header photo

ولادیمیر پوتین در کنفرانس ولادی واستوک: جهان چگونه باید باشد!

ولادیمیر پوتین در کنفرانس ولادی واستوک:

 جهان چگونه باید باشد!

به گزارش خبر گزاری های جهان به نقل ازخبرگزاری «تاس» 7 سپتامبر 2022 ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه  درمجمع عمومی همایش  اقتصادی شرق، دیدگاه روسیه را بر چند گرایی جهان به اشتراک گذاشت.

پوتین گفت: "ایده چندقطبی جهان به گونه ای است که باید جهان عادلانه تر شود. نباید بر اساس دستورات کشوری که خود را نماینده خدا بر زمین تصور می کند، تمام سیاست ها را منحصر بفرد کند.

رئیس جمهور روسیه همچنین بر لزوم احترام به منافع سایر کشورها، بدون توجه به وسعت، وقلمرو، تولید ناخالص داخلی ، یا داشتن سلاح‌های مدرن...... باید یکسان دانست.

ولا دیمیر پوتین اظهار داشت: ما باید تابع اصولی مبتنی بر حقوق بین‌الملل  باشیم  نه کسی که  قوانین برای خود اختراع ‌می کند. عدالت یعنی ثبات ونظم جهانی. پوتین با بیان اینکه روسیه آماده همکاری با همه کشورها است گفت: ما در همکاری با کشورها پیشروی داشتیم  و به این کار ادامه خواهیم داد. ما برای حفظ حاکمیت ملی خود استوارخواهیم ایستاد... "من مطمئن هستم در نهایت این شرایط تغییرخواهد کرد و همه چیز به حالت حالت عادی باز می گردد."

 همه مناقشات را نمی توان به صورت مسالمت آمیز حل کرد، قوانین بین المللی نقض می شود.....کسانی می گویند روسیه قوانین بین المللی را نقض می کند. - من فکر می کنم این درست نیست. چه کسی جنگ عراق را بدون هیچ گونه رعایت قوانین سازمان ملل آغاز کرد؟ چه کسی یوگسلاوی را به بهانه های غیرقابل قبول ویران کرد؟ چه کسی با بمباران بلگراد جنگی را در مرکز اروپا به راه انداخت؟ در آن زمان هیچ کس اصول حقوق بین الملل را به خاطر نمی آورد.

وضعیت صادرات غلات از بنادر بدون انسداد اوکراین "یک فریب و کلاهبرداری گستاخانه" است.... رئیس جمهور روسیه در مجمع عمومی اقتصادی شرق (WEF)  وضعیت صادرات غلات از بنادر مسدود شده اوکراین به کشورهای اتحادیه اروپا را چنین توصیف کرد و گفت: تقریباً تمام غلات صادر شده از خاک اوکراین نه به کشورهای در حال توسعه و نیازمند، بلکه به اتحادیه اروپا ارسال شده استهمه شما به خوبی می دانید که انها چقدر در مورد لزوم تضمین صادرات غلات اوکراین به هر قیمتی برای حمایت از فقیرترین کشورها صحبت کردند. البته، با وجود تمام مشکلات و وقایع پیرامون اوکراین، ما نمی‌توانستیم به امرکمک رسانی پاسخ ندهیم.

وی در ادامه افزود: "ما این کار را با ترکیه انجام دادیم و نتیجه کاری که انجام شده را به شما همکاران اعلام می کنم، اگر ترکیه را به عنوان یک کشور واسطه کنار بگذاریم، تقریباً تمام غلات صادر شده از اوکراین به کشورهای در حال توسعه و فقیرترین کشورها ارسال نمی‌شود بلکه به کشورهای اتحادیه اروپا ارسال می شود. بر اساس برنامه غذای سازمان ملل کمک به نیازمندترین کشورها ضروری است، تاکید می کنم تنها از 87 کشتی ارسالی فقط 2 کشتی به کشورهای فقیر و در حال توسعه ارسال شد. یعنی از 2 ميليون تن غلات از اوکراین تنها 60 هزار تن که  تنها 3% از کل غلات می باشد.

