header photo

در باره برگزاری نشست ضد ایرانی در بحرین

در باره برگزاری نشست ضد ایرانی در بحرین

قرار است نشستی با موضوع «امنیت هوانوردی و دریایی» به میزبانی منامه برگزار شود

سخنگوی وزارت امور خارجه با محکومیت اقدامات ضد ایرانی دولت بحرین در برگزاری نشست های مشکوک، این گونه نشست ها را اقدامی در جهت برهم زدن ثبات و امنیت منطقه دانست.

سیدعباس موسوی با اشاره به میزبانی منامه از نشستی در خصوص امنیت دریانوردی، اقدامات ضد ایرانی دولت بحرین در برگزاری نشست های مشکوک و تحریک آمیز و همچنین اتهامات وارده در بیانیه های اخیر وزارت خارجه آن کشور را علیه جمهوری اسلامی ایران، محکوم و اینگونه نشست‌ها را اقدامی در جهت برهم زدن ثبات و امنیت و زمینه ساز مداخلات نیروهای فرامنطقه ای و رژیم صهیونیستی در منطقه خلیج فارس دانست.

به گزارش آفتاب‌نیوز به نقل از اداره کل اطلاع رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، سخنگوی وزارت امورخارجه همچنین مقامات بحرین را به توقف تحرکات و اقدامات نابخردانه و اتخاذ رویکردی سازنده به جای ایفای نقش تدارکاتی در برگزاری چنین نشست‌هایی فراخواند و افزود: امنیت کشورهای منطقه غیرقابل تفکیک است و امکان برخورداری برخی از امنیت به بهای ناامنی دیگران وجود ندارد و انتظار می رود کشورهای منطقه با تدبیر و دوراندیشی مانع مداخلات تنش آفرین بیگانگان در منطقه شوند.

وزارت امورخارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد در راستای برنامه گروه‌های کاری نشست ورشو، قرار است در تاریخ ۲۱ و ۲۲ اکتبر (۲۹ و ۳۰ مهر) نشستی با موضوع «امنیت هوانوردی و دریایی» به میزبانی منامه پایتخت بحرین برگزار شود.

پیش از این هم «برایان هوک» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران از برگزاری این نشست بدون اشاره به تاریخ دقیق آن خبر داده بود.

رایزنی آمریکا و عربستان

همچنین مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در مورد تنش در منطقه خلیج فارس گفتگو کرده‌اند و اداره دریانوردی وزارت ترابری آمریکا در مورد احتمال اختلال در ناوبری تجاری در منطقه هشدار داده است.

به نوشته بی بی سی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است که تماس تلفنی، "وزیر خارجه تشدید تنش در منطقه و لزوم امنیت بیشتر خطوط کشتیرانی به منظور حراست از آزادی ناوبری تجاری را مورد تاکید قرار داد."

براساس این گزارش، دو طرف همچنین در مورد "سایر جوانب روابط دوجانبه و تحولات منطقه به تبادل نظر پرداختند."

پومپئو هم در توییتر خود از "گفتگوی مفید" با ولیعهد سعودی خبر داده و گفته است که "از مشارکت و حمایت او در زمینه مسایل متعدد در منطقه" سپاسگزاری کرده است. وی افزوده است که در این تماس "در مورد امنیت دریانوردی در منطقه، یمن و نحوه مقابله با ... ایران و حقوق بشر" مورد بررسی قرار گرفت.

هشدار در مورد ناوبری تجاری

همچنین اداره دریانوردی وزارت ترابری ایالات متحده در جدیدترین اطلاعیه خود در مورد وضعیت کشتیرانی در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز، در مورد احتمال اخلال در سیستم‌های دریانوردی کشتی‌های تجاری هشدار داده است.

در این اطلاعیه که با عنوان "تهدید شناورهای تجاری از سوی ایران در خلیج فارس، تنگه هرمز، دریای عمان، دریای عرب و دریای سرخ" منتشر شده، ادعا شده است که "افزایش فعالیت‌های نظامی و تشدید تنش سیاسی در این منطقه تهدیدی جدی را متوجه شناورهای تجاری کرده است."

