header photo

هشتادمین سالروز تولد والنتینا ترشکووا

 هشتادمین سالروز تولد والنتینا تراشکووا

نخستین زن فضانورد جهان  

 

جهان در آستانه  روز جهانی زن 80 مین سالروز تولد اولین فضا نورد زن جهان را گرامی میدارد.

 والنتینا در سال ۱۹۳۷ در روستای ماسلنیکوو در استان یاروسلاول در روسیه شوروی به دنیا آمد. در ۱۹۴۵ به مدرسه رفت ولی از ۱۹۵۳ تحصیلات خود از راه مکاتبه ادامه داد.

او همزمان با تحصیل، کار می کرد. ابتدا در کارخانه تایر سازی مشغول کار بود وسپس به کارخانه پارچه‌های صنعتی یاروسلاول منتقل شد.

تراشکووا از جوانی به پرش با چتر نجات علاقه مند بود و نخستین پرش با چتر را در ۲۲ سالگی انجام داد. مهارت او در چتربازی باعث شد تا در سال ۱۹۶۱ در گروه فضانوردان روسیه عضو شود و دوره کامل آمادگی برای پرواز در فضاپیماهای نوع «وُستوک» را بگذراند.

والنتینا ترشکووا از میان بیش از ۴۰۰۰ نامزد زن برای انجام نخستین پرواز فضایی انتخاب شد، و در تاریخ ۱۶ ژوئن ۱۹۶۳ به عنوان اولین زن فضانورد و ششمین فضانورد جهان با سفینه وستوک-۶به تنهایی از فرودگاه فضایی بایکانور به فضا پرواز کرد و بعد از دو شبانه ‌روز و ۲۲ ساعت و ۵۰ دقیقه به زمین بازگشت.

در تاریخ ۲۲ ژوئن ۱۹۶۳ هیئت رئیسه شورای عالی اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی بخاطر پرواز موفقیت آمیز و شجاعت به والنتینا ترشکووا لقب «قهرمان اتحاد شوروی» را اعطا نمود.

ترشکووا به دریافت نشان‌های بسیار دیگری نیز نایل آمد و یکی از حفره‌های کره ماه نیز به نام و ی نامگذاری شده است.

 

 ترشکوا از سال ۱۹۶۲ تا ۱۹۹۷ در شمار گروهان فضانوردان قرار داشت. در سال ۱۹۶۹ گواهی آکادمی مهندسی- نظامی ژوکف در رشته «خلبان- فضانورد- مهندس» را دریافت نمود. در ۱۹۷۷ درجه دکتر علوم مهندسی را گرفت. او بیش از ۵۰ اثر علمی تألیف کرده است. علاوه بر این وی دارای عنوان ژنرال هوانوردی‌ نیز هست.

او با این‌که به فعالیت در زمینه هوا-فضا ادامه می‌داد، اما بیشتر وقتش را صرف کارهای اجتماعی می‌کرد. وی عضو حزب کمونیست اتحاد شوروی بود و تا عضویت در کمیته مرکزی این حزب ارتقاء یافت.

از سال ۱۹۹۴ وی ریاست مرکز بین‌المللی همکاری‌های علمی و فرهنگی روسیه وابسته به دولت فدراسیون روسیه را بر عهده دارد.

  

 

Go Back

Comment