header photo

دیدارسران چین وبلاروس در طرح راهبردی صلح وعدالت اجتماعی!

دیدارسران چین وبلاروس در طرح راهبردی صلح وعدالت اجتماعی!

28 فوریه 2023پکن میزبان الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس بود. معاون اول نخست وزیر نیکولای اسنوپکوف، وزیر امور خارجه سرگئی آلینیک، سفیربلاروس در چین، یوری سنکودر این نشست حضور داشته اند.

این دیدار در ادامه تفاهمنامه بلندمدت در حاشیه نشست دوجانبه همایش سران سازمان همکاری شانگهای در سپتامبر 2022، برای ارتقاء سطح راهبردی مورد توجه بوده است.

 تمرکز برگسترش روابط تجاری، اقتصادی، سرمایه گذاریها ، همکاری های متقابل بشردوستانه، اجرای پروژه ها در مقیاس بزرگ ،تعامل در حوزه سیاسی و گفتگو  به حاد ترین چالش ها در شرایط کنونی جهان (آتش‌ بس در اوکراین) است.

الکساندر لوکاشنکو به عنوان رئیس جمهوربلاروس  12 بار از چین بازدید نمود. قبلا نیز به عنوان نماینده مجلس برای توسعه همکاریها به جمهوری خلق چین سفر کرد ، اخیرا درمصاحبه رسانه های چینی به این موضوع پرداخت.

 لوکاشنکوگفت: "به عنوان نماینده مجلس از چین بازدید کردم. من شهودی ، احساس کردم که پس از چند دهه - چین به یکی از قدرت های پیشرو در جهان تبدیل خواهد شد. ما باید از چین ها بیاموزیم."

 این دیدار پس از فروپاشاندن اتحاد شوروی صورت گرفت بلاروس به دنبال راه حلهای مختلف برای خروج از وضعیت بحرانی و دشوار( پرواسترویکا) اصلاح طلبی و تجدید حیات ساختار جامعه سوسیالیستی – کمونیستی در اتحاد جماهیر شوروی بود.

 وی می گوید " من با روی آوردن به تجربه چین تلاش می کردم ولی گوش شنوا وجود نداشت .مورد انتقاد شدید مخالفان به ویژه جناح راستگرای افراطی پارلمان بلاروس بودم . اما دولت وقت ما (ویاچسلاو فرانتسویچ کبیچ) نسبت به کشور چین نظر مثبتی داشت.  پس از این بود که اطمینان حاصل کردم که باید از تجربه چین به عنوان نماینده  درمجلس پیشنهاد دهم . جمهوری مستقل ما آمادگی همه چیزرا از گذشته  داشت.

در اتحاد شوروی، سطح فناوری،و نوآوری ،عظیم بود. ما درمرکز این نوآوری قرار داشتیم . مذاکرات ما نه تنها با تجارب از گذاشته، بلکه با سرمایه‌گذاری‌ها ی جدید آغاز می شد. ما فناوری‌هایی را که مردم چین به آن علاقمند بودند در میان گذاشتیم. رهبر بلاروس گفت: در همه بخش ها - از بیوتکنولوژی گرفته تا سلاحهای تدافعی که چین پیشرفت قابل توجهی داشت علاقمند بودیم . جمهوری خلق چین اکنون به یک قدرت جهانی تبدیل شده است . هیچ مسئله ای بدون حضورچین درجهان حل وفصل نمی شود.

ما درسیستم سوسیالیستی اتحاد شوروی از هیچ کمکی به چین دریغ نکردیم. چین نیزامروز به ما کمک می کند. اول از همه، من در زمینه های همکاری جدید باچین در منطقه  تاکید می کنم. ما در اینجا دارای فن آوری نوین  درسرمایه گذاری با جمهوری خلق چین، هستیم .

اتحاد صنعتی چین و بلاروس در منطقه "سنگ بزرگ"  مینسک .

