header photo

سه دستاورد نشست کمیسیون برجام از نگاه روسیه

سه دستاورد نشست کمیسیون برجام از نگاه روسیه

نماینده روسیه در سازمان های بین المللی به سه دستاورد نشست روز یکشنبه کمیسیون برجام که در سطح معاونان و مدیران کل سیاسی ایران و گروه ۱+۴ و نماینده اتحادیه اروپا در هتل کوبروگ وین برگزار شد، اشاره و اعلام کرد که نشست بعدی در سطح وزیران امور خارجه در آینده نزدیک برگزار می شود.

میخائیل اولیانوف شامگاه یکشنبه در توئیتی نوشت: کمیسیون امروز برجام سه دستاورد اصلی شامل «تصمیم گیری برای ادامه کار در مورد تحریم ها، تایید مسوولیت جمعی برای انجام پروژه های هسته ای در اراک (با هدایت انگلیس و چین) و فوردو (با هدایت روسیه) و همچنین برگزاری نشست کمیسیون برجام در سطح وزیران امور خارجه در آینده نزدیک داشت.

نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین پیشتر نیز در توئیتی، با سازنده خواندن نشست اخیر کمیسیون برجام در وین اعلام کرد: نشست امروز امکان گفت وگوی همه جانبه درباره اجرای برجام را فراهم کرد.

میخاییل اولیانوف امروز یکشنبه در توییتر نوشت: محور گفت وگوهای امروز بخش های هسته ای و اقتصادی توافق ها  (در چارچوب برجام) بود.

وی افزود: بدیهی است که تحریم های آمریکا در معامله هسته ای خلل ایجاد می کند اما همه شرکت کنندگان در برجام به آن کاملا پایبند هستند.

سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه و نماینده ویژه این کشور در مذاکرات هسته ای نیز که امروز در نشست کمیسیون برجام در سطح معاونان وزرای امور خارجه حضور داشت پس از پایان نشست با خبرنگاران در خصوص مسائل مختلف پیرامون مذاکرات امروز گفت و گو کرد.

وی گفت: برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را باید از گام های مخرب واشنگتن محفوظ داشت و اعضای آن باید به طرح ها در سایت هسته ای فردو و رااکتور اراک پایبند بمانند.

ریابکوف تصریح کرد:شرکت کنندگان در معامله هسته ای، از ایران خواستند تا از گام های جدید برای کاهش تعهدات در برجام که برای روزهای چهارم و پنجم ماه سپتامبر درنظر گرفته شده، بپرهیزد.
وی با بیان اینکه گام سوم ایران برای کاهش تعهدات خود بر اساس اصل «کمتر در برابر کمتر» برای ماه سپتامبر پیش بینی شده است، اظهار کرد: ما از طرف ایرانی خواستیم تا از این اقدام خودداری کند.
معاون وزیر خارجه روسیه در همین حال گفت که ازسرگیری انجام کامل تعهدات ایران در چارچوب معامله هسته ای بدون هر گونه شرط در وضعیت پیش آمده غیر واقعی است.
وی ادامه داد: برخی از شرکت کنندگان در برجام معتقدند که ایران بدون هرگونه قید و شرط و خواسته ای باید به انجام کامل تعهدات خود بازگردد اما در شرایط کنونی این خواسته غیرواقعی است.

**شرکت کنندگان درباره نفتکش ایران به تفاهم نرسیدند
معاون وزیر خارجه روسیه در بخش دیگر از سخنان خود گفت: شرکت کنندگان در نشست کمیسیون مشترک برجام در وین در مورد توقیف نفتکش حامل نفت ایرانی در تنگه جبل الطارق به تفاهم نرسیدند.
وی افزود: مساله توقیف کشتی حامل نفت ایران در جبل الطارق در نشست امروز مطرح شد و درباره آن بحث های داغ صورت گرفت که من می توانم آن را جنگی (مشاجره) بخوانم.
ریابکوف گفت: این بحث به تفاهمی منجر نشد اما در هر صورت برای روشن شدن موضع طرفین سودمند بود.
نشست فوق العاده کمیسیون مشترک برجام در سطح مدیران سیاسی امروز در وین برگزار شد و از ایران در این نشست سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه شرکت داشت و آن را سازنده خواند

