header photo

در دوسال کرونایی، ثروت ۱۰ ثروتمند برتر دنیا ۲ برابر شده‌است

در دوسال کرونایی، ثروت ۱۰ ثروتمند برتر دنیا ۲ برابر شده‌است

آکسفام: دارایی‌۱۰ ثروتمند برتر دنیا از ابتدای همه‌گیری کرونا ۲ برابر شده است

طبق نتایج تحقیقات موسسه آکسفام که روز دوشنبه ۱۷ ژانویه ۲۰۲۲ منتشر شده مجموع دارایی‌هایی ۱۰ ثروتمند دنیا به رقم ۱.۵ تریلیون دلار رسیده است. به زبان دیگر این افراد روزانه به‌طور میانگین ۱.۳ میلیارد دلار درآمد داشته‌اند. این درحالیست که ویروس کرونا و همه‌گیری کووید ۱۹ موجب شده تا جهان با بی‌سابقه ترین رکود اقتصادی از سال ۱۹۲۹ به‌این‌سو مواجه باشد.

در حالیکه «به‌لطف» پاندمی و کمک‌های مالی دولت‌ها و بانک‌‌‌های مرکزی هر ۲۶ ساعت یک میلیاردر جدید در دنیا ظهور می‌کند، عدم دسترسی افراد به خدمات بهداشت و سلامت، گرسنگی و تغییرات‌ آب و هوایی در کنار خشونت‌های مبتنی بر جنسیت موجب مرگ روزانه دست‌کم ۲۱ هزار نفر شده است و بر این «نابرابری» که موسسه‌ آکسفام در گزارش خود از آن با تعبیر «خشونت اقتصادی» یاد کرده، افزوده است.

همه‌گیری کرونا بیش از ۱۶۰ میلیون نفر را به فقر فرو برده و در میان سهم اقلیت‌های غیرسفید پوست و زنان بیش از سایرین بوده است.

اصلاح نظام مالیاتی و سهم‌خواهی بیشتر از ثروتمندان در کنار تامین بودجه واکسن و خدمات پزشکی و بهداشتی برای همه مردم دنیا و تلاش برای کاهش خشونت‌‌های مبتنی بر جنسیت و سازگار شدن با تغییرات اقلیمی از جمله پیشنهادهای این گزارش برای مقابله با این نابرابری‌هاست که در آستانه نشست مجازی مجمع جهانی اقتصاد در اختیار رهبران دنیا قرار گرفته‌است.

آکسفام می‌گوید در تهیه این گزارش از آخرین داده‌های مربوط به دارایی‌های مندرج در مجله فوربس و منابع موثق استفاده کرده است. طبق فهرست فوربس ۱۰ ثروتمند فعلی دنیا عبارتند از: ایلان ماسک، مالک تسلا و اسپیس‌ایکس؛ جف بزوس، بنیانگذار آمازون؛ لری پیج و سرگئی برین، بنیانگذاران گوگل؛ مارک زاکربرگ، مدیر فیسبوک؛ بیل گیتس و استیو بالمر، مدیرعاملان سابق مایکروسافت؛ لری الیسون، مدیرعامل سابق اوراکل؛ وارن بوفت، سرمایه‌گذار آمریکایی و برنار آرنو، رئیس گروه فرانسوی «ال و ام اش» هستند.

Go Back

Comment