header photo

بحران اوکراین توطئه آمریکا برای جنگ سردی دیگر در قرن بیست و یکم!

رادیو بین المللی چین:

بحران اوکراین توطئه آمریکا برای جنگ سردی دیگر در قرن بیست و یکم!

بحران اوکراین دامی جدید است که توسط توطئه‌گر جنگ سرد در قرن بیست و یکم پهن شده و تلاش دارد تا روسیه را از بین ببرد و کنترل اروپا را به دست بگیرد. آمریکا با این اقدام در واقع سعی دارد هژمونی مطلق خود در جهان را حفظ کند.

ایالات متحده و ناتو به رهبری آمریکا در چند دهه گذشته به سختی تلاش کرده‌اند تا روسیه را از لحاظ سیاسی و اقتصادی نابود کنند و در این راستا از اختلاف افکنی و تضعیف چندین باره آن دریغ نکرد‌ه‌اند.

این دقیقا همان نسخه‌ای است که آمریکا برای شوروی سابق نیز پیاده کرد. پس از فروپاشی شوروی، ناتو به سرکردگی ایالات متحده به تحت فشار گذاشتن محیط امنیتی روسیه از طریق پنج دور توسعه ناتو به سوی شرق، ادامه داد و متناوبا «چماق بزرگ» تحریم‌ها علیه روسیه را بلند کرد. همزمان آمریکا سعی در تخریب پایه حاکمیتیِ «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه از درون و ایجاد شرایط اجتماعی برای به راه انداختن «انقلاب رنگی» در روسیه داشته است.

با اینکه وضعیت کنونی در اوکراین از ابعاد تاریخی پیچیده‌ای برخوردر است اما از چشم ایالات متحده این دامی است که سالهاست مشغول کندن آن بوده است. واشنگتن به طور پی در پی دو «انقلاب رنگی» را در اوکراین به اجرا در آورد و به این ترتیب تلاش‌های مشترک متعاقب انقلاب‌های رنگی و توسعه ناتو به سوی شرق روسیه را قدم به قدم به سوی شطرنج جنگ سرد ایالات متحده کشاند.

از نوامبر 2021 آمریکا به بزرگنمایی این نکته پرداخت که روسیه نیروهایش را در مرز روسیه-اوکراین مستقر کرده و ممکن است فورا به اوکراین حمله کند.

«جک متلاک» آخرین سفیر آمریکا در شوروی سابق اخیر در یادداشتی نوشت: این بحرانی است که قابل پیش بینی بود و پیش بینی هم شده بود اما عمدا وقوع آن تسهیل شد.

«تانگ شیپینگ» مدیر «مرکز تحلیل تصمیم‌های پیچیده» در دانشگاه فودان چین اخیرا گفت که پیش از شروع اقدام نظامی روسیه در اوکراین، نیت واقعی ایالات متحده کشاندن مسکو به گوشه رینگ به صورت گام به گام بود و نهایتا روسیه را مجبور به استفاده از زور علیه اوکراین کرد و به این ترتیب با یک تیر چند نشان زد. از این نطقه نظر بحران کنونی اوکراین اساسا سمی است که ایالات متحده در کام اوکراین، اروپا و روسیه ریخته است.

پس از تشدید تنش در اوکراین، آمریکا به همراه شرکای غربی خود تحریم‌های بی‌سابقه‌ای را علیه روسیه – حتی علیه گربه‌ها و سگ‌های روسیه- وضع کرد تا مسکو را تضعیف کند.

ایالات متحده همچنین، با انجام این کار اروپا را در وضعیتی خطرناک قرار داده و بنا بر این خودمختاری راهبردی اروپا را تضعیف کرده است.

چین هم هدف دیگر ایالات متحده در مناقشه نظامی روسیه-اوکراین محسوب می‌شود. زمانی که چین مکررا تاکید کرد که «این شرایطی نیست که ما خواستار دیدن آن هستیم» کشورهای غربی به رهبری آمریکا از این فرصت استفاده کرده تا به چین حمله کنند، آن را تحت فشار قرار دهند تا در تحریم‌های ضد روسیه شرکت کند و میان کشورهای غربی با روسیه و چین اختلاف بیازند و این همان جوهره اصلیِ ذهنیت جنگ سرد است.

«لو شیانگ» پژوهشگر «موسسه مطالعات آمریکایی آکادمی علوم اجتماعی چین» در مصاحبه با «گلوبال تایمز» گفت: آمریکا در سال‌های اخیر چین را به عنوان مهم‌ترین رقیب راهبردی خود قلمداد کرده و با ابزارهای مختلف سعی داشته یک محیط خارجی ایجاد کند که منجر به توسعه چین نشود.

 در قرن بیست و یکم سیاستمداران آمریکایی نه تنها ذهنیت جنگ سرد را حفظ کرده بلکه موذیانه توطئه «جنگ سرد جدید» خود را به پیش هم برده‌اند.

مقامات کنونی و سابق ایالات متحده گفتند آمریکا با شروع درگیری نظامی روسیه-اوکراین اقدام به افزایش بودجه نظامی و توسعه حضور نظامی خود در نزدیکی روسیه کرد و در عین حال تمرکز بلند مدت خود بر رویایی با چین را نیز حفظ نمود.

مجله آمریکایی «نشنال اینترست» در مطلبی که اخیرا منتشر کرد، نوشت سیاست خارجی بایدن در تمام جهات حفظ ذهنیت جنگ سرد است اما این یک حقیقت است که جنگ سرد دوره طلایی روابط خارجی نبود بلکه عصر تراژدی از دست رفتن جان میلیون‌ها نفر در سراسر جهان بود. آمریکا نمی‌تواند برای پیروزی در جنگ سرد به فرو رفتن در نوستالژی خود ادامه دهد.

Go Back

Comment