header photo

اتحاد جماهیر شوروی – الگوی طلایی برای جهان متمدن

اتحاد جماهیر شوروی – الگوی طلایی برای جهان متمدن

اسپوتنیک – ریا نووستی، صد سال پیش کشور ما به آزادترین، دموکراتیک ترین و مترقی ترین دولت روی کره زمین تبدیل شد. مجموعه حقوق و فرصت ها برای یک شهروند عادی اتحاد جماهیر شوروی، برای مردم آن زمان به سادگی غیرقابل تصور بود.

میلیون ها نفر، اعم از زن و مرد، از سن 18 سالگی، از حق انتخاب و انتخاب شدن به حکومت برخوردار شدند. در کشورهای غربی در آن سالها این حق به شدت محدود به تعداد و انواع اموال، سن و سایر شرایط بود.

زنان در کشور ما از حق تحصیلات عالی و دستمزد برابر با مردان برخوردار شدند. در بریتانیای کبیر، "سنگر دموکراسی"، زنان تنها پس از پنجاه سال اجازه تحصیل در آکسفورد و کمبریج را دریافت کردند.

شهروندان شوروی حق کار را دریافت کردند - به مدت هفتاد سال مردم شوروی نمی دانستند بیکاری چیست. فراموش نکنیم که یک بسته اجتماعی سخاوتمندانه به حقوق اضافه شده است: دریافت حقوق در زمان بیماری، مرخصی با حقوق، داروی رایگان، مسکن رایگان، به حداقل رساندن هزینه های حمل و نقل عمومی و مسکن. امروز، هیچ مدیر ارشد نمی تواند از چنین بسته ای ببالد. آموزش کاملا رایگان شد و همه چیز برای کودکان با شکل خاصی چیده میشد. کاخ های مجللی که به کودکان داده می شد، نماد قدرت شوروی بود. در آن زمان حتی در پیشرفته ترین کشورهای کنایه ای به چنین چیزی وجود نداشت. علاوه بر این، هیچ کجا چنین دموکراسی مردمی قدرتمندی که در اتحاد شوروی وجود داشت، نبود.

کشورهای غربی از ترس، روابط دیپلماتیک خود را با کشور نوپای شوروی قطع کردند. اما به تدریج تحت فشار کارگران معترض، تحت تهدید انقلاب در کشورهای دیگر، پرداخت حقوق بابت روزهای بیماری، تعطیلات با حقوق و دستاوردهای دیگر ما ظاهر شد.

در دهه 1970، اروپا و نه ایالات متحده، بدون اینکه ما را در مورد "حقوق بشر" آزار دهند، به سطح امنیت اجتماعی ما و رعایت حقوق شهروندان دست یافتند. سیاست اجتماعی اتحاد شوروی برای چندین دهه به الگوی طلایی برای کل جهان متمدن تبدیل شد.

اما در مورد اقتصاد چه خبر؟ در اواخر دهه 1980، آنها به صحبت کردن در باره ناکارآمدی مدیریت سوسیالیستی شروع کردند. اما آمارهای خشک نشان می دهد که اقتصاد شوروی برای سی سال متوالی با نرخی بیش از ده درصد در سال رشد کرده است. و این تحت شدیدترین تحریم ها، پس از هدر دادن نیروها و منابع برای پیروزی در جنگ جهانی دوم است. هیچ کشوری در دنیای معاصر به این دستاورد نزدیک نشده بود. در اینجا باید نوبت نوحه خوانی آیینی در مورد سرکوبگری ها باشد. اما جمعیت شناسی ساده این دروغ را تکذیب می کند. حتی با وجود جنگ وحشتناکی که جان میلیون ها نفر را گرفت، از سال 1929 تا 1955 جمعیت اتحاد شوروی به 46 میلیون نفر و میانگین امید به زندگی به 26 سال افزایش یافت.

امروزه نمونه اتحاد شوروی اهمیت ویژه ای دارد. با وجود بسته های تحریمی و تبلیغات ضد شوروی، کشور صنایع جدیدی را توسعه داد، صنعت کشاورزی را مدرن کرد، مجتمع نظامی-صنعتی ساخت، تجارت کرد و رونق گرفت.

می توان گفت که صدمین سالگرد اتحاد شوروی جشن خانوادگی ما است. پدربزرگ ها و مادربزرگ های ما اصطلاح "آسانسور اجتماعی" را نمی دانستند - یک پله برقی اجتماعی قدرتمند کار می کرد. هر دهقانی می‌توانست در سنین جوانی روی آن بایستد و به‌ طور طبیعی به یک فیلسوف، ژنرال، استاد، سرپزشک، وزیر تبدیل شود.

آنها یک کشور کاملا شگفت انگیز و منحصر به فرد برای ما ساختند،

از نظر معنوی، تمدن شوروی بهترین چیزهایی را که در جهان روسیه بود آشکار کرد: مهربانی واقعی، فروتنی، عشق به مردم.

و اتحاد شوروی همچنین برای یک قرن آینده یک نوع "قدرت نرم" را در اختیار ما قرار داد. لنین هنوز یک سوپراستار در سطح جهانی است. آرمان های سوسیالیسم - میراث ناملموس اتحاد شوروی - رویایی برای میلیاردها نفر در کشورهای مختلف باقی مانده است.

یک سال پیش، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه خاطرنشان کرد که نظام سرمایه داری توسعه خود را به ته رسانده است. امروز این ایده بیشتر مطرح است، زیرا سرمایه داری در حال افول، گلوی ما را گرفته است و می خواهد ما را به گور خود بکشاند. در آینده نزدیک "طوفان کامل" یعنی بحران اقتصادی جهانی منتظر همه ما است. ما باید برای آن آماده شویم. روسیه وارث یک آزمایش منحصر به فرد است و صدمین سالگرد اتحاد جماهیر شوروی دلیل خوبی برای فکر کردن در این باره است.

 

Go Back

Comment