بلاروس طی سال‌ها همکاری مشترک و کار پرثمربا چین در سطح یک راهبرد همه‌ جانبه ارتقاء یافت . الکساندرلوکاشنکومی گوید : من خوش شانس بودم که رهبران چین را از نزدیک ملاقات کردم . آنها فرزندان شایسته مردم چین بودند. آنها هرفعالیتی رابرای ارتقاء جهانی چین بوجود می آوردند تنها جائیکه  ایالات متحده آمریکا درجهان وجود داشت. شی جین پینگ کارهای زیادی انجام داده و دارای بزرگترین شایستگی است، وی یک سازماندهی جدید را با پایه های قدرتمند برای توسعه همه جانبه تشکیل داد و با ایجاد دولتی بنام « چین نوین » که مردم  قدردان آن خواهند بود بزرگترین شایستگی را از خود نشان داد.

چین جهان چند قطبی را متعادل می کند.

الکساندر لوکاشنکو گفت ابتکار چین با یک " جاده کمربندی "  و سیاست جدید اتحادیه اقتصادی اوراسیا ادغام می شود. همه سران کشورهای اتحادیه اوراسیا با چین موافق هستند. الکساندر لوکاشنکو گفت : " بما فرصت دهیداز بازار بزرگ البته از نظر جمعیت بپای چین نمی رسیم  شرکت کنیم" "چین در حال توسعه  با ما است. طبیعتاً اتحایه اوراسیا سازمانی است با منافع جمعی  «از جمله چین » عمل خواهد کرد.

قراردادهای منعقده بلاروس وچین.

بلاروس طی 10 سال همکاری  جدی در پروژه های بسیار بزرگ با چین بر قرار کرد که موتورهای اصلی اقتصادی کشور ما را تشیل می دهند. به عنوان مثال، تعداد ساکنان شهرک صنعتی "سنگ بزرگ" که با تکنولوژی بالا برای فرصت های کاری به طور مداوم در حال گسترش است. در جریان سفر رئیس دولت، ملاقات هایی با شرکت های بزرگ چینی برنامه ریزی شده که علاقمندان با ورود به شهرک صنعتی به انواع تولید جداگانه دست یافته اند.

 پارک صنعتی « سنگ بزرگ » از اول فوریه، با 104 ساکن در بلاروس  از 15 کشور جهان در حجم سرمایه گذاری اعلام شده 1.32 میلیارد دلاردراین شهرک صنعتی ثبت شده اند.

علیرغم اینکه در سال 2022از نظر شیوع بیماری همه گیر کرونا، مسیر تبادلات نسبتاً  با چین بسته بود ولی، طرفین به افزایش تجارت و صادرات موفق شدند. از نظر رشد بلاروس از جایگاه 136 به 38 رسیده است که شاخص بسیار خوبی است. "این نشان دهنده آنست که چین امروزعلاقمند به خرید محصولات ما است و بلاروس مکانیسم های مناسبی را برای فروش محصولات در بازار چین فراهم کرده است. مصرف کننده گان چینی به خوبی از محصولات بلاروس آگاه هستند و خریداران علاقمند شده اند.

یوری سنکوسفیر بلاروس درچین می گوید:  خریداران چینی کالاهای بلاروس را با کیفیت بالا و سازگار با محیط زیست مرتبط می دانند. بسیاری از شرکت ها  به « یوان » واحد پول چینی روی آورده اند و عملاً هیچ مشکلی از جمله در پس زمینه های فشار و تحریم های غرب وجود ندارد.

 یوری سنکو اضافه نمود : "هرشرکتی  با هرارزی می تواند پرداخت کند  اینجا مشکلی ندارند. وضعیت مالی کاملاً عادی است و تثبیت شده و ما این کار را بهبود خواهیم بخشید . هیئت هایی از بلاروس به چین در سطح  وزارتخانه ها و ادارات با برنامه ریزی به هدف بهبود و توسعه با توافقات قبلی انجام می دهدیم.