آنچه می بینیم ریاکاری آشکار است. این فریب به جامعه بین المللی  و به شرکای آفریقایی است که به شدت به مواد غذایی نیاز دارند. وآنان با عمل شرم آور نسبت به شرکای  خود دست زده اند.

با همه این توصیف «معامله محصولات» ادامه خواهد یافت.... ما امیدواریم  "اهدافی  را که برای کل رویداد ها روزسازماندهی شده محقق یابد."... هدف از ارسال، کمک به کشورهای نیازمند بود و نه صادرات غلات به کشورهای اتحادیه اروپا.... پوتین کشورهای غرب را به بی توجهی به منافع دیگران، فریب فقیرترین کشورها و رفتار استعماری با آنان متهم نمود.

رئیس‌جمهور پیشنهاد کمیسیون اروپا برای تعیین سقف قیمت ها برای منابع انرژی روسیه را با این عبارات توصیف کرد گفت ایده محدود کردن قیمت گاز از روسیه به روش اداری وتخریب "بیهوده" است وی با اشاره به کارشکنی‌های واشنگتن در فعالیت‌های اقتصادی جهان گفت: آمریکا نظم اقتصادی جهان را برهم‌زده است و به بحران‌سازی برای شرکایش در جهان  با چالش‌های جدید همراه است. آمریکا، انگلیس و اتحادیه اروپا با بحران اجتماعی و اقتصادی روبه‌رو هستند در حالیکه رهبران این کشورها نیازهای مردم خود را برطرف نمی کنند. تحریم‌ها علیه روسیه را با تعطیلی  کسب ‌وکار در اروپا منجر می شوند، متحدان آمریکا  در حال کاهش دارایی‌های دلاری خود هستند.

محدود کردن قیمت با تصمیمات اداری یاوه گویی دیگری است. با افزایش بیشتر قیمت ها در بازارهای جهانی،از جمله در اروپا می شود. "هیچ چیزی را نمی توان با تحمیل ابزارهای اداری در حوزه اقتصاد و تجارت جهانی حل کرد."... همه آنچه را در بازار گاز اروپا اتفاق می افتد، نتیجه فعالیت متخصصان و کمیسیون های اروپایی است. رئیس جمهور روسیه تاکید نمود: روسیه به نوبه خودهمواره قراردادهای بلندمدت با بسیاری از کشورها در دست دارد و بر اساس آن قیمت ها تعیین می شود. در صورت تصویب محدودیت قیمت گاز، روسیه عرضه آن به سایر کشورها را آغاز خواهد کرد، پیشنهاد همکاری ما با همه کشورها ی جهان باز است.... اقتصاد کشورهای پیشرو اروپایی با دریافت گاز طبیعی از روسیه برای دهه‌ها، مزیت‌های رقابتی آشکاری از ماهیت جهانی داشتند... تقاضا برای گاز روسیه در بازار جهانی برای فروش منابع انرژی هیچ مشکلی نداریم. به ویژه، تقاضا برای گاز در اقتصاد چین در حال گسترش است و روسیه با آنان "توافقنامه های پایدار" را به امضاء رساند.

پوتین گفت تورم روسیه در پایان سال حدود 12% خواهد بود.... پوتین گفت  تورم در روسیه برخلاف کشورهای غربی در حال کاهش است.... اقدامات کوته فکرانه مقامات غربی تورم جهانی را نیز تحریک کرده است. در حال حاضر رکوردهای بلندمدت در اقتصادهای توسعه یافته به روز شده است. در پایان ماه جولای، تورم در ایالات متحده 8.5% بود. ما اکنون آن را در حدود 14% داریم..... بعداً در مورد آن صحبت خواهم کرد، اما روند، برخلاف اقتصادهای غربی، رو به کاهش است.

