آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

در آذربایجان چه می گذرد

افزایش میزان طلاق و کاهش ازدواج در آذربایجان‌شرقی

مدیرکل ثبت احوال آذربایجان‌شرقی از کاهش 0.7 درصدی ازدواج و افزایش 5.9 درصدی طلاق در چهار ماهه امسال در استان خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین، علی جعفری‌آذر اظهار داشت: در چهار ماهه امسال 12 هزار و 685 ازدواج در استان به ثبت رسیده که 8 هزار و 792 ازدواج در مناطق شهری و 3 هزار و 893 ازدواج در مناطق روستایی انجام شده است.

وی افزود: تبریز با 5 هزار و 336 ازدواج در صدر میزان ازدواج‌های استان آذربایجان‌شرقی قرار دارد و شهرستان مرند با 872 و مراغه با 819 ازدواج در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

جعفری‌آذر اضافه کرد: هریس با 126، خداآفرین با 150 و چاراویماق با 171 ازدواج شهرستان‌های بودند که کمترین ازدواج در آنها رخ داده است.

وی خاطرنشان کرد: میزان ازدواج در چهار ماهه امسال که 12 هزار و 685 واقعه بوده نسبت به مدت مشابه سال گذشته که 12 هزار و 777 واقعه بود هفت دهم درصد کاهش نشان می‌دهد.

مدیرکل ثبت احوال آذربایجان‌شرقی گفت: میزان طلاق در چهار ماه ابتدای امسال با 2 هزار و 680 مورد طلاق در مقایسه با سال گذشته در همین مدت که 2 هزار و 531 مورد طلاق بود، 5.9 درصد افزایش نشان می‌دهد.

جعفری‌آذر با بیان اینکه در چهار ماهه اول امسال 2 هزار و 680 طلاق در استان ذربایجان‌شرقی به ثبت رسیده است، اظهار داشت: 2 هزار و 134 طلاق در مناطق شهری و 546 طلاق در مناطق روستایی استان بوده است.

سیر نزولی تعداد سینماها در آذربایجان شرقی  

رئیس حوزه هنری آذربایجان شرقی با اشاره به وضعیت نامطلوب و سیر نزولی سینماهای استان طی سه دهه گذشته اظهار امیدواری کرد که با نوسازی سینماهای موجود، عصر جدیدی در این بخش آغاز گردد.

به گزارش خبرآنلاین، “حسن میلانی” در حضور نمایندگان رسانه های آذربایجان شرقی با ابراز تاسف از نبود سینمایی در شان تبریز، گفت: 37 سال از عمر نظام سپری شده است اما تا به امروز تبریز از یک سینمای بروز و مدرن بی بهره بوده است.

وی ادامه داد: در تبریز چهار سینمای قدس، انقلاب و ۲۹ بهمن با دو سالن زیر نظر حوزه هنری استان فعالیت دارند و در شهرهای مرند، سراب و ۴ سینما در مراغه وجود دارد که از این تعداد، تنها یک سینما فعال است و بقیه به دلیل فرسودگی تعطیل می باشند.

میلانی با بیان اینکه همه می دانیم که با اعتبارات استانی، مرمت سینماهای موجود در تبریز امکان پذیر نیست، تاکید کرد: البته با حمایت و کمک های شهرداری تبریز به عنوان یک مرکز فرهنگی که ۴۵ درصد اعتبار مرمت سینما قدس را تقبل کرده است، کارهای احداث یک پردیس را پیش ببریم. .

فساد مالی در شورا و شهرداری تبریز

حکمتعلی مظفری رئیس کل دادگستری آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگویی با خبرنگاران به مناسبت هفته قوه‌قضائیه به پرونده فساد مالی در شورا و شهرداری تبریز اشاره کرد و اظهار داشت: به اتهام اخذ و پرداخت رشوه و تبانی 35 نفر از اعضای شورای شهر، مدیران شهرداری تبریز دستگیر شده‌اند که تعدادی از مجموع دستگیرشدگان در بازداشت موقت به سر می‌برند و بقیه با وثیقه‌های سنگین آزاد شده‌اند.