چین به طور سنتی یکی از سه شریک تجاری بلاروس است

 در سال 2022، گردش تجارت بین بلاروس و چین به 5.79 میلیارد دلار (بیش از 113٪ در مقایسه با سال 2021) بالغ شد. صادرات کالا 1.61 میلیارد دلار، واردات - 4.18 میلیارد دلار اقلام اصلی صادراتی عبارتند از:

کودهای پتاس، گوشت و لبنیات درکارها برای رفع موانع فنی تجارت در حال انجام است. تا 14 فوریه سال 2023، 172 شماره ثبت صادرات برای 149 تولیدکننده مواد غذایی بلاروس در سیستم اداره کل گمرک جمهوری خلق چین ثبت شده است .

بیش از 1.5 میلیارد یوان (حدود 243 میلیون دلار) کمک فنی و اقتصادی برای 14 پروژه وجود دارد.

بیش از 500 قرارداد همکاری مستقیم بین مؤسسات آموزش عالی بلاروس و چین امضاء شده است. در حال حاضر 477 شهروند بلاروس در چین تحصیل می کنند و حدود 6000 شهروند چینی در بلاروس تحصیل می کنند. بیش از 15 برنامه آموزشی مشترک در سال های 2021-2022 ایجاد شده است. در سپتامبر 2022، اولین ثبت نام دانشجویان برای آموزش در تخصص "بیوتکنولوژی" که توسط دانشگاه دولتی بلاروس و دانشگاه پکن ایجاد شده است.

در بخش مراقبت های بهداشتی، در سال های 2021-2022، چین در مجموع 4.9 میلیون دوز واکسن کووید-19 تولید شده توسط شرکت سینوفارم را به صورت رایگان در اختیار بلاروس قرار داده است. طرف بلاروسی به طور مستقل 4.6 میلیون دوز از این واکسن را خریداری کرد. توجه ویژه ای به توسعه طب سنتی چینی در بلاروس می شود. کار با طرف چینی برای بهبود چارچوب نظارتی برای استفاده از طب سنتی چینی در سیستم مراقبت بهداشت ملی بلاروس در حال انجام است.

در مورد حوزه پزشکی، دیمیتری پینیویچ، وزیر بهداشت بلاروس که  در پکن به سر می برد، جزئیاتی را در این زمینه با خبرنگاران به اشتراک گذاشت :

 ما قبلاً در آستانه این سفر تعداد نسبتاً زیادی جلسه برگزار کرده ایم.  تعدادی توافقنامه امضاء شد. به ویژه در مورد تأمین تجهیزات پزشکی و پزشک. در مورد کار بر روی تامین مواد و کل  داروهای تولید شده در چین، با هدف بومی سازی بیشتر در کشورمان، جلساتی  با انجمن تولیدکنندگان مستقر در شرکت «سینوفارم » درارتباط با تامین واکسن برگزار کردیم . وموضوعات همکاری راهبردی مورد بررسی قرار گرفت. وزیر بهداشت گفت:

بیش از همه در مورد چگونگی توسعه روابط در آینده صحبت کردیم.  درهر دو سیستم مراقبت های بهداشت همگانی درنظر گرفته شده است، با  توجه به ویژه گی توسعه تکنولوژهای مدرن  « پارک صنعتی سنگ بزرگ »  که داریم ، قرار است تولید تجهیزات پزشکی « بومی سازی» شود.محصولات پزشکی، طب سنتی چینی، با برنامه ریزی برای ساخت مراکز پزشکی، از جمله مراکزی که با طب سنتی چین و طب اروپایی ، با تجربه ما به خوبی توسعه می یابد.

« دیمیتری پینیویچ »  وزیربهداشت افزود، به طور کلی، چین علاقه زیادی به موقعیت هایی بلاروس نشان می دهد موقعیتی که از فناوری پیشرفته  انباشته شده است. نمونه های آن  در پیوند شناسی، تروماتولوژی، جراحی قلب.....وجود دارد.

آمریکا واروپا با نگاه هیستری از دیدار سرا ن بلاروس و چین .