این اطلاعیه که به منظور راهنمای ایمنی ناوبری در منطقه صادر شده، با یادآوری اینکه ممکن است اشتباه در محاسبه یا در شناسایی به عملیات تهاجمی منجر گردد، افزوده است که "کشتی های عبوری از خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان ممکن است بدون هیچگونه اخطار قبلی، با اختلال ی‌پی‌اس، دریافت پیام تقلیدی و جعلی و یا/پارازیت در دستگاه‌های مخابراتی خود مواجه شوند."

به گزارش الجزیره، اداره دریانوردی آمریکا افزوده است: دستکم دو کشتی در خلیج فارس با اختلال در سامانه های راداری مواجه شده اند.

در همین حال یک مقام دفاعی آمریکا در گفت وگو با شبکه خبری سی ان ان مدعی شده است که ایران سامانه ایجاد اختلال در سیستم های موقعیت یاب در جزیره ابوموسی مستقر کرده است.

این مقام افزوده است: ایران این سامانه ها را در تلاش برای ایجاد اختلال در سامانه های ناوبری کشتی ها و هواپیماهای مسافربری مستقر کرده است تا آن ها را به درون آب ها یا آسمان ایران منحرف کرده تا بهانه ای برای توقیف آن ها داشته باشد.

جی‌پی‌اس یا سیستم مکان‌نمای جهانی یک سیستم راهبری و مسیریابی ماهواره‌ای مورد استفاده در دریانوردی است. این سیستم توسط دولت آمریکا ایجاد شده اما در دسترس کشتی‌های سایر کشورها نیز قرار دارد.

اداره دریانوردی ایالات متحده ضمن تاکید بر "عزم" دولت این کشور برای تضمین آزادی دریانوردی، جریان آزاد تجارت و حفاظت از کشتی‌های آمریکایی یک رشته توصیه‌هایی را نیز به کشتی‌های عبوری از منطقه کرده است.

این توصیه‌ها از جمله شامل اطلاع‌رسانی و ثبت همزمان مسیر عبور کشتی با دفتر کشتیرانی تجاری بریتانیا و واحد همکاری و هدایت کشتیرانی وابسته به ناوگان پنجم ایالات متحده است. به کشتی‌های عازم منطقه توصیه شده است که مسیر و زمان عبور خود را به اطلاع این نهادها برسانند و در صورت مواجهه با هرگونه "فعالیت مشکوک" فورا این دو نهاد را در جریان بگذارند.

اداره دریانوردی آمریکا گفته است که ممکن است ناوهای آمریکا یا سایر "کشورهای متحد" در انجام ماموریت حراست از کشتیرانی در منطقه با ارسال پیام‌های هشدار یا طرق دیگر اطلاع‌رسانی یا نزدیک شدن به کشتی‌های تجاری در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز، دریای عمان و دریای عرب در صدد شناسایی آنها برآیند. این اداره در عین حال هشدار داده است که "اگر منبع دیگری پیامی جعلی از سوی نیروی دریایی آمریکا یا متحدانش برای کشتی‌های تجاری ارسال کند، این کشتی‌ها باید فورا موضوع را به این نیروها اطلاع دهند."

به ناخداهای کشتی‌های تجاری توصیه شده است که در صورت درخواست نیروهای ایرانی برای سوار شدن به کشتی‌هایشان از صدور اجازه ورود خودداری ورزند به شرط اینکه چنین اقدامی خطری را متوجه کشتی و سرنشینان آن نکند اما فورا واحد همکاری و هدایت کشتیرانی را آگاه سازند. در صورت ورود نیروهای ایرانی به کشتی های تجاری نیز باید این نهاد فورا آگاه شود.

به نوشته خبرگزاری ایرنا، این اظهارات در حالی مطرح می شود که آمریکا طی روزهای گذشته با جوسازی علیه ایران در صدد تشکیل یک ائتلاف دریایی در خلیج فارس است، تلاشی که تاکنون بی نتیجه مانده و تنها انگلیس برای پیوستن به آن اعلام آمادگی کرده است.

مقام های آمریکایی پیشتر گفته بودند که بیش از ۶۰ کشور جهان برای پیوستن به این ائتلاف دریایی دعوت شدند.

Go Back

Comment