header photo

صالح مسلم، سیاستمدار کرد سوری در پراگ بازداشت شد

صالح مسلم، سیاستمدار کرد سوری

در پراگ بازداشت شد

به گزارش دویجه وله، ترکیه پیش از این از پلیس بین‌الملل خواسته بود تا رئيس پیشین حزب کردی اتحاد دمکراتیک سوریه را دستگیر کند. حال گفته می‌شود که صالح مسلم به هنگام حضور در کنفرانسی در پراگ توسط اینترپل بازداشت شده است.

صالح مسلم‌، رئيس سابق حزب کردی سوری "اتحاد دمکراتیک"، به درخواست ترکیه در جمهوری چک بازداشت شده است.

یک سخنگوی پلیس در پراگ به خبرنگاران گفت که سیاستمدار ۶۷ ساله کرد در نخستین ساعات یکشنبه (۲۵ فوریه) در پراگ با حکم توقیف اینترپل بازداشت شده است. به گفته این سخنگو، مراجع قضایی بین‌المللی در هماهنگی با یکدیگر با فرد بازداشت‌شده رفتار خواهند کرد.

به گزارش آناتولی، خبرگزاری دولتی ترکیه، پلیس بین‌الملل مسلم را بنا بر درخواست دولت ترکیه با "اعلان قرمز" تحت پیگرد قرار داده بود.

با "اعلان قرمز" یا اعلان برای افراد تحت پیگرد، اینترپل افرادی را که مرتکب جرم می‌شوند و به کشوری دیگر می‌گریزند تحت تعقیب قرار می‌دهد. البته به دلیل سوء استفاده گسترده حکومت‌های ناقض آزادی بیان از "اعلان قرمز" ‌فعالان حقوق بشر خواستار اصلاح ساز و کار اینترپل در این زمینه هستند.

حال یک دادگاه در جمهوری چک باید درباره حکم دستگیری مسلم تصمیم بگیرد. مقامات جمهوری چک همچنین از ترکیه خواستار ارائه یک سری مدارک شده‌اند تا مسلم را به این کشور تحویل دهند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا محمد امین پینجوینی، سیاستمدار کرد عراقی، در گفت‌وگو با رسانه‌های کرد گفته است که پلیس چک از مسلم بازجویی کرده است. اما به گفته پینجوینی، دولت چک قصد ندارد مسلم را به ترکیه تحویل دهد.

یک سیاستمدار ترک که مسلم را از نزدیک می‌شناسد به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که صالح مسلم به پراگ دعوت شده بود تا در کنفرانسی درباره خاورمیانه شرکت کند که هر شش ماه برگزار می‌شود. به گفته این سیاستمدار، یکی از شرکت‌کنندگان ترک در این کنفرانس از صالح مسلم عکس گرفته است.

ترکیه نام صالح مسلم را دو هفته پیش در فهرست تروریست‌ها وارد کرده بود. در فهرست اسامی اینترپل که در اینترنت قابل دسترس است نام صالح مسلم در بخش قرمز رنگ قرار گرفته که به دلیل عضویت در حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) جزو تروریست‌های به‌شدت تحت پیگرد است. ترکیه حزب اتحاد دمکراتیک را شاخه‌ای از پ‌ک‌ک می‌داند.

انتقاد حزب چپ‌ها به بازداشت مسلم

توبیاس فلوگر، معاون دبیرکل حزب چپ‌ها در آلمان‌، روز یکشنبه (۲۵ فوریه) بازداشت صالح مسلم را محکوم کرد. او همچنین از عملکرد جمهوری چک به شدت انتقاد کرد و گفت: «روشن است که جمهوری چک که عضو اتحادیه اروپا است برای ترکیه خدمات سرسپردگی انجام داده است.»

فلوگر از دولت آلمان خواست که برای آزاد شدن صالح مسلم تلاش کند. در آغاز هفته گذشته مسلم در برلین بود‌ و در یک نشست مطبوعاتی در اداره مطبوعاتی فدرال آلمان شرکت کرد. او هم‌چنین در همایشی با شرکت ۳۰ نماینده فراکسیون حزب چپ‌ها حضور داشت.

 

Go Back

Comment