header photo

راهپیمایی اعتراضی از میامی تا واشنگتن علیه تحریم‌های کوبا

راهپیمایی اعتراضی از میامی تا واشنگتن علیه تحریم‌های کوبا

گروهی از فعالان کوبایی آمریکایی از میامی به طرف واشنگتن راهپیمایی انجام می‌دهند تا نسبت به تحریم‌های دیرینه واشنگتن علیه هاوانا اعتراض کنند و توجهات را به درد و رنج‌هایی که واشنگتن باعث آن شده، جلب کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، کاخ سفید دولت کوبا را به خاطر سرکوب معترضان در بحبوحه بحران اقتصادی این کشور محکوم کرد و حتی روز سه‌شنبه تهدید کرد که مقامات کوبا را تحریم می‌کند. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا هفته گذشته اظهار داشت، واشنگتن اجازه نخواهد داد آمریکایی‌ها برای بستگانشان در کوبا پول ارسال کنند.

کارلوس لازو”، رهبر این گروه فعالان کوبایی آمریکایی گفت: ما یک مسافت ۲۰۰۰ کیلومتری از میامی به واشنگتن راه می‌رویم تا علیه این تحریم‌ها اعتراض کنیم. در این سفر، با هر آمریکایی که بتوانیم ارتباط برقرار می‌کنیم و صحبت خواهیم کرد.

تحریم‌های آمریکا علیه تجارت با کوبا به انقلاب کمونیستی کوبا در اواخر دهه ۱۹۵۰ میلادی برمی‌گردد و دست‌کم شامل شش قانون مختلف آمریکایی است. باراک اوباما، رئیس جمهور اسبق آمریکا اقداماتی را برای عادی‌سازی روابط دوجانبه با کوبا برداشت اما این سیاست با روی کار آمدن دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا کاملا تغییر کرد.

لازو گفت: اکثر مقرارت به کل مردم کوبا لطمه زده است. به طور مثال، طی دو سال گذشته دولت ترامپ تحریم‌هایی را اجرا و یا شدیدتر کرده که باعث درد و رنج مردم کوبا شده است.

وی دونالد ترامپ را به متوقف کردن برنامه‌هایی که به اتباع کوبایی در آمریکا اجازه می‌دهد تا برای اقوام خود در کوبا پول ارسال کنند، متهم کرد.

لازو تصریح کرد: حتی سفارت آمریکا در هاوانا بسته شده است و اکنون اگر مردم بخواهند ویزا دریافت کنند و خانواده‌هایشان را ملاقات کنند، باید با مشقت به کشورهای دیگر بروند تا بتوانند ویزا بگیرند.

لازو ۵۶ ساله متولد کوباست و نیمی از عمر خود را در این کشور سپری کرده است.

وی گفت: من پس از نخستین تلاش نافرجامم برای فرار به آمریکا زندانی شدم و پس از دومین تلاشم در اواخر دهه ۱۹۸۰ میلادی به فلوریدا آمدم.

این کهنه‌سرباز ارتش آمریکا در جنگ عراق افزود: اگرچه اختلافاتی که با دولت کوبا دارم اما از مردم کوبا حمایت می‌کنم.

وی تصریح کرد:‌ در سال‌های مختلف شاهد تمامی درد و رنج‌هایی بوده‌ام که این تحریم‌های برای خانواده‌های کوبایی به وجود آورده است. این تحریم‌ها با هدف سرنگونی دولت کوبا اعمال شدند اما اقدامات اجرا شده بر مبنای این تحریم‌ها تنها به مردم بی گناه کوبا آسیب می‌زند. سال‌هاست که شاهد این مساله هستم.

در حقیقت این فعالان این تحریم‌ها را یکی از علل اصلی اعتراضات اخیر در کوبا می‌دانند.

لازو گفت: فکر می‌کنم این حقیقت که این تحریم‌ها استیصال و گرسنگی برای مردم کوبا به وجود آورده‌اند، به این اعتراضات دامن زده است. مردم از این تحریم‌ها درمانده شده و به خیابان‌ها آمده‌اند چرا که مواد غذایی و دارو ندارند.

وی تاکید کرد: رفع تحریم‌ها به آمریکایی‌ها اجازه خواهد داد تا از مردم کوبا به طور واقعی حمایت کنند.

لازو درباره این راهپیمایی گفت: در راهمان ما از سوی بسیاری از آمریکایی‌هایی که این تحریم‌ها را غیرانسانی و ناعادلانه می‌دانند، حمایت شده‌ایم. گروه ما که متشکل از شش فعال کوبایی آمریکایی است هر روز تقریبا ۶۰ مایل راهپیمایی انجام می‌دهد.

وی تاکید کرد: ما به کلیساها و سازمان‌ها و جوامع محلی می‌رویم و موضمان را درخصوص این تحریم‌ها ابراز می‌کنیم. در حال حاضر ما از بسیاری از شهرهای بزرگ و کوچک از جمله اورلاندو، جکسونویل و آتلانتا عبور کرده‌ایم. در کارولینای شمالی توانستیم با اعضای سنای ایالتی دیدار کنیم. ما تلاش می‌کنیم تا با سازمان‌های مختلف، مردم با ریشه و سرگذشت‌های مختلف، دموکات‌ها، جمهوری خواهان، کهنه‌سربازان و فعالان صلح‌طلب مذاکره کنیم.

این فعال گفت: وقتی به واشنگتن برسیم قصد داریم راهپیمایی صلح‌آمیزی را در مقابل کاخ سفید سازماندهی کنیم و عریضه‌ای را با ۲۶ هزار امضا نزد بایدن بفرستیم و از او بخواهیم تا این تحریم‌ها را لغو کند. ما در مسیرمان با هیچ مشکلی از سوی پلیس مواجه نشده‌ایم  اما هشدارهایی را از جمله تهدید به مرگ از سوی آمریکایی‌های کوبایی تبار که مخالفان تلاش‌های ما هستند، دریافت کرده‌ایم.

برخی تلاش کردند تا اعضای این گروه را با خودرو زیر بگیرند، برخی مخالفان به صورت آنلاین پیام‌های تهدیدآمیز برای آنها فرستاده‌اند و آنها را به همبستگی با کمونیست‌ها متهم کرده‌اند.

Go Back

Comment