header photo

چهرهٔ جدید وزارت خارجهٔ آمریکا در ونزوئلا کیست؟

دست‌ها از ونزوئلا کوتاه!

چهرهٔ جدید وزارت خارجهٔ آمریکا در ونزوئلا کیست؟

دستیار ویژه در امور کودتا

مایک پمپئو وزیر خارجهٔ آمریکا الیوت آبرامز را به‌عنوان نمایندهٔ ویژهٔ آمریکا در امور ونزوئلا معرفی کرد. انتخابی که به گفتهٔ کارشناسان گویای همه‌چیز دربارهٔ سیاست‌های دولت ترامپ در قبال تحولات ونزوئلاست.

الیوت آبرامز کیست؟

اليوت آبرامز، مشاور ارشد سياست خاورميانه در شورای امنيت ملی آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری جورج بوش، يك نظریه­‌پرداز نومحافظه‌كار مشهور است كه پیش‌تر، در دههٔ ۱۹۸۰، در رسوايی ايران-كنترا  گناهكار شناخته شد.‌ آبرامز در طول دوران ریاست‌جمهوری ریگان، به‌خاطر درگیری در تصمیمات جنجال‌برانگیز سیاست خارجی در رابطه با نیکاراگوئه و السالوادور بدنام شد. وی در دورهٔ اول ریاست‌جمهوری جورج بوش، به عنوان دستیار ویژهٔ رئیس‌جمهور و مدیر ارشد شورای امنیت ملی در امور خاور نزدیک و آفریقای شمالی فعالیت کرده است. با شروع دور دوم ریاست‌جمهوری جورج بوش، آبرامز به جانشینی مشاور امنیت ملی برای استراتژی دموکراسی جهانی ارتقاء یافت و مسئول پیگیری استراتژی بوش برای توسعهٔ دموکراسی در خارج گردید. انتصاب وی توسط بوش به‌دلیل محکومیت وی در سال ۱۹۹۱ به‌دلیل دو فقره اقدام غیرقانونی در پنهان نگه‌داشتن اطلاعات از کنگره در جریان تحقیقات رسوایی ایران ـ کنترا، بحث‌برانگیز و جنجالی بود.

هنگامی كه جورج دبليو بوش، اليوت آبرامز را در سال ۲۰۰۱ نامزد پستی در رابطه با حقوق بشر كرد، جرقه‌ای بود كه سبب برپايی طوفانی از اعتراض شد. روزنامه‌نگار واشنگتن پست، مری مك‌گروری، دراین‌باره نوشت: «اعضای كنگره چهرهٔ خشمگين آبرامز را در كميته به ياد می‌آوردند وقتی دفاعيات جوخه‌های مرگ و ديكتاتورها، انكار قتل عام‌ها، دروغ دربارهٔ فعاليت‌های غيرقانونی ايالات متحده در حمايت از مخالفين دولت نيكاراگوئه را می‌شنيد. او آن‌ها را مسخره كرد و كور و نفهم خواند.»

منبع: جهان دیپلماسی

 

Go Back

Comment