پوتین افزود که روسیه در سال آینده می تواند به اهداف 5-6 درصد و حتی 4% بازگردد. رئیس جمهور تاکید نمود: در هر صورت روندها از این نظر مثبت است. رئیس جمهور روسیه توجه حضار را به این واقعیت آماری جلب کرد که در آلمان نرخ تورم 7.9% است، در بلژیک – 9.9% در هلند – 12% در لتونی –    20.8% در لیتوانی – 21.1% در استونی – 25.2% ....... آن طوری که «دی.پی» ارائه داد، اتاق محاسبات نسبت به افزایش قیمت هشدار می دهد به گفته کارشناسان دراین بخش، فرآیندهای کاهش تورم ممکن است در اواسط اواخر اکتبر متوقف شود. تاکنون کاهش فصلی قیمت مواد غذایی به دلیل برداشت میوه و تره بار بوده است. همچنین بر "بازگشت" قیمت تعدادی از کالاهایی که در بهار و تابستان به شدت افزایش یافته اند، در پس زمینه تقاضا تاثیر می گذارد....

پوتین مدعی است بازار گاز اتحادیه اروپا دیگر برتری ندارد. لوله گاز روسیه مزایای بسیار بیشتری دارد که از طریق اقیانوس ارسال می شود. وی همچنین خاطرنشان کرد در صورت لزوم، نورد استریم 2 (1) که راه اندازی آن توسط آلمان متوقف شده بود، ما با فناوری‌های مناسب روی آنها کار کرده‌ایم. پوتین در پاسخ به این سوال که آیا خط لوله گاز بیهوده ساخته شده است، نورد استریم 2 را توضیح داد. در مورد نورد استریم 1 که به دلیل نقصی که در 2 سپتامبر کشف شد متوقف شد، روسیه آماده است تا در صورت بازگرداندن توربین کمپرسور گاز اروپا از فردا فعالیت خود را از سر بگیرد.

همانطور که ودوموستی (2) یادآوری می کند، پوتین قبلا از ایالات متحده به دلیل سیاستی که این کشور بر اساس «انحصار ادعایی خود» استوار است، انتقاد کرده بود. در ماه ژوئن، در نشست عمومی مجمع اقتصادی بین المللی سن پترزبورگ، رئیس جمهور پوتین گفت که ایالات متحده خود را به عنوان نماینده خدا منصوب کرد.... کشورهای غربی در  مقابل جریان تاریخ هستند که ستون‌های کلیدی نظام اقتصادی را که طی قرن‌ها ساخته شده است، تضعیف کنند.

چالش‌های دیگری جایگزین کرونا شده و تمام جهان را تهدید می‌ کند، منظورم تب تحریم های غرب است که تلاش های تهاجمی و پنهان آنان  برای تحمیل الگوهای رفتاری بر کشورهای دیگر و سلب حاکمیت و تسلیم کردن آنان است....

من مطمئن هستم که فدراسیون روسیه از 24 فوریه تا کنون چیزی را از دست نداده است، بهر حال تقویت قدرت ما  وکمک به ساکنان دونباس ضروری است و ما آن را به سر انجام خواهیم رساند.

همایش اقتصادی شرق از 5 تا 8 سپتامبر 2022در دانشگاه فدرال خاور دوردرجزیره روسکی در شهر ولادی وستوک روسیه برگزار شد.

م . چابکی : 20 شهریور 1401 برابر با 2022.09.11

(1) نورد استریم  مجموعه ای از خطوط لوله انتقال گاز طبیعی دریایی دراروپا است که با گذر از زیر دریای بالتیک گاز را از روسیه به آلمان می رساند و شامل دوخط لوله است.

(2) ودوموستی یک روزنامه تجاری است که درمسکو منتشر می شود.

Go Back

Comment