header photo

لاوروف: ناتو دنبال تسلط بر خاورمیانه است

لاوروف: ناتو دنبال تسلط بر خاورمیانه است

وزیر امور خارجه روسیه از ائتلاف ناتو به دلیل “تهدید” خواندن کشورش برای امنیت یورو آتلانتیک به جای پیشنهاد گفتگو انتقاد کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در سخنرانی در جریان اجلاس شورای وزرای امورخارجه سازمان امنیت و همکاری اروپا در براتیسلاوا خاطر نشان کرد: ناتو به دنبال آن است نه فقط در منطقه یورو آتلانتیک بلکه بر خاورمیانه مسلط شود.

او اظهار کرد: ناتو به توسعه بی‌مهابای خود ادامه داده و زیر ساخت‌های نظامی این بلوک به سرعت در حال گسترش به سمت شرق و به نزدیکی مرزهای روسیه هستند.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه ادامه داد: همچنین ما شاهد تحریک دائمی تنش‌ها و ادامه اتهام زنی به روسیه و متهم کردنش به نیات تجاوزگرانه از سمت ناتو هستیم همه این اتفاقات همزمان با رکورد زدن ناتو در زمینه افزایش بودجه‌های نظامی و تصمیم اخیر این ائتلاف از بابت موضوع افزایش بودجه‌های نظامی طی نشست اخیر خود در لندن افتادند.

لاوروف تاکید کرد: حقایقی که ما می‌بینیم یک وضعیت آشکار را نشان می‌دهد که ناتو خواستار تسلط یافتن هم بر حوزه یورو آتلانتیک است و چنان چه اقدامات ناتو در مناطق دیگر دنیا را از جمله خاورمیانه مد نظر بگیریم باید بگوییم ناتو به دنبال تسلط بر خاورمیانه است.

وزیر امور خارجه روسیه گفت: کشورش برای همه تهدیدهای مطرح شده از سوی ناتو پاسخی داشته و امنیت خود را بدون آن که وارد رقابت‌ تسلیحاتی با این ائتلاف شود تضمین خواهد کرد.

وی ادامه داد: ما پاسخی برای همه تهدیدهای ناتو و افزایش این تهدیدات به ویژه در زمانی که این ائتلاف مستقیما روسیه و چین را به عنوان اهداف این تهدیدها نام می‌برد داریم. ما می‌دانیم چطور می‌توانیم به این تهدیدها پاسخ دهیم و امنیت خود را بدون ورود به رقابت تسلیحاتی تضمین کنیم.

او انتقاد کرد از این که ناتو به جای پیشنهاد دادن گفت و گو به روسیه به دنبال مهار تجاوزگرانه این کشور است.

او یادآور شد که پیشنهاد روسیه برای کاستن از تنش‌ها در مرز خود با ناتو هنوز پاسخی دریافت نکرده است.

در عین حال لاوروف اظهار امیدواری کرد که اجلاس موسوم به “فرمت نرماندی” در تاریخ ۹ دسامبر با حضور رهبران اوکراین ، روسیه، فرانسه و آلمان که اولین نشست خود از سال ۲۰۱۶ رقم خواهد زد باعث تقویت اجرای توافق های مینسک برای اوکراین شود.

لاوروف گفت: ما موضوع گفت و گو را یک اقدام اعتماد ساز مهم می‌داینم به ویژه در زمانی که تماس‌های بین ناتو و روسیه با اختلال رو به رو شده‌اند.

Go Back

Comment