وی افزود: در این رابطه 4 عضو شورا، 11 مدیر شهرداری و 20 نفر از پیمانکاران طرف قرارداد با شهرداری دستگیر شده‌اند.

رئیس کل دادگستری استان آذربایجان‌شرقی، اتهام افراد دستگیر شده در پرونده شورای شهر و شهرداری تبریز را اخذ و پرداخت رشوه و تبانی اعلام کرد.

به گزارش خبرآنلاین، رحیم شهرتی فر، فرماندار شهرستان تبریز در این خصوص گفت: بر اساس قانون، اعضایی که برای آن‌ها کیفرخواست صادر شده است از کار معلق می‌شوند و اجازه حضور در شورا را ندارند.

در همین حال، رئیس شورای شهر تبریز نیز با تایید خبر صدور کیفرخواست برای 4 عضو شورای شهر تبریز از برگزاری جلسه تحلیف 4 عضو علی‌البدل در جلسه آینده شورای شهر تبریز خبر داد.

67 هزار نفر بیکار در استان اردبیل

نماینده اردبیل، نمین، نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی از وجود بیش از 67 هزار نفر بیکار در استان اردبیل خبر داد.

به گزارش ایرنا ، رضا کریمی روز پنجشنبه در جلسه شورای اداری استان اردبیل گفت: این آمار در حالی مطرح است که استان کشاورزی محور بوده و سرانه درآمد در این منطقه 60 درصد میانگین کشوری است.

وی با انتقاد از نگرش ها نسبت به حوزه کشاورزی بیان کرد: سهم این حوزه از تسهیلات حمایتی دولت حدود یک سوم و حتی کمتر است در حالی که تولیدات کشاورزی محور حدود 46 رصد اقتصاد استان اردبیل را شامل می شود.

نماینده مردم اردبیل ، نیر ، نمین و سرعین در مجلس همچنین با بیان اینکه 30 درصد جمعیت استان اردبیل را روستاییان تشکیل می دهند افزود: 35 درصد روستاییان زیرپوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) قرار دارند و اردبیل در زمینه تملک و دارایی های کشور در مقایسه با دیگر استان ها در جایگاه آخر قرار دارد.

او گفت: کمتر از 15 درصد اعتبارات به صورت استانی توزیع می شود و فصل کاری در استان های سردسیر مانند اردبیل کمتر از چهار ماه است که با توجه به زمان ابلاغ اعتبارات ، دستگاه های اجرایی استان توانایی جذب کامل اعتبارات را ندارند و دیگر جای بحث در زمینه جذب اعتبارات ملی نمی ماند.

کریمی ادامه داد: دولت ها تاکنون در این استان سرمایه گذاری چشمگیری نداشتند و زیرساخت ها نیز آنچنان که باید فراهم نشده و امروز نیز دولت دیگر اجازه سرمایه گذاری ندارد در حالی که برای جلب سرمایه گذاری بخش خصوصی باید بسته های حمایتی در نظر گرفته شود و از این رو مسوولان باید در زمینه ارایه بسته های حماتی و تسهیلاتی برای جذب سرمایه گذاری و رفع معضل بیکاری وارد عمل شده و در نحوه و میزان توزیع اعتبارات تجدید نظر کنند.

جنگل‌های هشتجین اردبیل طعمه حریق شد

در حالی که 60 درصد جنگل‌های استان اردبیل در هشتجین واقع شده، منابع طبیعی این شهر تنها با دو نفر نیرو و بدون اینکه امکانات اولیه در اختیار داشته باشد، نتوانست در این آتش‌سوزی کاری را انجام دهد به طوری که آتش صدها هکتار از جنگل‌های هشتجین را نابود کرد.

آتش‌سوزی جنگل‌های هشتجین که منجر به از بین رفتن گونه‌های نادر جنگلی شد، خساراتی را به همراه داشت.

