آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

در-آذربایجان-چه-میگذرد؟

بر اساس گزارش رسانه های حقوق بشری، فشار و تضعیقات توسط نیروهای امنیتی برعلیه مردم آذربایجان، بویژه بر علیه فعالان سیاسی و مدنی همچنان  ادامه دارد.  در میان تدابیر شدید رژیم  برای جلوگیری از نشر این اخبار به بیرون، خبرهایی که  در برخی از رسانه ها غیر  دولتی به اطلاع عموم رسیده است. نشان میدهد که حاکمیت جمهوری اسلامی همچنان چماق سرکوب خود را سر هر منتقد و معترضی نگاه داشته است. در این رابطه هیچ استثنایی برای هیچیک از خلق های ایران قائل نیست. برخی از اخباری که از  بگیر و بند هایی  که در بیست روز گذشته، در آذربایجان رخ داده است. نشان میدهد که رژیم حاکم بر این تا چه حد از تحرکات توده ای در هراس است. با نگاهی به دلایل این بازداشت ها واتهامات پوچی که نیروهای امنیتی به بازداشت شدگان وارد می کند. بوضوح این ترس و دلهره را نشان می دهد.

 عبدالله صدوقی، از فعالان مدنی ساکن تبریز توسط نیروهای امنیتی باز داشت شد.

ــ عبدالله صدوقی، از فعالان مدنی ساکن تبریز، امروز دوشنبه بیست و سوم اردی‌بهشت ماه در منزل شخصی خود توسط ماموران امنیتی بازداشت شده است.

عبدالله صدوقی که پیش‌تر از سوی دادگاه انقلاب تبریز به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی‌اش در تبریز بازداشت شد.

احتمال می‌رود که وی جهت اجرای حکم حبس بازداشت شده باشد. یادآور می شود عبدالله صدوقی در جلسه‌ی تدبیر اندیشی برای جلوگیری از خشک شدن دریاچه‌ی ارومیه در محله‌ی قوم تپه‌ی تبریز همراه با ۲۹ تن از فعالین مدنی آذربایجان دستگیر شدند و پس از ماه‌ها حبس در بازداشتگاه انفرادی اداره‌ی اطلاعات تبریز بطور موقت بقید وثیقه آزاد شده بود.
وی توسط شعبه‌ی اول دادگاه انقلاب تبریز و به اتهام “اجتماع و تبانی بر علیه امنیت کشور” به ۲ سال حبس تعزیری محکوم شد که یک سال آن به مدت ۴ سال تعلیق گردیده است.

عبدالله صدوقی هم‌چنین یک‌مرتبه به علت حمایت از تیم تراکتورسازی تبریز با چاپ و نشر پوسترهایی در هواداری از این تیم فوتبال دستگیر و پس از تحمل ۵۱ روز بازداشت و ۲۱ روز اعتصاب غذا بقید وثیقه آزاد شده بود.

گفتنی ست که سازمان عفو بین الملل نیز طی بیانیه‌ای از وضعیت جسمانی و سلامتی عبدالله صدوقی که در زمان بازداشت دست به اعتصاب غذا زده بود، ابراز نگرانی کرده و از دولت ایران آزادی فوری وی را خواسته بود.

 دو فعال مدنی در شهر ماکو بازداشت شدند

ــ روز پنج‌شنبه نوزدهم اردی‌بهشت ماه، جهانبخش سلطانزاده(سالور) و بهنام باقری، دو تن از فعالین مدنی، توسط ماموران امنیتی در ماکو بازداشت شدند. علاوه بر بازداشت وی، وسایل شخصی از قبیل کامپیوتر، کتاب و دست نوشته‌های نامبرده را با خود بردند؛ هم‌چنین با مراجعه به مغازه‌ی اسباب بازی فروشی بهنام باقری، وی را نیز بازداشت کردند. 
جهانبخش سلطانزاده(سالور) شاعر و دانشجوی رشته‌ی حقوق دانشگاه پیام نور ماکو می باشد.
لازم به ذکر است که خانواده‌ی این دو فعال مدنی آذری زبان، برای پیگیری وضعیت و دلیل بازداشت ایشان به اداره‌ی اطلاعات ماکو مراجعه کرده‌اند اما علاوه بر اینکه موفق به کسب اطلاعی در این خصوص نشدند، از طرف ماموران مورد تهدید و ضرب و شتم هم قرار گرفتند.

 برادران موذن زاده در مشکین شهر بازداشت شدند

روز چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه، ایلقار موذن‌زاده شاعر و داستان‌نویس آذربایجانی در منزل شخصی خود در شهرستان مشکین‌شهر توسط مامورین امنیتی بازداشت شده است.

برادر وی احسان موذن‌زاده نیز که قصد ممانعت از ورود غیر قانونی مامورین امنیتی به منزل را داشته، به همراه وی بازداشت شده است.

گفته می‌شود برادران موذن‌زاده پس از بازداشت به ادارهٔ اطلاعات اردبیل منتقل شده‌اند. هنوز از علت این بازداشت اطلاعی در دست نیست.

گفتنی است، ایلقار موذن‌زاده پیش‌تر نیز به دلیل فعالیت‌های فرهنگی و مدنی در تاریخ ۲۵ خرداد ماه سال ۸۸ بازداشت شده است.

