header photo

رشد اقتصادی معجزه‌آسا و فقرزدایی در چین

رشد اقتصادی معجزه‌آسا و فقرزدایی در چین

داده‌های آماری نشان می‌دهد طبق پیش‌بینی‌ها، 33 درصد از رشد اقتصاد جهانی در سال 2019 را چین رقم زده است. همچنین در 30 درصد دیگر هم باقی کشورهای آسیایی سهیم هستند.

تاکنون هیچ کشوری این درجه از رشد را با این سطح از فراگیری تجربه نکرده است. به همین دلیل 850 میلیون نفر طی 33 سال از زیر خط فقر بیرون آمدند؛ دستاورد بی‌نظیری که تاکنون در عرصه تاریخ و پهنای جغرافیا تجربه نشده است.

به گزارش رادیو بین المللی چین، فرهاد نیلی اقتصادان و استاد دانشگاه صنعتی شریف، می نویسد: چین اکنون نزدیک به 20 درصد جمعیت جهان را دارد. در واقع از هر 5 نفر در دنیا، یک نفر چینی است. این کشور 18 درصد از اقتصاد جهان را در اختیار دارد. این سهم به زودی به 20 درصد خواهد رسید. سهم هند نیز به 15 درصد خواهد رسید. در نتیجه در آینده نزدیک به 35 درصد GDP دنیا در آسیا تولید خواهد شد و مرکز ثقل اقتصاد جهانی به سمت آسیا حرکت خواهد کرد.

سهم چین در رشد اقتصاد جهان مهم است. داده‌های آماری نشان می‌دهد طبق پیش‌بینی‌ها، 33 درصد از رشد اقتصاد جهانی در سال 2019 را چین رقم زده است. همچنین در 30 درصد دیگر هم باقی کشورهای آسیایی سهیم هستند.

آنچه وضعیت چین را متمایز می‌کند فقط رشد اقتصادی آن نیست، ‌بلکه کیفیت رشد نیز هست. در واقع دستاوردهای رشد در چین به میزان خیلی زیادی به طبقات کم‌درآمد نفوذ کرده، بنابراین خیلی جالب است که رشد در کشور چین بسیار فراگیر بوده و 40 درصد کم‌درآمدترین مردم از ثمرات رشد بهره‌مند شدند. تاکنون هیچ کشوری این درجه از رشد را با این سطح از فراگیری تجربه نکرده است. به همین دلیل 850 میلیون نفر طی 33 سال از زیر خط فقر بیرون آمدند؛ دستاورد بی‌نظیری که تاکنون در عرصه تاریخ و پهنای جغرافیا تجربه نشده است.

اتفاقی که در چین افتاد این بود که بالاترین نرخ رشد اقتصادی را فقیرترین استان‌های کشور تجربه کردند. در واقع بزرگ‌ترین میزان فقرزدایی در فقیرترین استان‌های چین رقم خورد؛ تحولی که در دنیا بی‌نظیر است.

طی دوره 25 ساله 1990-2015، تعداد کسانی که در جهان زیر خط فقر مطلق 1.9 دلار در روز بودند از حدود 1.9 میلیارد نفر به 736 میلیون نفر رسیدند که نشان دهنده 1.160 میلیون نفر کاهش لشکر فقیران در دنیاست. در همین دوره نرخ ابتلا به فقر در جهان از 36 به 10 درصد کاهش یافت.

آقای نیلی معتقد است که کمی کمتر از 900 میلیون نفر کاهش در شمار فقیران جهان در این دوره به چین قابل انتساب است و سایر کشورهای جهان نقش زیادی در این دستاورد نداشته‌اند. چرا که در بقیه نقاط جهان فقر تقریبا تکرار شده و در بعضی مناطق مانند آفریقای زیر صحرا حتی بیشتر شده است. در چین است که فقر با سرعت محیرالعقولی کاهش پیدا کرده است.

چین از ایده‌آلیسم به عمل‌گرایی و واقع‌بینی گذر کرد. چین بسیار صبورانه عمل کرد. این کشور بسیار مشتاق یادگیری است. اصلا غروری که در برخی از ما وجود دارد، در میان چینی‌ها دیده نمی‌شود. همیشه آماده یادگیری هستند و ظرف 40 سال گذشته یک نظام dual track (دو مسیره) را در کشورشان مستقر کردند و ثبات سیاسی را برای اصلاحات اقتصادی به کار گرفتند.

چین از اینکه حقیقتی خارج از عمل وجود دارد گذر کرد، یعنی این باور را داشتند که هر آنچه را بتوان محقق کرد واقعی است و شعارشان هم استخراج حقیقت از واقعیت بود. یعنی هر آنچه را موفق شویم در عمل محقق کنیم برای ما حقیقت است.

Go Back

Comment