header photo

پیام مشترک رهبران چین و روسیه به آمریکا

پیام مشترک رهبران چین و روسیه به آمریکا:

اتحاد دوجانبه چین و روسیه محکمتر می شود!

در حالی که گزارش‌ها نشان می‌دهد در آمریکا، رییس‌جمهوری آینده این کشور به دنبال تشکیل اتحاد‌های قوی‌تری علیه چین است، رهبران چین و روسیه اعلام کردند روابط آنها به هیچ وجه شکننده نیست و به دنبال تقویت اتحاد دوجانبه هستند موضوعی که کارشناسان از آن به عنوان پیامی واضح برای واشنگتن یاد می‌کنند.

به گزارش ایرنا، «ضرورت اتحاد چین و روسیه» بخشی از اظهارات «شی جین پینگ» رییس‌جمهوری خلق چین و « ولادیمیر پوتین» رییس‌جمهور روسیه در تازه‌ترین گفت‌و‌گوی تلفنی است که به اعتقاد بسیاری از ناظران پیام روشنی برای « جوبایدن» رییس جمهوری آینده آمریکا است که بزودی قدرت را در آن کشور در اختیار می‌گیرد.

اظهارات طرفین درتازه ترین گفت‌و‌گوی تلفنی آنها پیش از سال نو میلادی نشان می‌دهد که نه تنها کاهش و یا قطع ارتباطی رخ نخواهد داد بلکه دو طرف مصمم هستند مناسباتشان را در عرصه های مختلف بخصوص در برابر آمریکا تقویت کنند.

هر دو طرف بر این نکته تاکید کرده اند که روابط آنها به رغم همه فراز و فرودها قوی خواهد ماند و دو کشور هرگز دچار شکاف نخواهند شد. در ایالات متحده ، اما رئیس‌جمهوری جدید می‌گوید که به دنبال تشکیل «ائتلاف های قوی‌تر» علیه چین است.

رئیس جمهوری چین در سخنانی به همتای روسی خود که حاوی علایمی آشکار به امریکا است اعلام کرد که روابط پکن و مسکو قوی است، روابط بین چین و روسیه را هیچ کشور ثالثی نمی‌تواند قطع کند و مناسبات در هر شکل از بحران‌های بین‌المللی قابلیت رشد خواهد داشت و مقاوم خواهد بود

در مقابل رئیس جمهوری روسیه هم گفته است که روابط بین چین و روسیه «از استقلال بالایی برخوردار است» این اظهارات نشان می‌دهد روابط بین دو کشور باز هم تقویت خواهد شد درواقع  برای طرفین مهم نیست که دولت‌های آمریکا از چه سیاست‌هایی برای مقابله با دیگران استفاده می‌کنند.

برایند اظهارات رهبران دو کشور این است که روابط چین و روسیه تحت تأثیر تحولات بین‌المللی یا دخالت عوامل دیگر نیست تقویت همکاری راهبردی میان دو کشور می‌تواند تلاش‌های تفرقه‌افکنانه را خنثی کرده و به طور موثر در برابر دست‌هایی که برای شکاف اندازی تلاش می‌کنند، مقاومت نشان دهد چین هم صراحتا اعلام کرده مایل است بدون شک و تردید مشارکت راهبردی جامع همکاری بین چین و روسیه را در دوره جدید ارتقا دهد.

به نظر می‌رسد چین در تلاش است تا قبل از برگزاری مراسم تحلیف بایدن در ماه آینده میلادی، روابط را با دیگر کشورها تقویت کند و نمونه آن تلاش برای پایان مذاکرات مربوط به توافقنامه سرمایه‌گذاری بین چین و اتحادیه اروپا است که حالا بیشتر اعضای اروپایی از آن حمایت می‌کنند.

روزنامه «ساوث چاینا مورنینگ پست» در این باره می‌نویسد: مقامات ارشد چین در هفته‌های اخیر پس از اعمال تحریم‌های واشنگتن، با کشورهای جنوب شرقی آسیا و اروپا وارد رایزنی‌های گسترده شده اند و درحال بازدیدهای متقابل هستند و قول داده شده است که روابط میان طرفین تقویت شود همزمان تلاش‌هایی در آمریکا صورت می‌گیرد تا علیه پکن و مسکو سختگیری ها بیشتر شود.

