آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

در نهمین ملاقات رهبران کشورهای بریکس

بر دومین دهه طلایی بریکس تاکید شد

به گزارش خبرگزاری چین روز دوشنبه 4 سپتامبر (13 شهریور)، نهمین دوره ملاقات رهبران کشورهای بریکس به ریاست شی جین پین رییس جمهوری چین در مرکز نشست های بین المللی شیا من برگزار شد. جاکوب زوما رییس جمهوری آفریقای جنوبی، میشل تمر رییس جمهوری برزیل، ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه، نارندرا مودی نخست وزیر هند در این نشست حضور یافتند. رهبران پنج کشور پیرامون تعمیق روابط مشارکتی و همکاری بریکس و مسایل داغ بین المللی و منطقه ای بحث و تبادل نظر می کنند. آنها همچنین با گفتگو دربارۀ 10 سال آیندۀ گروه بریکس و تأکید بر روحیه باز، فراگیری، همکاری و منافع مشترک این گروه به تفاهماتی خواهند رسید و برنامه هایی برای آیندۀ همکاری این گروه ارائه خواهند کرد.

شی جین پین رییس جمهوری چین در این نشست سخنرانی تحت عنوان “تعمیق روابط مشارکتی و ایجاد آینده درخشان تر بریکس” ایراد کرد و ضمن مثبت ارزیابی کردن دستآوردهای همکاری بریکس در 10 سال گذشته، بر گسترش همکاری بریکس در دهۀ آینده تأکید کرد تا با همکاری 5 کشور رفاه بیشتری برای مردم این کشورها ایجاد شود.

رییس جمهوری چین علل توسعه سریع همکاری بریکس را احترام و کمک به یکدیگر، اجرای روحیه همکاری با منافع مشترک، تلاش وافر برای توسعه همکاری در ابعاد مختلف، عدالت خواهی بین المللی و ایجاد محیط مطلوب خارجی با تلاش مشترک با دیگر کشورهای در حال توسعه دانست.

شی جین پین تأکید کرد: در شرایط تحولات پیچیده جهانی، همکاری بریکس از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. کشورهای بریکس باید با ادامه تلاش به تعمیق روابط مشارکتی، به گسترش همکاری در دهۀ آینده بپردازند.

رییس جمهوری چین در این راستا پیشنهادهایی مطرح کرد و گفت: نخست اینکه باید به همکاری عملی اقتصادی پرداخت. ما باید در سرمایه گذاری تجاری، سیاست پولی و امور مالی، برقراری ارتباطات به یکدیگر، توسعه پایدار، نوآوری و همکاری صنعتی همکاری کرده و سازوکار همکاری بریکس را تثبیت کنیم.

دوم آنکه باید به پیوند راهبردهای توسعه یکدیگر بپردازیم. ما باید با استفاده از منابع و امتیازات یکدیگر، تأسیسات زیربنایی یکدیگر را به هم پیوند داده و با استفاده از فرصت اجرای برنامه توسعه پایدار تا سال 2030، توسعه فراگیر و مشترک طرف ها را تحقق بخشیم.

سوم آنکه باید برای پیشبرد نظم بین المللی به سوی عادلانه تر و منطقی تر تلاش کرد. وی گفت: ما باید با پایبندی بر چندجانبه گرایی و اصول مناسبات بین المللی، روابط جدید بین المللی ایجاد کنیم. همچنین باید با پشتیبانی از سازوکارهای تجارت چند جانبه، با حمایت گرایی تجاری مخالفت کنیم.

چهارم آنکه برای افزایش تبادلات فرهنگی و انسانی بین مردم کشورها تلاش کنیم تا روابط مشارکتی در دل مردم این کشورها دوانده شود و همکاری بریکس از انگیزه بی پایانی برخوردار شود.

رییس جمهوری چین در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: دهۀ گذشته، زمانی با تلاش مشترک کشورهای بریکس برای توسعه و نیز تعمیق روابط مشارکتی روابط اعضاء بود. وی افزود کشورهای بریکس باید با تلاش مشترک به ادامه گسترش همکاری در دهۀ آینده بپردازند.

جاکوب زوما رییس جمهوری آفریقای جنوبی در این نشست با اشاره به تعمیق روابط مشارکتی راهبردی بین کشورهای بریکس و ایجاد سازوکارهای همکاری بر تقویت روابط بریکس با دیگر بازارهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه و یافتن مسیر توسعه مشترک تأکید کرد.

میشل تمر رییس جمهوری برزیل بر افزایش سرمایه گذاری راهبردی، تقویت روابط همه جانبه مشارکتی و افزایش نیروی محرکه برای توسعه پنج کشور بریکس تأکید کرد.

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه نیز با اشاره به گسترش همکاری در ابعاد مختلف و پیشبرد روابط مشارکتی کشورهای بریکس، بر ایجاد اقتصاد باز جهانی، مخالفت با حمایت گرایی تجاری و رشد پایدار و همچنین ایفای نقش سازنده در مسائل بین المللی و منطقه ای و حفظ مشترک صلح و ثبات جهانی تأکید کرد.

مودی نخست وزیر هند عنوان کرد: کشورهای بریکس باید با استفاده از پتانسیل های همکاری، به ادامۀ سازوکار چندجانبه تجاری، تبادلات فرهنگی و انسانی بپردازند.

Facebook
Telegram
Twitter
Email