به گزارش فارس در این آتش‌سوزی به رغم تلاش 14 ساعته نیروهای کمپ حفاظت منابع طبیعی و اراضی ملی در هشتجین، خسارت‌هایی را به همراه داشت به طوری که صدها اصله درخت از گونه‌های نادر در هشتجین تبدیل به هیزم شد.

 از ابتدای امسال تاکنون 600 هکتار از جنگل‌های خورش‌رستم نیزدر آتش از بین رفته است.

پروژه راه آهن اردبیل سالها است که به حال خود رها شده است

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از استان اردبیل؛ خلیل محبت‌ خواه در جلسه بررسی پروژه‌های عمرانی با حضور وزیر کشور در اردبیل اظهار کرد: راه و شهرسازی استان اردبیل پروژه‌های مشارکتی و قابل واگذاری به بخش خصوصی ندارد چرا که در این استان آزادراهی وجود ندارد که سرمایه‌گذار به دلیل جذابیت بهره‌برداری از آن بخواهد در احداث آن ورود پیدا کند.

وی بیان کرد: به هیچ‌وجه در تکمیل راه اصلی و روستایی سرمایه‌گذاری راغب نمی‌شود که برای احداث این پروژه‌ها ورود پیدا کند و ما در استان اردبیل در حوزه راه‌سازی پروژه قابل واگذاری نداریم.

وی با اشاره به اینکه پروژه راه‌آهن اردبیل سال‌ها است که به حال خود رها شده و تکمیل آن نیز در حد حرف باقی‌مانده است. در مورد تحویل داده نشدن قیر رایگان برای آسفالت راه‌های روستایی و برخی از مسیرهای اصلی بیان کرد: با مشارکت دهیاری‌ها و شوراها پیش از این با تامین قیر رایگان مورد نیاز آسفالت این مسیرها انجام می‌شود که امسال خبری از این قیر رایگان نیست.

وی در مورد احداث بیمارستان‌ها و برخی از پروژه‌ها به عنوان مجری پروژه بیان کرد: در وضعیت رکود مسکن کسی راغب نیست تا در این بخش سرمایه‌گذاری داشته باشد.

وی اهمیت راه‌اندازی خط ریلی را در کاهش استهلاک، بهینه مصرف کردن مواد سوختی و توان نیروی انسانی یادآور شد و گفت: راه‌اندازی خط ریلی می‌تواند 50 درصد ترددها را سهل و هزینه سوخت را کاهش دهد که ضروری است مسؤولان مرتبط در این زمینه هر چه سریع‌تر وارد کار شوند. متاسفانه استان اردبیل فاقد آزادراه بوده و از نبود این امکان تردد و راه مواصلاتی و ارتباطی رنج می‌برد و نیاز است در این راستا مسئولان مربوطه اهتمام جدی را سرلوحه کار خود قرار دهند.

گل‌های زنجان خریدار ندارد

به نوشته روزنامه همشهری ، صادرات گل در کشور ما مغفول مانده و بدتر آنکه استان زنجان از این بازار هیچ بهره‌ای نبرده است این در حالی است که که کشور هلند به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده گل در جهان، 3 میلیارد و 200 میلیون یورو، در 6 ماه نخست سال 2016 کسب درآمد داشته است.

ایران هفتمین کشور تولید‌کننده گل در جهان است اما وقتی به مبحث صادرات می‌رسیم این رتبه تا صد وهفتمین کشور جهان نزول می‌کند. ایران در بین کشورهای مطرح در این زمینه تنها سالانه 60 میلیون دلار از بازار بزرگ صادرات گل و گیاه را به خود اختصاص می‌دهد. کشوری که به خاطر چهار فصل بودن و طبیعت مناسبش شهره خاص و عام است.

چندی پیش اتحادیه گلفروشان کشور اعلام کرده بود که به طور میانگین نیمی از تولیدات گل در کشور به ضایعات تبدیل می‌شوند. معضلی که از ضعف در صادرات این کالا و نبود فرهنگ برای مصرف داخلی نشات می‌گیرد .

