header photo

گزارش شاخص صلح جهانی

گزارش شاخص صلح جهانی: جهان در مقایسه با یک دهۀ گذشته ناآرام‌تر شده است

کشورهای غربی بیش از همه از ناآرامی‌ها در خاورمیانه و آفریقا سود برده‌اند

بنا بر گزارش سالانۀ شاخص صلح جهانی که روز چهارشنبه از سوی موسسه صلح و اقتصاد (IEP) استرالیا منتشر شد، جهان امروز در مقایسه با یک دهۀ گذشته ناآرام‌تر شده است.

به نوشته يورونيوز، بر اساس این گزارش که به گفتۀ استیو کلیلیا، رئیس این موسسه پس از تحلیل داده‌های به دست آمده از اتاق‌های فکر، موسسات پژوهشی، دولت‌ها و دانشگاه‌ها تهیه شده، مهمترین دلیل کم شدن شرایط صلح‌آمیز در سراسر جهان، درگیری‌ها در خاورمیانه و آفریقا بوده است که هزاران میلیارد دلار برای اقتصاد جهانی هزینه به همراه داشته است.

به گفتۀ آقای کلیلیا این تحقیقات نشان داد که «صلح و ثروتِ اقتصادی کاملا با یکدیگر پیوند دارند». بر اساس یافته‌های این موسسه تنها در سال ۲۰۱۷ میلادی، خشونت‌های روی داده در سراسر جهان مبلغی حدود ۱۴.۸ تریلیون دلار آمریکا (معادل ۲ هزار دلار برای هر نفر) برای اقتصاد جهانی هزینه به همراه داشته است.

بر اساس این تحقیقات، اروپا صلح‌آمیز‌ترین منطقۀ جهان و در مقابل، خاورمیانه و آفریقا مناطقی با کمترین نشانۀ صلح در جهان محسوب می‌شوند. صلح‌آمیز‌ترین کشورهای جهان عبارتند از: ایسلند، نیوزیلند، اتریش، پرتغال، دانمارک، کانادا، جمهوری چک، سنگاپور، ژاپن و ایرلند؛ ناآرام‌ترین کشورهای جهان نیز عبارتند از سوریه، سودان جنوبی و عراق.

استیو کلیلیا در گفتگوی تلفنی با بنیاد تامسون رویترز با اشاره به اینکه در یک دهۀ گذشته شاهد کاهش تدریجی شرایط صلح‌آمیز در سراسر جهان بوده‌ایم، اعلام کرد: «دلیل کاهش تدریجی شرایط صلح‌آمیز در جهان، مناقشات در خاورمیانه و شمال آفریقا است و تاثیری که این تحولات بر دیگر مناطق دارد

به گفتۀ او افزایش تنش‌ها در این مناطق و بویژه جنگ در لیبی و سوریه، اروپا را از سال ۲۰۱۵ میلادی درگیر بحران مهاجران و بیش از یک میلیون نفر را از آفریقا و خاورمیانه و افغانستان رهسپار اروپا کرده است.

پیش از این در ماه مه نیز سازمان ملل اعلام کرده بود که بحران انسانی در سوریه در سال جاری میلادی در بدترین وضعیت طی هفت سال جنگ داخلی در این کشور است.

در عراق، کشور همسایه سوریه نیز اگرچه در نهایت در دسامبر سال گذشتۀ میلادی دولت مرکزی این کشور توانست به کمک ائتلاف بین‌المللی همچنین حمایت‌های ایران، داعش را از این کشور براند اما تا قبل از آن، ستیزه جویان اسلامگرا توانسته بودند یک سوم این کشور را به کنترل خود درآورند.

حدود نیمی از ۱۱.۸ میلیون آواره‌ای که سال گذشته به دلیل خشونت و درگیری مجبور به ترک کشورشان شدند نیز ساکنان جنوب صحرای آفریقا بودند.

چه کسانی از نبود صلح در خاورمیانه سود برده‌اند؟

موسسه صلح و اقتصاد در حالی خاورمیانه و آفریقا را عامل تحمیل هزینه‌ای ۱۴.۸ هزار میلیارد دلاری بر اقتصاد جهانی معرفی کرده است که بر اساس گزارش‌های رسمی، کشورهای غربی بیش از همه از ناآرامی‌ها در این مناطق سود برده‌اند.

بنا بر گزارش‌های رسمی مقصد حدود نیمی از تجهیزات جنگی صادراتی آمریکا در پنج سال گذشته، خاورمیانه بوده و بزرگترین خریدار این اسلحه‌ها نیز عربستان سعودی، متحد نزدیک واشنگتن و دومین وارد کنندۀ تسلیحات جنگی در جهان بوده است.

بر اساس اسناد منتشر شده توسط موسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم، داد و ستدهای بین‌المللی سلاح‌های اصلی در دو دهۀ گذشته بطور پیوسته رو به افزایش بوده است.

تجارت اسلحۀ جهان بین سالهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ میلادی در مقایسه با ۵ سال قبل از آن ۱۰ درصد افزایش یافته و ایالات متحده آمریکا به عنوان بزرگترین صادرکنندۀ اسلحه در جهان در این دوران صادرات خود را ۲۵ درصد افزایش داده است.

پس از آمریکا، میزان صادرات پنج صادر کنندۀ بزرگ دیگر اسلحه در جهان یعنی روسیه، فرانسه، آلمان، چین و بریتانیا به منطقه خاورمیانه نیز طی سالهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ میلادی در مقایسه با ۵ سال قبل از آن دو برابر شده است.

آمریکا، بریتانیا و فرانسه بزرگترین تامین کنندگان اسلحه برای درگیریهای خاورمیانه بوده‌اند و عربستان سعودی، مصر و امارات متحده عربی اصلی‌ترین وارد کنندگان اسلحه در خاورمیانه محسوب می‌شدند.

Go Back

Comment