**اینستکس فعال است
ریابکوف در مصاحبه دیگری نیز گفت: ساز و کار اروپایی اینستکس فعال است و برای پرداخت ها با ایران  در شرایط آزمایشی کار می کند.
وی ادامه داد: برای اینکه اینستکس بیشتر و بطور کامل کار کند باید مراحل سیاسی- بروکراسی برای تنظیم اسناد بیشتر بین اینستکس و تشکیلات مشابه که ایران ایجاد کرده به پایان برسد.
به گفته معاون وزیر خارجه روسیه، مسکو تلاش می کند که این ساز و کار برای کشورهای غیر عضو اتحادیه اروپا و تراکنش های مربوط به فروش نفت ایران نیز بکار گرفته شود.
ریابکوف گفت: نه از نقطه نظر سرمایه سهامی آن بلکه از دیدگاه امکان استفاده از اینستکس در کارخود باید این مراحل به پایان برسد و نکته اصلی این است که تراکنش های فروش نفت از طریق این ساز و کار انجام گیرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برنامه های امروز از دو بخش تشکیل شده بود. بخش اول که نشست بود که و در آن برخی مفاد دستور کار عمدتا در رابطه با گام های ایران برای کاهش تعهدات و واکنش احتمالی شرکت کنندگان در برجام به این اقدامات بود.
معاون وزیر امور خارجه روسیه ادامه داد: بخش دوم شامل احیای منافع اقتصادی بود که ایران تا پیش از تحریم های آمریکا در اختیار داشت که از آن جمله صادرات نفت است.
ریابکوف گفت در واقع همه چیز از جمله راه اندازی ساز و کار اینستکس در مسیر صحیح حرکت می کند.
**
لزوم مسئولیت پذیری طرف های برجام درباره طرح های فردو و اراک
ریابکوف گفت: هیات روسی در نشست کمیسیون برجام بر مسئولیت گروهی شرکت کنندگان در این توافق برای اجرای طرح های در فردو و اراک تاکید کرد.
وی افزود: در برجام نه فقط تغییر کاربری سایت هسته ای فردو برای تولید ایزوتوپ های پایدار را پیش بینی کرده بلکه جوانب دیگر را نیز درنظر می گیرد.
ریابکوف گفت: ما مسئولیت گروهی این طرح ها را ازجمله طرح راکتور آب سنگین اراک را که هماهنگ کننده آن چین و انگلیس است پیشنهاد کردیم.
وی افزود: نباید اجازه داد طرح هایی را که بخش مهم برجام تشکیل می دهند با تحریم های امریکا راکد شود. باید راه حلی پیدا شود که حتی در شرایط بد این اقدامات تحقق یابد زیرا نباید از این طرح ها صرف نظر کرد.
ریابکوف امکان تحویل تجهیزات اروپایی به راکتور اراک را بعید ندانست و ان را موضوع حساس خواند.

نشست فوق‌العاده کمیسیون مشترک برجام روز یکشنبه در سطح معاونان و مدیران کل سیاسی ایران و گروه ۱+۴ و نماینده اتحادیه اروپا در هتل کوبورگ وین برگزار شد.

«هلگا اشمید» دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا روز یکشنبه در توییتی اعلام کرد که نشست فوق العاده کمیسیون مشترک برجام برای بررسی ضرورت پایبندی کامل به تعهدات توافق هسته ای ایران در تمامی جنبه های آن برگزار شد.

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز نشست کمیسیون مشترک برجام در وین را سازنده خواند.

در هیات ایران علاوه بر عراقچی، کاظم غریب‌آبادی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، بهزاد صابری مشاور وزیر امور خارجه و نماینده سازمان انرژی اتمی حضور داشتند.

ایرنا

Go Back

Comment