کوهنوردان از ۸ کشور جهان  وارد مشگین‌شهر شدند

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان مشگین‌شهر گفت: ۲۰ نفر از کوهنوردان و یخنوردان جهان از کشورهای مختلف با ۹۰ نفر از اعضای تیم ملی نوجوانان و جوانان هیمالیا نوردی ایران به قله سبلان صعود می‌کنند.

شمس‌الدین تبریزچی در جریان بازدید کوهنوردان خارجی و داخلی از پل معلق مشگین‌شهر اظهار داشت: کمپ کوهنوردی و یخنوردی جوانان جهان با همراهی بیش از 90 نفر از اعضای تیم ملی نوجوانان و جوانان هیمالیا نوردی ایران و بیش از 20 نفر از ورزشکاران بین‌المللی یخنوردی از کشورهای ایسلند، آفریقای جنوبی، آذربایجان، انگلیس، هند، ترکیه و افغانستان به میزبانی طولانی‌ترین پل معلق خاورمیانه ظهر امروز وارد مشگین‌شهر شدند.

وی با اشاره به اینکه این کمپ کوهنوردی از 4 شهریور ماه لغایت 8 شریور ماه ادامه دارد، افزود: این صعود با حضور ورزشکاران داخلی و خارجی زیر نظر فدراسیون کوهنوردی جمهوری اسلامی ایران آموزش‌ها و تمرینات لازم را به مدت 3 روز در یخچال بزرگ کوه سبلان توسط مربیان مجرب فدراسیون می‌بینند و پس از گزراندن دوره آموزشی به قله 4 هزار 811 متری کوه زیبای سبلان به عنوان دومین کوه مرتفع کشور از یخچال شمالی آغاز می‌شود صعود می‌کنند.

عملیات مشترک ایران و ژاپن برای احیای دریاچه ارومیه

به گزارش انتخاب، محمد مسعود تجریشی در تشریح وضعیت دریاچه ارومیه بیان داشت: ژاپن خواستار شروع عملیات مشترک در خصوص دریاچه است و به همین منظور این عملیات از جنوب دریاچه طی روزهای آینده آغاز خواهد شد.

وی افزود: مطرح شدن موضوع احیای دریاچه ارومیه در سال 92 آثار مثبت داشته است و آن اینکه مطالبه حفظ این دارایی محیط ‌زیستی کشور به یکی از بالاترین اولویت‌های اقشار مردم سرزمین ایران تبدیل شده است که پیگیری وضعیت آن توسط مردم، سنگ محک راستی آزمایی تحقق وعده‌های مسوولان است.

او که بارها از سوی دبیر ستاد دریاچه ارومیه به عنوان کسی معرفی شده است که در صورت عدم حضورش در این پروژه، احیای دریاچه با مشکل مواجه می‌شد، در ادامه تاکید کرد که با استناد به نقشه راه ده سال تدوین شده احیای دریاچه ارومیه با هدف احیای اکولوژیکی دریاچه ارومیه در سال 1402، سال‌های آبی 94-1393 و 95 -1394به عنوان سال‌های تثبیت شرایط دریاچه ارومیه و ممانعت از هرگونه تداوم کاهش تراز آن معرفی و هدف‌گذاری شده است.

تجریشی بیان داشت: طی روزهای آینده عملیات مشترک ایران و ژاپن از جنوب دریاچه ارومیه با توجه به اولویتی که از لحاظ آب ورودی دارد شروع خواهد شد.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه در خصوص وضعیت مصرف آب در بخش کشاورزی در اطراف دریاچه بیان داشت: کشاورزان در برخی موارد 45 درصد بیشتر از نیاز گیاه آب مصرف می‌کنند که ما این مصرف را با کمک خود آنها مدیریت کردیم، این کار با استفاده از بکارگیری لوله و تاسیسات در مناطق اطراف دریاچه ارومیه انجام شده است که هدررفت آب را به کمترین میزان رسانده است.

وی در پایان تاکید کرد که از سال 93 اقدامات کنترلی مصرف آب در بخش کشاورزی در مزارع اطراف دریاچه ارومیه اجرایی شده است و

Facebook
Telegram
Twitter
Email