header photo

تراژدی تبعیض نژادی در ایالات متحده آمریکا

تراژدی تبعیض نژادی در ایالات متحده آمریکا

در ایالات متحده، اقلیت‌های قومی تنها زمانی مورد توجه نمادین قرار می‌گیرند که سیاست‌های انتخاباتی به آنها نیاز داشته باشد.

در پنجاه و یکمین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد که از 12 سپتامبر تا 7 اکتبر در ژنو برگزار شد، نمایندگان بسیاری از کشورها نگرانی عمیق خود را نسبت به اجرای قانون تبعیض آمیز ایالات متحده علیه اقلیت ها ابراز کردند و خواستار این شدند که مقامات ایالات متحده با نژادپرستی و تبعیض نژادی در کشورشان مقابله کنند تا از تکرار تراژدی جورج فلوید جلوگیری شود.

دولت ایالات متحده ظاهراً از آن درس عبرت نگرفته است، زیرا در طول یک سال پس از مرگ فلوید، بیش از 200 آمریکایی آفریقایی تبار در حین اعمال قانون توسط افسران پلیس کشته شده اند. این فجایع بارها و بارها دورویی آمریکا را در اجرای حقوق بشر برملا کرده است و مردم به وضوح می بینند که جامعه ایالات متحده دیگر آن به اصطلاح  «بهشت دموکراتیک جهان» نیست که سیاستمدارانش به آن می بالیدند، بلکه به جامعه ای بیمار تبدیل شده که حتی حقوق اساسی بقای انسان در آن در خطر است.

علاوه بر آمریکایی های آفریقایی تبار، آمریکایی های آسیایی، مسلمانان و سایر اقلیت های قومی نیز به دلیل همه گیری کووید-19 و سیاست های تبعیض آمیز دولت ایالات متحده به حاشیه رانده شده اند. زمانی که سیاستمداران ایالات متحده نتوانستند با همه‌گیری کووید-19 مقابله کنند، آشکارا اقلیت‌های قومی را قربانی کردند و به درگیری‌های نژادی و نفرت دامن زدند تا مسئولیت‌ را از خود برطرف کنند.

در ایالات متحده، اقلیت‌های قومی تنها زمانی مورد توجه نمادین قرار می‌گیرند که سیاست‌های انتخاباتی به آنها نیاز داشته باشد. سیاستمداران هیچ علاقه ای به بهبود چنین فضای اجتماعی ندارند که نژادپرستی در آن رشد می کند و نقص های مختلف نهادی در آن تقویت می شود.

در آگوست سال جاری، کمیته رفع تبعیض نژادی سازمان ملل در هنگام بررسی اجرای این کنوانسیون بین‌المللی در آمریکا از مشکل ریشه‌دار تبعیض نژادی در ایالات متحده و همچنین نحوه اقدامات این کشور در رفع تمامی اشکالات تبعیض نژادی انتقاد کرد.

ایالات متحده نباید وانمود کند که در برابر انتقاد جامعه بین المللی ناشنوا است. باید اقدامات مشخصی را برای بازنگری همه جانبه و تغییر قوانین، سیاست ها و اقدامات تبعیض آمیز خود انجام دهد و موارد اجرای خشونت آمیز قانون را به طور کامل بررسی کند. قبل از اینکه ایالات متحده تحت عنوان حقوق بشر در امور داخلی کشورهای دیگر مداخله کند، ابتدا باید ردای پاره پاره حقوق بشر خود را اصلاح کند.

Go Back

Comment