header photo

محرمانه‌های تهران - ریاض - ابوظبی

رسانه‌های خارجی از چرخش عربستان و امارات به سوی ایران خبر می‌دهند؛

محرمانه‌های تهران - ریاض - ابوظبی

پایگاه خبری «دبکا»، نزدیک به اطلاعات اسرائیل گزارش داد که امارات و عربستان سعودی تماس‌های محرمانه‌ای با ایران به منظور بررسی امنیت ناوبری دریائی در منطقه داشته‌اند.

به گزارش ایلنا به نقل از روسیا الیوم، این پایگاه خبری اسرائیلی به نقل از منابع ویژه اطلاعاتی اعلام کرد که امارات و عربستان به این نتیجه رسیده‌اند که اهداف دولت «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا در ارتباط با ایران، با اهداف أبوظبی و ریاض همخوانی و تطابق ندارد

یک مقام اماراتی که نامش فاش نشده است،‌ در مصاحبه با این پایگاه خبری گفت: «مذاکره با ایران که مد نظر واشنگتن است، هیچ یک از منافع ما را در پیوستن به طرح این کشور برای تشکیل ائتلاف به منظور تأمین ناوبری دریائی در منطقه تأمین نمی‌کند، چرا که توان بازدارندگی آن بسیار محدود خواهد بود.» «دبکا» به نقل از منابع اطلاعاتی گزارش داد که یک هیأت اماراتی در تاریخ ۳۰ جولای برای دیدار با مقام‌های ایران برای نخستین بار در طول شش سال گذشته به منظور بررسی امنیت ناوبری دریائی در منطقه خلیج‌فارس،‌ تنگه هرمز و باب المندب وارد تهران شد.

این منابع در ادامه افزودند: «در طول مذاکرات، سطحی از همگرایی بین دو طرف ایجاد و امارات به خروج نیروهای خود از یمن و تحویل جزایر در تنگه باب المندب و بخشی از مناطق ساحلی به نیروهای یمنی که برخی از آنها با انصارالله در ارتباط بوده‌اند، اقدام کرد

بن سلمان به طور جدی در حال بررسی گفتگو با تهران است

بر اساس گزارش همین منابع، این تحولات باعث شد که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به طور جدی درحال بررسی بازکردن باب گفت‌وگو با تهران باشد.

به گزارش ایسنا، یک هیأت 7 نفره از مقامات گارد ساحلی امارات روز سه شنبه گذشته وارد تهران شد و در رابطه با همکاری مرزی دو کشور، تردد اتباع و ترددهای غیرمجاز و یا بدون اطلاع و تسهیل و تسریع تبادل اطلاعات طرفین با مقامات ایرانی گفت‌وگو کرد.

این ششمین نشست گارد ساحلی ایران و امارات است. پنجمین نشست گارد ساحلی دو کشور در سال 1392 یعنی شش سال پیش برگزار شده بود.

این سفر هیأت اماراتی به تهران بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های عربی و بین‌المللی به دنبال داشت. شبکه المیادین در این باره نوشت که سفر هیات نظامی اماراتی به تهران تنها به معنای عقب‌نشینی امارات نیست بلکه این مساله نشان می‌دهد که ایران نیز به تلاش‌های امارات پاسخ مثبت داده است.

موضع مشترک امارات و عربستان

یک منبع در وزارت خارجه امارات در واکنش به این سفر اعلام کرد که این نشست ششمین نشست بین‌المللی مشترک میان گارد ساحلی ایران و امارت بوده و در راستای تکمیل نشست‌های پیشین برگزار شده است.

این مسئول اماراتی گفت: در نشست تهران موضوع ورود صیادان دو کشور به آب‌های طرف مقابل، آزادی صیادان ناقض قوانین صید و مبارزه با قاچاق مورد بررسی قرار گرفت.

در این راستا انور قرقاش، وزیر مشاور امارت در امور خارجه نیز به این سفر واکنش داد و گفت که در رابطه با پرونده ایران موضع مشترک امارات و عربستان دوری از درگیری و مقدم کردن فعالیت و اقدام سیاسی است.

تعهد امارات به تهران در رابطه با جنوب یمن

در همین راستا یک رسانه عربی نیز دیروز اعلام کرد که امارات در جریان سفر اخیر گارد ساحلی این کشور به تهران، به ایران تعهد داده که وضعیت سیاسی استان‌های جنوبی یمن را به حالت اولیه خود بازگرداند.

به نوشته پایگاه خبری عربی 21 ، این خبر را یک منبع نزدیک به شورای انتقالی جنوب یمن که مورد حمایت امارات است، اعلام کرده و گفته است که تهران و ابوظبی در رابطه با مساله یمن به تفاهماتی رسیده‌اند و امارات در این باره وعده‌هایی داده است.

این منبع همچنین اعلام کرد که هیأت اماراتی در سفر اخیر خود به تهران در رابطه با شورای انتقالی جنوب یمن که توسط امارات تشکیل شده و اداره امور مناطق جنوبی یمن را بر عهده دارد، با مسئولان ایرانی گفت‌وگو کردند.

کشورهای منطقه خواستار ارتباط بیشتر با تهران هستند

علاوه بر «دبکا»، مجله خبری سیاسی- اقتصادی فارین پالیسی آمریکا نیز نوشت که مسقط، منامه، ابوظبی، دوحه و ریاض شاید پیش از این از حضور نظامی آمریکا در منطقه حمایت می‌کردند ولی هم اکنون به طور ضمنی خواهان خروج این کشور از منطقه هستند.

این رسانه با اشاره به میلیاردها دلار هزینه آمریکا برای حفظ امنیت در منطقه خاورمیانه و حفظ امنیت خطوط کشتیرانی در خلیج فارس نوشت: «آنچه مشخص است «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا و متحدان اروپایی وی متوجه این قضیه شده‌اند که بیش از این نمی‌توان برای منطقه خاورمیانه هزینه داد؛ چرا که نتیجه حضور نیروهای نظامی در منطقه تا حدود زیادی به طور عکس بوده است

آمریکا به فکر خروج از خاورمیانه است

فارین پالیسی با تاکید بر اینکه آمریکا به فکر خروج از خاورمیانه و خلیج فارس است، ادامه داده است: «علاوه بر اظهارات ترامپ که نشانه محکمی بر عدم علاقه آمریکا به حضور بیشتر در خاورمیانه است گواهی  دیگر بر این مدعی عدم پاسخگویی آمریکا به انهدام پهپاد آمریکایی و همینطور توقیف کشتی بریتانیایی در خلیج فارس است

به نوشته این رسانه آنچه تاکنون واضح بوده است، افزودن جنگنده‌ها، ناوهای جنگی و همینطور افزودن پرسنل در خلیج فارس امنیت را برای کشورهای منطقه به ارمغان نیاورده و مسقط، منامه، ابوظبی، دوحه و ریاض علاوه بر اینکه خواهان خروج این کشور از منطقه هستند، خواستار ارتباط بیشتر با همسایه شمالی خود (ایران) هستند

فارین پالیسی می‌افزاید: «برآیند اتفاقات ماه‌های اخیر این است که ایران تسلط خود را بر تنگه هرمز حفظ کرده است و سایر کشورها نیز برخلاف گذشته شروع به فهم این موضوع کرده‌اند

Go Back

Comment