امروز بایدن خواستار ائتلاف های قوی‌تر با “شرکا و متحدان همفکر” علیه چین در جبهه‌های تجاری و اقتصادی است او روابط با چین را مهم می‌داند اما درمورد امنیت در منطقه اقیانوس آرام سخن به میان آورد و موضوع حقوق بشر در چین را مطرح کرد، چنین اظهاراتی از سوی وی طبیعتا می‌تواند به معنای استمرار فشارها علیه چین باشد.

اما رهبران روسیه و چین دیدگاهی متفاوت دارند آنها می‌گویند هر بحرانی باعث تقویت روابط چین و روسیه می‌شود از جمله شیوع ویروس کرونا باعث شد تا همکاری‌های دو طرف افزایش یابد و سطح دوستی آنها ارتقای یابد

«آندره دنیسوف» سفیر روسیه در چین روز سه شنبه در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت: روابط دو همسایه به اندازه کافی قوی هست که تاب مقاومت در برابر هرگونه نفوذ «عوامل خارجی» از جمله دولت جدید ایالات متحده را داشته باشد

او به خبرنگاران در پکن گفت: دو کشور وارد همکاری مشترک راهبردی هماهنگ شده‌اند و هیچ عامل خارجی نمی‌تواند بر روابط دو جانبه تأثیر بگذارد. البته باید دید آیا آمریکا در موضوع روابط با چین و روسیه «موضع منطقی‌تری» می‌گیرد و یا سیاست دیگری دنبال می‌شود.

دنیسوف گفت: ما منتظر هستیم تا دولت جدید در آمریکا سکان قدرت را در اختیار بگیرد. ما امیدواریم که دولت جدید ایالات متحده برخورد منطقی‌تری نسبت به چین و روسیه داشته باشد ، اما این تنها یک امید است و  تحقق آن به حرکت بعدی دولت آمریکا بستگی دارد.

«لی لیفان» عضو آکادمی علوم اجتماعی شهر شانگ‌های چین هم می‌گوید: هر دو کشور می‌توانند همکاری‌هایی در بخش‌های بین‌المللی و همچنین در قلمرو نسل پنجم پرسرعت اینترنت، داده های بزرگ ، هوش مصنوعی، انرژی پاک و هوافضا به شکلی بسیار قوی داشته باشند. اما فروش تسلیحات از روسیه به هند با نظرداشت تقابل مرزی چین و هند باعث نگرانی در پکن شده است.

لی گفت: همکاری نظامی طرفین باید بیشتر تقویت شود. در حال حاضر چین و روسیه همکاری نسبتاً کمی در زمینه صرفه جویی در انرژی و کاهش آلاینده ها دارند این موضوعات بخش‌های بالقوه ای برای رشد محسوب می‌شود

«جانگ شین» ،دانشیار روابط بین‌الملل دانشگاه نورمال شرق در چین گفت: در بخش نظامی روابط با احتیاط بیشتری دنبال می‌شود، اما هر دو می‌توانند سیاست‌های هماهنگ‌تری در عرصه بین المللی داشته باشند زیرا غرب تلاش کرده است تا منطق و پایداری روابط چین و روسیه را زیر سوال ببرد چنین انتقادهایی همچنین اثرات سویی به همراه داشته است لذا چین و روسیه باید برای مقابله با چنین آثار زیانباری همکاری کنند.

«لی یونگویی» محقق ارشد مطالعات اروپا در آکادمی علوم اجتماعی چین بر این باور است که اعتماد سیاسی پکن و مسکو با ثبات است و دو طرف دارای ظرفیت‌های بالای همکاری هستند و به رغم شیوع کرونا این مناسبات رشد کرده است.

او می گوید: راه ابریشم،آسیای مرکزی و طرح‌های انتقال انرژی و گاز طبیعی مایع از جمله بخش‌های دیگری است که درهایشان به روی همکاری طرفین بازتر خواهد شد.

Go Back

Comment