header photo

گزارش نیویورک تایمز از طرح تاجران پرنفوذ برای خرابکاری در اقتصاد ایران

گزارش نیویورک تایمز

از طرح تاجران پرنفوذ برای خرابکاری در اقتصاد ایران


دویچه وله: نیویورک تایمز می‌گوید گروهی از فعالان اقتصادی تصمیم داشتند با کمک عربستان در اقتصاد ایران خرابکاری کنند. دو تاجر پرنفوذ واسط این طرح بودند. مقامات سعودی از قرار مایل بودند قاسم سلیمانی را ترور کنند.
نیویورک تایمز در مقاله‌ای که یکشنبه ۲۰ آبان (۱۱ نوامبر) منتشر شد، از طرح گروهی از فعالان اقتصادی برای خرابکاری در اقتصاد ایران خبر داده است. این گروه از قرار بهار سال گذشته به عربستان پیشنهاد کرده با دریافت دو میلیارد دلار و با کمک شرکت‌های خصوصی به اقتصاد ایران ضربه زند.
جورج نادر، تاجر لبنانی-آمریکایی و جول زامل، تاجر اسرائیلی- استرالیایی واسط این گروه و مقامات سعودی بودند. نیویورک تایمز نوشته است فعالان اقتصادی امیدوار بودند خرابکاری در اقتصاد ایران برای تجارت آنها سودآور شود و ‌آنها تصمیم داشتند با کمک مقامات امنیتی و اطلاعاتی عربستان طرح خود را اجرا کنند. ‌
این طرح برای نخستین بار در دیداری در بلژیک با ژنرال احمد عسیری، مشاور محمد بن سلمان مطرح شده است. سپس در بهار سال ۲۰۱۷ میلادی گروهی کوچک از فعالان اقتصادی با شماری از مقامات بلندپایه سعودی در ریاض دیدار کردند.
نیویورک تایمز نوشته است ژنرال احمد عسیری در این جلسه پرسیده است که آیا آنها توانایی ترور هم دارند یا خیر. طرف معامله اما تعلل کرده و گفته که باید با وکلای خود مشورت کنند. نیویورک تایمز نوشته است برای عربستان قاسم سلیمانی دشمن بزرگ است.
اما در نهایت طرف معامله به مقامات عربستان گفته است که آنها نمی‌توانند دست به ترور بزنند اما جورج نادر پیشنهاد کرده که شاید بتواند کسی را پیدا کند که ترور هم بکند و یک شرکت مستقر در لندن را پیشنهاد کرده که توسط مأموران سابق سازمان امنیت بریتانیا اداره می‌شود. مشخص نیست که او از چه شرکتی نام برده است.
فعالان اقتصادی به مقامات عربستان پیشنهاد کردند در ازای دریافت دو میلیارد دلار با اقداماتی از قبیل ساخت اکانت در شبکه‌های اجتماعی برای راه‌انداختن تظاهرات در ایران، آشکار کردن دارایی‌های سپاه قدس یا تبلیغ درباره اتهامات واقعی یا ساختگی علیه مقام‌های ایرانی با هدف تفرقه‌افکنی میان آنها، طرح پیشنهادی آنها را اجرا کنند.
ژنرال عسیری که گفته می‌شود طرف مذاکره سعودی با این فعالان اقتصادی بوده پس از ماجرای قتل جمال خاشقجی برکنار شد. روشن نیست که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان از این جلسات خبر داشته یا نه. نیویورک تایمز اما به رابطه نزدیک او با تعدادی از فعالان اقتصادی از جمله جورج نادر اشاره کرده است.
نیورک تایمز نوشته است که برخی از این فعالان اقتصادی که با مقمامات سعودی دیدار کردند، مانند مول زامل سوابق امنیتی دارند. زامل رابطه نزدیکی با سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل دارد.

زامل و نادر پیش از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ میلادی بر این باور بودند که هیلاری کلینتون در این انتخابات پیروز می‌شود و کلینتون سیاست‌های آمریکا در قبال ایران را با در نظر گرفتن توافق اتمی با ایران ادامه خواهد داد.
نادر که از مشاوران نزدیک ولیعهد امارات به شمار می‌رود، پیشتر ایران را تهدید نخست برای ثبات خاورمیانه معرفی کرده بود. او تصمیم داشت با کمک عربستان و امارات ایران را تضعیف کند.
جورج نادر و مول زامل که پس از پیروزی دونالد ترامپ رابطه نزدیکی با کاخ سفید دارند، در سیاست‌های دولت آمریکا در قبال ایران تأثیرگذارند. البته نام هر دو آنها در پرونده نقش روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا هم آمده و به نوشته نیویورک تایمز زامل و نادر هر دو توسط رابرت مولر، بازپرس ویژه این پرونده بازجویی شده‌اند.

 

Go Back

Comment