header photo

قدرت‌های خارجی به دنبال راه‌اندازی انقلاب‌های رنگی در منطقه هستند

قدرت‌های خارجی به دنبال راه‌اندازی انقلاب‌های رنگی در منطقه هستند

«وانگ یی» وزیر خارجه چین اظهار کرد: برخی قدرت های خارجی با دستاویز قرار دادن بهانه‌های مختلف، به دنبال مداخله در امور داخلی کشورهای منطقه و راه‌اندازی دور جدیدی از «انقلاب‌های رنگی» هستند.

به گزارش ایرنا “وانگ یی” روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرگزاری شین‌هوا افزود: همزمان این قدرت‌های خارجی، با هدف حفظ هژمونی تک قطبی خود، با جعل و دروغ پردازی، به دنبال این هستند که چین و روسیه و سایر اقتصادهای در حال ظهور را بدنام کنند در همین راستا به مهار و سرکوب کشورهای دیگر روی آورده و حتی کشورهای دیگر را با هدف راه اندازی جنگ به اصطلاح سرد جدید، وادار به انتخاب یکی از طرف ها می‌کنند.

او با اشاره به اینکه این اقدام‌ها به نفع هیچ کدام از طرف‌ها نیست افزود: جامعه بین‌المللی این رفتارها را نمی‌پذیرد و مطمئناً سابقه ننگینی در تاریخ به جا می‌گذارد.

وزیر خارجه چین در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نشست شورای وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای و دیدار خود از روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و مغولستان بر دستاوردهای حاصل شده در این نشست تاکید کرد و گفت: این نخستین نشست چند جانبه حضوری و دیداری پس از شیوع کرونا در سال جاری میلادی و نیز امتحان مهمی در راستای ازسرگیری تبادلات و بررسی حضوری درباره همکاری‌ها به شمار می‌رود.

وانگ عنوان کرد: در این نشست بیانیه مطبوعاتی منتشر و بیش از ۲۰ سند تصویب شد که دستورالعمل‌های سازمان همکاری شانگ‌های مبنی بر اعتماد و منافع متقابل و همچنین نقش سازنده سازمان همکاری شانگ‌های در حفظ صلح و ثبات منطقه را نشان داده است.

وی افزود یکی از اهداف اصلی نشست یاد شده تدارک سیاسی برای برگزاری نشست ویدیویی نشست سران سازمان همکاری شانگ‌های در ماه نوامبر سال جاری است.

وزیر خارجه چین در مورد صلح افغانستان هم گفت: چین در کنار سایر همسایگان افغانستان به روند صلح و سازش در این کشور اهمیت زیادی می دهد چین به عنوان یک دوست صادق افغانستان صمیمانه امیدوار است همه طرف های گفت و گو در این کشور، عدالت ملی و منافع ملی را در اولویت قرار دهند و در اسرع وقت یک راه حل سیاسی موثر برای مساله افغانستان پیدا کنند.

وانگ تصریح کرد: پایان زودهنگام جنگ در افغانستان و از سرگیری صلح نه تنها بزرگترین خواسته ۳۷ میلیون شهروند افغانستان است بلکه منافع کشورهای منطقه و جامعه بین‌المللی است.

وی افزود: چین مانند همیشه به عنوان حامی، واسطه و تسهیل کننده روند صلح و سازش در افغانستان به تلاش‌های خود ادامه خواهد داد ما از جامعه بین‌المللی و کشورهای منطقه می‌خواهیم عدالت و اخلاق را رعایت کنند، به طور مشترک از بازسازی صلح آمیز افغانستان حمایت کنند و نیروهای نظامی خارجی را وادار به خروج از این کشور کنند.

وزیر خارجه چین در مورد دستاوردهای سفرش به روسیه هم گفت: چین و روسیه دارای مزایای مکمل در حوزه‌های مختلف از جمله علم و فناوری هستند به طوری که دو طرف بیش از هزار پروژه مشترک را در سال‌های اخیر در زمینه‌های علمی و فناوری اجرا کرده‌اند.

وی دفاع از انصاف و عدالت بین‌المللی را از دیگر دستاوردهای تقویت روابط چین و روسیه عنوان کرد و گفت: چین و روسیه موضع اصلی سازمان ملل در امور بین‌الملل را محکم حفظ می‌کنند از قوانین بین‌المللی و هنجارهای اساسی روابط بین‌الملل حمایت می‌کنند و به طور فعال سیستم حکمرانی جهانی را اصلاح و بهبود می‌بخشند.

Go Back

Comment