header photo

دست سیاه آمریکا در پشت آشفتگی اقتصادی اروپا

دست سیاه آمریکا در پشت آشفتگی اقتصادی اروپا

نشریه «چاینا دیلی» کاریکاتوری با عنوان «تعهد دروغین در روابط اروپا-آمریکا»، اتحادیه اروپا را در حالی به تصویر کشیده که تصور می‌کنند ایالات متحده از آنها حمایت می‌کند در حالی که حقیقت این است که واشنگتن از اتحادیه اروپا به عنوان یک سپر بلا استفاده می‌کند.

به گزارش رادیوبین المللی چین، تحلیلگران اعلام کردند که کشورهای اروپایی اکنون با محوریت منطقه یورو دچار مشکلات اقتصادی بسیار شده اند. در این امر، علاوه بر مقصر بودن برخی عوامل داخلی در اروپا، دستکاری پنهانی آمریکا نیز وجود دارد.

برخی اقتصاددانان عنوان کردند که از علل اصلی وجود مشکلات فعلی اقتصادی در اروپا می توان به کمبود نیروی محرکه درونی، وابستگی زیاد به واردات انرژی، جدایی سیاست های مالی و پولی اشاره کرد که این مسایل در شرایط تورم بالا در سراسر جهان و درگیری بین روسیه و اوکراین شدت یافته است. این در حالیست که دست سیاه نامرئی آمریکا کشورهای اروپایی را به باتلاق مشکلات اقتصادی کشانده است.

با توجه به این که بانک مرکزی آمریکا چندین بار نرخ بهره را پیش از بانک مرکزی اروپا افزایش داده است، در نهایت منجر به جریان سرمایه به ایالات متحده و افزایش ارزش دلار شده است. در این صورت هزینه انرژی وارداتی در اروپا به شدت افزایش یافته است. آمریکا که کشور صادرکننده انرژی بود، در این فرایند از جایگاه ویژه خود برخوردار شده است.
در شرایط درگیری روسیه و اوکراین، آمریکا کشورهای اروپایی را به تحریم علیه روسیه به ویژه در زمینه انرژی تحریک کرد و بحران انرژی ناشی از آن باعث شد که خسارت بزرگی به اقتصاد اروپا و یورو وارد شود،  طوری که طبق جدیدترین آمار، آلمان در ماه مه برای نخستین بار در ۳۰ سال گذشته شاهد کسری تجاری شده است. این رویداد در آلمان به عنوان قدرت اول اقتصادی در اروپا نشاندهنده آشفتگی و رکود کنونی در اروپاست.

با توجه به نامشخص بودن دورنمای اقتصادی اروپا، بدبینی طرف ها نسبت به آن افزایش یافته است. برخی رسانه های آمریکا حتی به جوسازی درباره «تئوری رکود یورو» پرداخته اند. برخی کارشناسان در این باره تحلیل کردند که ممانعت از گسترش نفوذ یورو راهکار موثری برای حفظ هژمونی دلار آمریکا است. پس از ایجاد یورو در اروپا، این ارز به سرعت به دومین ارز بین المللی پس از دلار تبدیل شد و آمریکا برای حفظ جایگاه اول پول خود برای سرکوب آن دستکاری هایی داشته تا جایگاه پول خود در جهان را حفظ کند

Go Back

Comment