header photo

شکاف اروپا و واشنگتن در مونیخ عمیق‌تر شد

شکاف اروپا و واشنگتن در مونیخ عمیق‌تر شد

شبکه سی‌جی‌تی‌ان چین در مطلبی، کلیدی‌ترین دستاورد کنفرانس امنیتی مونیخ را انتقاد از یکجانبه‌گرایی آمریکا و آمادگی اروپا برای دستیابی به صلح جهانی بدون اتکا به واشنگتن اعلام کرده است.

این رسانه انگلیسی‌زبان چینی در مطلبی با عنوان «سه پیشرفت اساسی کنفرانس امنیتی مونیخ» نوشت:‌ در پی سال‌ها تشدید تحرکات، افزایش درگیری‌های منطقه‌ای و تلاش مشترک برای صلح، رئیسان جمهوری، نخست وزیران و نمایندگان ارشد بیش از ۴۰ کشور جهان برای شرکت در کنفرانس سالانه امنیتی در مونیخ گردهم آمدند. اما سه دستاورد اساسی این کنفرانس منجر به اقداماتی شد که شاید مهمترین آن، اتحادیه امنیتی و دفاعی اروپا بود.

در این کنفرانس در حالی که روابط اروپا با آمریکا در حال تغییر است، آلمان بر لزوم اتحاد امنیتی و دفاعی اروپا با هدف تشویق به ابتکار عمل بیشتر در مورد صلح جهانی تأکید کرد.

« فرانک والتر اشتاین مایر » رئیس جمهوری آلمان در سخنرانی خود گفت: ما هر سال از همکاری‌های بین‌المللی برای ایجاد جهانی صلح‌آمیزتر فاصله می‌گیریم و ایالات متحده تحت دولت کنونی، ایده جامعه بین‌المللی را رد می‌کند.

گرایش اروپا به گسترش صلح منطقه‌ای همگام با استقلال از قدرت‌های بزرگ، نقدی ضمنی‌ در مورد محدودیت‌های دفاعی ناتو است و از سویی، به فراخوان پیشین امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه اشاره دارد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا پس از افزایش تنش ها با ایران در ماه ژانویه (دی‌ماه)، بر نقش بیشتر ناتو در خاورمیانه تأکید کرد که همین امر انتقاد بسیاری از متحدان اروپایی آن را در پی داشت.

همچنین به تازگی وضعیت به گونه‌ای شده که هر زمان واشنگتن در درگیری‌های خود نیاز به کنترل فوری آسیب‌ها و صدمات دارد، به فکر ایجاد ناتویی بزرگتر می‌افتد حال آنکه بسیاری از متحدان آن از جمله انگلیس، آلمان و فرانسه پیش از اقدامات ایالات متحده علیه ایران یا در طول تصمیم‌های تاکتیکی آن در سراسر سوریه از همه این موضوع‌ها بی‌خبر بودند. به همه این خلاءها باید خروج آمریکا از بسیاری از معاهه‌های بین‌المللی کلیدی را نیز اضافه کرد که اروپا را وادار کرده به فکر پرکردن خلاء ایالات متحده باشد.

این رسانه در ادامه نوشت: مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا در نشست مونیخ از توافق‌نامه آتش‌بس میان واشنگتن و طالبان خبر داد که خوش‌بینی‌ها را به خروج نیروهای ایالات متحده از افغانستان به همراه داشته است.

اسپر در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: ما در حال حاضر پیشنهاد کاهش خشونت را روی میز داریم که میان سفیر ما و طالبان مورد مذاکره قرار گرفت است.

در ماه ژانویه طالبان آتش‌بس ۱۰ روزه‌ای برقرار کردند؛ آتش‌بسی که با حملات دوباره این گروه شورشی علیه نیروهای امنیتی افغانستان پایان یافت و روند صلح را در هاله‌ای از ابهام قرار داد.

در صورت موفقیت آتش‌بس، این اقدام می‌تواند پیش زمینه ای مثبت برای مرحله بعدی مذاکرات صلح ایالات متحده و طالبان باشد. ضمن آنکه در این شرایط، آمریکا می‌تواند حدود ۱۲ هزار سرباز نظامی خود را به کمتر از ۸ هزار و ۶۰۰ نفر برساند و بدین ترتیب گامی اساسی در پایان دادن به طولانی‌ترین درگیری واشنگتن تا به امروز بردارد.

اسپر در بخش دیگری از سخنان خود، پکن را متهم به تحریف نظم بین‌المللی، خشونت و تجاوز کرد. با این حال هیچکدام از این اتهام‌ها نتوانست تائید متحدان واشنگتن را در پی داشته باشد و به تصویب هرگونه رویارویی با چین ختم شود.

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه نیز در بخشی از سخنان خود با استناد به ناکامی‌های اخیر در سیاست‌های دفاعی غرب گفت: ما نمی‌توانیم « شریک کوچک ایالات متحده باشیم».

او همچنین ادعای مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر «غرب در حال پیروزی است» را کم ارزش دانست.

«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین نیز در سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ از کشورهای بزرگ خواست ضمن حمایت از چندجانبه‌گرایی، توسعه مشترک و مسئولیت پذیری را دنبال کنند.

به نوشته این رسانه چینی، در این کنفرانس تلاش‌های ایالات متحده برای وادار کردن متحدان اروپایی به تحریم «هواوی» مورد موافقت جمعی قرار نگرفت؛ در حالی که واشنگتن همه انرژی خود را متمرکز کرده بود تا متحدان اروپایی را در مخالفت با چین با خود همگام سازد، منجر به دستاوردی دیگر شد و آن، آمادگی اروپا برای دستیابی به صلح جهانی بدون اتکا به ایالات متحده بود.

Go Back

Comment