آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

پارلمان عراق رئیس جمهور و نخست وزیر این کشور را انتخاب کرد

برهم صالح رئیس جمهور و عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق 

 پارلمان عراق برهم صالح را به عنوان رئیس جمهور تازه این کشور برگزید. کمتر از دو ساعت بعد، رئیس جمهور تازه عراق، عادل عبدالمهدی، سیاستمدار شیعه را به عنوان نخست‌وزیر معرفی کرد. عبدالمهدی ۳۰ روز برای تشکیل دولتش وقت دارد.

تلویزیون دولتی عراق شامگاه سه‌شنبه ۲ اکتبر/ ۱۰ مهر اعلام کرد که برهم صالح، نامزد حزب اتحادیه میهنی در دور دوم و بعد از انصراف فواد حسین، به عنوان سومین رئیس جمهور عراق بعد از سقوط صدام حسین انتخاب شد. در دور دوم ۲۱۹ نماینده پارلمان عراق به برهم صالح رای دادند و ۲۹ نماینده به فواد حسین، نماینده حزب دمکرات کردستان عراق.

برهم صالح مطابق قانون ۱۵ روز برای معرفی نخست‌وزیر وقت داشت. او اما در کمتر از دو ساعت نخست‌وزیر عراق را معرفی کرد: عادل عبدالمهدی، سیاستمدار شیعه کهنه‌کار که در دولت‌های قبلی تصدی وزارت نفت و وزارت دارایی عراق را هم به عهده داشته است.

بازسازی زیرساخت‌های عراق بعد از جنگی ویرانگر با داعش، تنش‌های قومی و مذهبی در این کشور و وابستگی به ایران و نفوذ جمهوری اسلامی و ایجاد تعادل بین ایران و آمریکا به عنوان دو قدرت متخاصم در خاک عراق از چالش‌های پیش روی عادل عبدالمهدی است.

عادل عبدالمهدی سیاستمدار ۷۶ ساله تحصیلاتش را در رشته اقتصاد در سطح دکترا به پایان رسانده. او در سال ۱۹۶۹ مدتی را هم در تبعید در فرانسه سپری کرده، و در ایام تبعید نشریاتی را به زبان‌های فرانسه و عربی انتشار داده. پدر او از روحانیون شیعه عراق بوده و خود او به مکاتب فکری گوناگون از پان عربیسم تا کمونیسم گرایش داشته و سرانجام به خاستگاه مذهبی خود بازگشته است.

عبدالمهدی از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۱ یکی از دو معاون رئیس‌جمهور عراق بود و در دولت موقت عراق پس از سقوط صدام، وزیر دارایی بود. او یکی از کاندیداهای تصدی پست نخست‌وزیری پس از انتخابات مجلس نمایندگان عراق در سال ۲۰۰۵ به شمار می‌رفت که در رأی‌گیری داخلی «ائتلاف ملی عراق» با یک رأی مغلوب نوری مالکی شد.

عادل عبدالمهدی اولین نخست‌وزیر عراق بعد از سقوط حکومت صدام حسین است که به حزب دعوت اسلامی عراق تعلق ندارد. مقتدی صدر، رهبر ائتلاف سائرون و هادی عامری، رئیس سازمان بدر و نوری مالکی، نخست‌وزیر اسبق عراق که هر دو از چهره‌های طرفدار جمهوری اسلامی‌اند از نخست‌وزیری عادل عبدالمهدی حمایت کرده‌اند. ایالات متحده آمریکا خواهان ابقای حیدر عبادی بود.

حیدر عبادی، نخست‌وزیر سابق عراق با انتشار بیانیه‌ای به عادل عبدالمهدی تبریک گفته و برای او آرزوی موفقیت کرده است.

در ۱۵ سال گذشته و بنابر توافق احزاب عراق؛ رئیس جمهوری این کشور از میان نامزدهای کرد انتخاب می‌شود. نخست‌وزیری سهم شیعیان است و ریاست پارلمان هم به چهره‌های سنی‌های این کشور سپرده می‌شود.

این رای‌گیری که قرار بود دیروز (دوشنبه) انجام شود به علت به توافق نرسیدن احزاب کرد عراق برای معرفی کاندیدای واحد به تاخیر افتاده بود.

برهم صالح، که سابقه معاونت نخست وزیری در دوران نوری مالکی را دارد تا سال گذشته یکی از برجسته‌ترین اعضای اتحادیه میهنی کردستان به رهبری جلال طالبانی بود اما سپتامبر سال گذشته با کناره‌گیری از تمامی سمت های خود در این حزب، ائتلافی به نام “ائتلاف به خاطر دموکراسی و عدالت” تشکیل داد.

Facebook
Telegram
Twitter
Email