header photo

دیدار روسای جمهوری چین و روسیه

دیدار روسای جمهوری چین و روسیه

بعد از ظهر پانزدهم سپتامبر به وقت محلی، شی جین پینگ رییس جمهوری خلق چین با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در مهمانسرای دولتی سمرقند دیدار و در مورد روابط چین و روسیه و مسایل بین المللی و منطقه ای مورد علاقه مشترک تبادل نظر کردند.

شی جین پینگ خاطرنشان کرد که امسال، چین و روسیه ارتباطات راهبردی موثری را حفظ کرده اند. همکاری‌های دو کشور در زمینه ‌های مختلف به ‌طور پیوسته پیش رفته، فعالیت‌های سال تبادل ورزشی به ‌طور منظم گسترش یافته ، همکاری‌های محلی و تبادلات مردمی و فرهنگی پرشورتر شده و دو کشور در صحنه بین المللی هماهنگی نزدیک داشته و از هنجارهای اساسی روابط بین الملل دفاع کرده اند. در مواجهه با تغییرات در جهان، زمان و تاریخ، چین مایل است با روسیه همکاری کند تا مسئولیت یک کشور بزرگ را نمایان سازد، نقش هدایتگر را ایفا کند و به جهان آشفته آرامش و ثبات تزریق کند.

شی جین پینگ تاکید کرد که چین مایل است از روسیه در موضوعات مربوط به منافع اصلی یکدیگر حمایت کرده و همکاری عملی در زمینه های تجاری، کشاورزی، پیوندها و اتصالات و سایر زمینه ها را تعمیق بخشد. دو طرف باید هماهنگی و همکاری را در چارچوب‌های چندجانبه مانند سازمان همکاری شانگهای، سیکا و بریکس تقویت کنند، همبستگی و اعتماد متقابل را بین همه طرف‌ها ترویج کرده وهمکاری‌های عملی را گسترش دهند، از منافع امنیتی منطقه محافظت کنند و از منافع مشترک کشورهای در حال توسعه و کشورهای بازارهای نوظهور دفاع کنند.

ولادیمیر پوتین نیز برای بیستمین کنگره ملی حزب کمونیست چین آرزوی موفقیت کامل و ابراز اطمینان کرد که تحت رهبری رئیس جمهور شی جین پینگ، توسعه اقتصادی و اجتماعی چین به دستاوردهای جدید نائل خواهد آمد. پوتین گفت که تغییرات زیادی در جهان امروز در حال رخ دادن است. تنها مساله ای که بدون تغییر و ثابت باقی مانده، دوستی و اعتماد متقابل بین روسیه و چین است. همکاری استراتژیک همه جانبه روسیه و چین همچون کوهی استوار است. روسیه و چین هر دو از ترویج نظم بین المللی عادلانه تر حمایت می کنند و الگویی برای روابط بین الملل ایجاد کرده اند. روسیه قاطعانه از اصل چین واحد تبعیت می کند و برخی کشورها را به دلیل انجام اقدامات تحریک آمیز در مورد مسائل مربوط به منافع اصلی چین محکوم می کند. روسیه مایل است ضمن تقویت ارتباطات و هماهنگی دوجانبه و چندجانبه با چین همکاری در زمینه ‌های کلیدی مانند اقتصاد، تجارت و انرژی را افزایش دهد. روسیه مایل است به اتفاق چین به ادامه تعمیق همکاری کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای بر اساس اصل عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر و ایجاد یک پلت فرم معتبر برای حفظ امنیت و ثبات منطقه ای کمک کند.

شی جین پینگ ضمن تقدیر از پایبندی روسیه به اصل چین واحد، تاکید کرد که تایوان بخشی از چین است، چین قاطعانه با نیروهای تجزیه طلب تایوان و مداخلات خارجی مخالف است.

رهبر چین همچنین در مقاله‌ای که رسانه‌های مطرح ازبکستان در روز پنجشنبه به چاپ رساندند،‌ ابراز امیدواری کرد که سازمان همکاری شانگهای بتواند نقش پررنگ‌تری در منطقه و فراتر از آن بازی کند.

وی در این مقاله نوشت: اطمینان دارم که با تلاش‌های مشترک تمام طرف‌ها،‌ نشست سمرقند نتایج مثمرثمری به بار خواهد آورد و کمک بزرگی به ساخت حتی یک جامعه نزدیکتر سازمان همکاری شانگهای با آینده‌ای مشترک و برای صلح، ثبات، توعه و رفاه منطقه ما خواهد کرد.

 

امسال مصادف است با بیستمین سالگرد امضای «منشور سازمان همکاری شانگهای» و نشست سمرقند در زمانی حساس که منطقه با بسیاری از چالش‌ها و تردیدها روبروست، برگزار می‌شود.

پاندمی دنباله‌دار کرونا و همچنین زنجیره‌های به‌هم‌ریخته تامین و صنعت جهانی، درگیری روسیه-اوکراین و تغییرات آب و هوایی،‌ یک طوفان تمام عیار برای اقتصاد جهان به وجود آورده که به سوی یک رکود در حال حرکت است.

این بدان معناست که سازمان همکاری شانگهای باید نقش فعال‌تری نه تنها در حفظ امنیت و ثبات منطقه‌ای بلکه در ارتقاء توسعه و رفاه ایفاء کند.

قرار است طی نشست سمرقند، ایران یادداشت تعهدات برای هموار نمودن مسیر الحاق به سازمان همکاری شانگهای به عنوان عضو دائم را امضاء کند. سازمان شانگهای همچنین درخواست عضویت از کشور بلاروس را نیز دریافت کرده است. علاوه بر این، عربستان سعودی،‌ قطر و مصر هم قرار است به صورت رسمی به شرکای گفتگوی سازمان همکاری شانگهای تبدیل شوند و مذاکرات درباره اعطای جایگاه شریک گفتگو به کامبوج، مالدیو و دیگر کشورها برگزار شود.

افزایش سریع نفوذ سازمان همکاری شانگهای گواه بر این حقیقت است که این سازمان از جانب کشورهای «کمربند اقتصادی جاده ابریشم» به عنوان یک حفاظ حیاتی برای عرف‌ها و چندجانبه‌گرایی بین‌المللی نگریسته می‌شود.

سازمان همکاری شانگهای با گردم هم آوردن کشورها از مناطق مختلف، با سطوح مختلف توسعه و از تمدن‌ها و سنت‌های مختلف، که اکنون حدود 80 درصد قلمرو اوراسیا و 24 درصد تولید ناخالص جهانی را شامل می‌شود، در حال ایجاد یک گروه قدرتمند است.

این مشارکتی است که ویژگی‌های آن عدم تعهد، گفتگو و عدم تقابل است و ابزاری کاربردی برای کاوش به منظور ساخت نوع جدیدی از روابط بین‌الملل و یک جامعه با آینده مشترک برای بشریت است.

برای مثال «گروه تماس سازمان شانگهای-افغانستان» در حال ایفای نقشی منحصربفرد در کمک به این کشور به منظور احیای صلح و ثبات از طریق توسعه و آشتی سیاسی است.

با توجه به اینکه جهان اکنون با بحران‌های بی‌سابقه در حوزه انرژی و مواد غذایی به دلیل زنجیره‌های مختل‌شده تامین روبروست، سازمان همکاری شانگهای و شرکای آن در نشست سمرقند تلاش خواهند کرد تا ترتیبات راهبردی جدیدی برای ثبات محیط توسعه سازمان شانگهای به منظور بهره بردن تمام کشورها، ایجاد کنند.

Go Back

Comment