سفر رهبر بلاروس به چین از طرفی می‌تواند عمق روابط پکن را با «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه و متحدان او به نمایش بگذارد « جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا به همراه دیگر متحدان غربی  در راستای عدم پذیرش طرح پیشنهاد صلح  روسیه موضع‌گیری کرده‌اند.

رهبری بلاروس در دیدار با رئیس جمهور چین به حمایت از طرح 12 ماده ای که چندی پیش از سوی پکن با اهداف پایان دادن به درگیری در اوکراین و حل‌وفصل آن ارائه شد تاکید نمود . این طرح شامل بندهایی نظیر احترام به حق حاکمیت ملی همه کشورها، از سرگیری مذاکرات صلح و حفاظت موثر از غیرنظامیان در راستای حل بحران انسانی ناشی از جنگ است.

بر اساس گزارش شبکه دولتی «سی.سی.تی.وی» روسیه، شی جینپینگ در این دیدار گفت: «محور موضع چین این است که خواستار صلح، تشویق مذاکرات و احترام به نگرانی‌های امنیتی مشروع همه کشورها شود»  لوکاشنکو «کاملا با طرح چین موافق بوده و از آن حمایت می‌کند»

از سوی دیگر رئیس جمهور چین از کشورهای سراسر جهان خواست، شرایط اقتصادی را ابزار اعمال نفوذ بررویداهای این جنگ قرار ندهند؛ صحبتی که اشاره واضحی به تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا و دیگر متحدان اوکراین علیه روسیه از زمان آغاز جنگ اعمال شده است .طرح صلح پیشنهادی چین برای اوکراین همچنین خواستار پایان دادن به تحریم‌های «یکجانبه» که از سوی شورای امنیت سازمان ملل است.

به گزارش پایگاه هیل، شی جینپینگ  گفت : کشورهای مربوطه باید سیاسی‌سازی را متوقف کنند. دست از سیاست ابزار سازی اقتصادی بردارند و تدابیری در راستای پیشبرد یک آتش‌بس، ومتوقف ساختن جنگ درمرحله صلح آمیز تصمیمات جدی اتخاذ کنند.

پایان کلام :

 آمریکا وغرب با طرح نئوکانهای جنگ طلب(1) در تداوم ارسال تسلیحاتی سنگین جدید به آتش جنگ  دامن می زنند. بر پایان جنگ مانع‌ تراشی می کنند . دولت روسیه  راه گفتگو را بازگذاشت . مردم  صلح طلب سازمان یافته  درکشورهای جهان، با مبارزه پیگیرمانع ارسال سلاح  به اوکراین شده اند اعتراضات چند صد هزار نفری فقط  دربرلین با فرا خوان «سارا واگن کنشت» از متفکرا ن چپ مترقی آلمان / پدر کمونیست ایرانی ( 650هزار نفر)، لندن، کانادا، فرانسه و یونان با جلوگیری از ارسال " تسلیحات سنگین" مقدمات تاثیر گذاری آتش بس  در اوکراین را فراهم می سازند. که مورد حمایت همه نیروهای ترقیخواه جهان است.

م . چابکی : 15 اسفند 1401 برابر با 2023.03.06

منابع:  گزارش ها از خبرگزاری « بلتا » بلاروس و«سی.سی.تی.وی»  روسیه .

یاد داشت :

 (1)نئوکان: جنگ در اوکراین اوج پروژه ۳۰ ساله جنبش محافظه‌کاران آمریکایی (نئوکان) است. در دولت بایدن همه آن نئوکان‌هایی که جنگ‌های آمریکا در صربستان (۱۹۹۹)، افغانستان (۲۰۰۱)، عراق (۲۰۰۳)، سوریه (۲۰۱۱) و لیبی (۲۰۱۱) را تشویق و ترغیب کردند و تحریکات لازم برای ورود روسیه به اوکراین را فراهم آوردند، حضور دارند.

 

Go Back

Comment