header photo

جدیدترین توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی (WHO) برای پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس

جدیدترین توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی (WHO)

برای پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس

سازمان بهداشت جهانی (WHO) از شروع همه‌گیری ویروس کرونا دستورالعمل‌هایی در جهت کاهش احتمال ابتلا به این بیماری صادر کرده است. تازه‌ترین دستورالعمل‌های ارائه شده از سوی این سازمان جهانی برای پیشگیری از کرونا به شرح زیر است:

۱- ویروس کرونا از پوست سالم رد نمی‌شود و تا ده دقیقه روی پوست زنده باقی می‌ماند؛ پس اگر دستکش ندارید نگران نباشید؛ فقط نباید دست‌های خود را به بینی و دهان خود بزنید.

۲- توجه داشته باشید که ویروس کرونا در سطوح پارچه‌ای ۶ الی ۱۲ ساعت و سطوح فلزی ۱۲ الی ۲۰ ساعت و استیل تا ۲۰ روز زنده است.

۳- این ویروس تا منفی ۶۰ درجه سانتیگراد زیر صفر زنده می‌ماند، ولی در دمای بالاتر از ۳۰ درجه سانتیگراد از بین می‌رود؛ پس بهتر است شستشوها و نظافت‌ها را با آب گرم انجام داد.

۴- کرونا ویروس با آب گرم و مواد شوینده خانگی از بین می‌رود.

۵- لباس‌های خود را مقابل نور مستقیم خورشید یا روی شوفاژ خشک کنید.

۶- با آب گرم حمام کنید.

۷- از خوردن غذا و آب سرد مطلقا پرهیز کنید؛ آب سرد و غذای سرد نخورید، آب گرم (چای گرم، قهوه گرم، و دم‌نوشهای گرم) بنوشید.

۸- کلونی (اجتماع) اصلی این ویروس در بینی است؛ پس مرتب بینی خود را با آب گرم شستشو دهید.

۹- اگر به نوشیدنی گرم دسترسی ندارید، آدامس بجوید تا گلویتان مرتب با آب دهانتان مرطوب و شستشو شود.

 ۱۰- محل زندگی و کارتان تهویه مناسب داشته باشد.

۱۱- مهم: در طول روز چندین بار به مدت ۱۰ ـ ۱۵ ثانیه نفستان را حبس کنید و  سپس بازدم انجام دهید؛ اگر سرفه پیدا کردید و یا دچار تنگی نفس شدید، حتما به مراکز درمانی مراجعه کنید. از قبل نگذارید به مشکل تنفسی دچار شوید و سپس به دکتر مراجعه کنید؛ چون شاید دیر باشد.

۱۲- اگر به بیرون از خانه می‌روید (کارمند، کارگر، مغازه‌دار و…) هستید:

الف. همواره فاصله ۱.۵ متر از دیگران را مراعات کنید.

ب. مهم: به این علت که این ویروس نسبت به میکروب‌ها و ویروس‌های دیگر، سنگین است (حدود۴۰۰ تا۵۰۰ نانومتر) و به زمین می‌افتد، از این‌رو کفش‌هایتان منبع مهم آلودگی است. به هیچ‌وجه کفش‌های خود را به داخل خانه نیاورید.

۱۳- هنگام عطسه تا جائیکه امکان دارد از دیگران فاصله بگیرید و محکم با هر امکانی که در دسترس شما هست جلوی دهان و بینی خود را بگیرید و برای چند ثانیه ول نکنید تا تمام ترشحات جذب شود و پراکنده نشود.

۱۴- به‌ دلیل اندازه بزرگ این ویروس، می‌توانید از هر ماسکی برای حفاظت از بینی و صورت خود در محیط آلوده استفاده کنید، مانند ماسک‌های( پارچه‌ای، ویبریلی،  با دستمال کاغذی و… )، البته به ‌شرطی‌که ماسک خشک باشد؛ یعنی ماسک‌ها باید مرتب عوض شوند.

۱۵- لزومی ندارد همه‌ی لباسهایی‌ را که استفاده می‌کنیم بشوئیم؛ بلکه با انداختن بر روی شوفاژ یا قرار دادن مقابل نور مستقیم خورشید از ویروس پاک می‌شوند.

۱۶- بعد از شستشوی دست‌ها وقتی به جای آلوده نمی‌رویم، دستهایمان را با کرم یا وازلین مرطوب کنیم تا به مرور زمان در اثر استفاده مستمر از صابون یا مواد ضد عفونی کننده به اگزما مبتلا نشویم.

 

Go Back

Comment