header photo

سخنان پوتین در دهمین کنفرانس امنیت بین المللی مسکو

سخنان پوتین در دهمین کنفرانس امنیت بین المللی مسکو

وضعیت جهان به سرعت در حال تغییر است

دهمین کنفرانس امنیت بین‌المللی در مسکو با حضور  وزرای دفاع، روسای سازمان‌های بین‌المللی، کارشناسان غیردولتی و نمایندگان اتاق‌های فکر از سراسر جهان در مسکو با سخنرانی پوتین آغاز شد.

پوتین غرب را به اعمال سیاست مهار و تضعیف برای حفظ هژمونی خود متهم کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از آر تی، دهمین کنفرانس بین‌المللی امنیتی مسکو با حضور  وزرای دفاع، روسای سازمان‌های بین‌المللی، کارشناسان غیردولتی و نمایندگان اتاق‌های فکر از سراسر جهان در مسکو با سخنرانی پوتین آغاز شد.

او در این سخنرانی آمریکا را به تلاش برای طولانی کردن درگیری در اوکراین متهم کرد و گفت: وضعیت در جهان به طور پویا در حال تغییر است، زیرا کشورها و مردم بیشتری مسیر توسعه مستقل را بر اساس هویت، سنت ها و ارزش‌ها انتخاب می‌کنند. ویژگی های نظم جهانی چندقطبی در حال شکل گیری است.

وی تاکید کرد: نخبگان جهانی‌گرای غربی با برافروختن مجدد درگیری‌های قدیمی و دامن زدن به درگیری‌های جدید، هرج‌ومرج را برمی‌انگیزند، سیاست به اصطلاح مهار را اجرا می‌کنند، در حالی که در واقع هرگونه راه‌های جایگزین و مستقل توسعه را تضعیف می‌کنند. بنابراین، آنها به شدت در تلاش برای حفظ هژمونی و قدرتی هستند که از چنگ آنها خارج می شود و تلاش می کنند کشورها و مردم را در چنگال نظم نو استعماری نگه دارند.

رئیس جمهور روسیه تأکید کرد که آنها به هر شیوه‌ای متوسل می شوند، این «هژمونی» برای کل جهان، برای کل تمدن مملو از استرس و آزار است. آمریکا و دست نشاندگان آن با سازماندهی تحریکات، کودتا و جنگ‌های داخلی در امور داخلی کشورهای مستقل دخالت می کنند و با تهدید، باج خواهی و فشار کشورهای مستقل را به تسلیم شدن در برابر اراده خود وادار می‌کنند».

او گفت: همه اینها با یک هدف انجام می‌شود - حفظ سلطه جهانی. غرب به طور هدفمند در حال نابودی سیستم امنیتی اروپا، ایجاد اتحادهای نظامی جدید است. بلوک ناتو در حال ایجاد زیرساخت‌های نظامی خود، استقرار سیستم‌های دفاع موشکی و افزایش قابلیت ضربتی نیروهای تهاجمی خود است.

رئیس‌جمهور روسیه خاطرنشان کرد که این اقدامات با نیاز به تقویت امنیت در اروپا ریاکارانه توجیه می شود، اما در واقعیت دقیقاً برعکس این اتفاق می‌افتد. در عین حال، پیشنهادهایی درباره اقدامات امنیتی متقابل ارائه شده توسط روسیه در دسامبر سال گذشته باز هم نادیده گرفته شد.

به گفته رهبر روسیه، غرب برای حفظ هژمونی نیاز به درگیری دارد. به همین دلیل است که مردم اوکراین سرنوشت "گلوله دم توپ" را داشتند. با اجرای پروژه «ضد روسیه»، آنها چشم خود را به روی گسترش ایدئولوژی نئونازی، نسل کشی ساکنان دونباس بستند، در حالی که به طور مداوم رژیم کی‌یف را با تسلیحات از جمله تسلیحات سنگین پمپاژ کردند.

رئیس جمهور روسیه تاکید کرد: در این شرایط، تصمیم گرفته شد که عملیات نظامی ویژه در اوکراین به طور کامل و بر اساس منشور سازمان ملل آغاز شود. "اهداف این عملیات به وضوح و دقیق تعریف شده است: تضمین امنیت روسیه و شهروندان ما، محافظت از ساکنان دونباس در برابر نسل کشی."

رئیس جمهور روسیه با اشاره به تحولات جاری، به شواهد آشکاری اشاره کرد که نشان می‌دهد ایالات متحده در تلاش برای طولانی کردن درگیری اوکراین است.

رئیس‌جمهور روسیه با بررسی تنش‌های مارپیچ در اطراف تایوان گفت که ایالات متحده بار دیگر عمداً تلاش کرده است که «روی آتش نفت بریزد». قمار  مذبوحانه آمریکا در رابطه با تایوان فقط دیدار یک سیاستمدار غیرمسئول فردی نیست، بلکه بخشی از یک استراتژی هدفمند و آگاهانه ایالات متحده برای بی ثبات کردن اوضاع در منطقه و جهان، تظاهر گستاخانه بی‌احترامی به حاکمیت یک کشور و تعهدات بین‌المللی است.

پوتین گفت: ما این را یک تحریک با دقت برنامه ریزی شده می دانیم.

ولادیمیر پوتین در این گردهمایی گفت که روسیه به تقویت نیروهای مسلح خود، تضمین منافع ملی و حمایت از متحدان خود ادامه خواهد داد و در عین حال گام‌های دیگری برای ساختن جهانی دموکراتیک‌تر خواهد برد. پوتین تاکید کرد که تنها یک جهان چند قطبی که بر اساس قوانین بین‌المللی ساخته شده فرصت‌های جدیدی را برای مبارزه با تهدیدات مشترک، کاهش تنش جهانی و تضمین توسعه پایدار همه کشورها باز می‌کند. برای دستیابی به این هدف، بازگرداندن احترام به حقوق بین‌الملل، هنجارها و اصول اساسی آن و تقویت مواضع ساختارهای جهانی مانند سازمان ملل متحد و سایر پلتفرم‌های گفتگوی بین‌المللی ضروری است.

رئیس جمهور روسیه گفت: واضح است که کاهش تنش در جهان، غلبه بر تهدیدها و مخاطرات در حوزه نظامی - سیاسی، با افزایش سطح اعتماد بین کشورها و تضمین آنها امکان پذیر است. توسعه پایدار تنها با تقویت اساسی نظم جهانی چندقطبی مدرن ممکن است. یک بار دیگر تکرار می‌کنم: دوران نظم جهانی تک‌قطبی متعلق به گذشته است.

Go Back

Comment