– ۵ تن از فعالین مدنی آذربایجان هرکدام به ۹ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

در این رابطه “پورباقر” قاضی شعبه سوم دادگاه انقلاب تبریز آقایان دکتر لطیف حسنی، محمود فضلی، شهرام رادمهر، آیت مهرعلی بیگلو و بهبود قلی‌زاده را به اتهام تشکیل گروه غیر قانونی، و تبلیغ علیه حکومت جمهوری اسلامی ایران به ۹ سال حبس تعزیری محکوم کرد.

بنا به گزارشات ارسالی دادگاه بنا به درخواست اداره کل اطلاعات استان آذربایجان شرقی و دستور دادستان تبریز، اشد مجازات را برای این فعالین مدنی آذربایجان صادر کرده است.

یکی از نزدیکان این ۵ فعال مدنی طی گزارشی به رسانه ها نوشته است “این فعالین مدنی در بهمن ماه سال ۹۱ توسط مامورین اطلاعاتی شهر تبریز دستگیر شدند و به اداره اطلاعات تبریز منتقل شدند و در آنجا در سلول‌های انفرادی نگهداری شده مورد شکنجه و بازجویی قرار گرفتند و پس از مدتی پس از اتمام بازجویی‌ها به زندان تبریز منتقل شدند و تاکنون در زندان مرکزی تبریز در بلاتکلیفی بسر می‌بردند.”

گفتنی است، حکم ۹ سال حبس این فعالین مدنی به یکی از وکیل مدافعان آنان خانم فاطمه ستاری بطور کتبی ابلاغ شده است. این فعالین به اتهام تشکیل گروه غیر قانونی به ۸ سال و به اتهام تبلیغ علیه نظام به ۱ سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند.

ممانعت از حضور تعدادی از ناشران کتابهای ترکی در نمایشگاه تهران

– تعدادی از ناشران عمده‌ی کتابهای ترکی از حضور در بیست و ششمین دوره نمایشگاه کتاب تهران منع شده‌اند.

در بین این ناشران محروم از حضور در نمایشگاه، انتشارات‌های “اندیشه‌ی نو” و “تکدرخت” از تهران، “اختر”، “ندای شمس” و “هاشمی” از تبریز و انتشارات “یاز” از اورمیه دیده می‌شود. به رغم این‌که دلیل این محرومیت به طور واضح از سوی برگزارکنندگان نمایشگاه کتاب عنوان نشده است، این ناشران مسائل سیاسی و امنیتی، هم چنین برخوردهای معمول تبعیض آمیز با زبان‌های غیر فارسی در ایران را عامل این محرومیت قلمداد می‌کنند.

برای این ناشران فعال که از هر گونه یارانه و کمکهای دولتی محروم هستند، حضور در نمایشگاه کتاب تهران و برقراری ارتباط مستقیم با مخاطبان کتابهای ترکی از اقصی نقاط کشور، دارای اهمیتی حیاتی است.

گفتنی است در طی سالهای گذشته، روند اعطای مجوز کتابهای ترکی در ساز و کار ممیزی وزارت ارشاد با محدودیت‌ها و سخت‌گیری‌های فراوان همراه بوده است. سخت‌گیری در صدور مجوز برای کتابهای ترکیِ تحلیلی، تاریخی و سیاسی، اجبار در استفاده از شیوه‌ی نوشتار فارسی برای متون ترکی و ممانعت از عرضه و چاپ مجدد کتابهای موفق ترکی از جمله‌ی این محدودیت‌هاست.

 چهار تن از فعالین مدنی به همراه دو تبعه آذربایجان بازداشت شدند

– چهار شهروند اهل تبریز به همراه دو تبعه جمهوری آذربایجان از سوی ماموران امنیتی بازداشت شدند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دو تن از دستگیر شدگان شهروند جمهوری آذربایجان می‌باشد که نام یکی از آنان “خالده خالد” نویسنده و عضو هیت علمی آکادمی علوم جمهوری آذربایجان می‌باشد.

وی به همراه دستیار خود که تبعه آذربایجان است درکنار چهار تن از فعالین مدنی به نام‌های آشیق عیسی قره خانی، محمد رشیدی، امیر هادیان و نویسنده‌ای به نام فرهادی در منزل محمد رشیدی در تبریز دستگیر شدند.

بنا به گفته نزدیکان یکی از بازداشت شدگان عصر روز سه شنبه فعالین بازداشتی در یک انجمن ادبی برای تبادل نظر دیدار داشته‌اند.

مامورین امنیتی پس از هجوم به منزل پدری محمد رشیدی با ایجاد رعب و وحشت به تفتیش خانه پرداختند و لوازم شخصی محمد رشیدی از جمله کامپیو‌تر و کتاب‌های وی را با خود بردند.

با گذشت یک روز از سرنوشت دستگیر شدگان اطلاعی در دسترس نیست و به احتمال زیاد در بازداشت‌گاه انفرادی اداره اطلاعات تبریز در بازداشت بسر می‌برند.

وحید شیخ بگلو فعال مدنی روانه زندان شد

– وحید شیخ بگلو، فعال مدنی و دانشجوی محروم از تحصیل جهت اجرای حکم یک سال حبس تعزیری روانه زندان مرکزی تبریز شد.

این عضو تشکل دانشجویی آرمان روز جمعه در تماس با همسرش از انتقال خود به قرنطینه زندان مرکزی تبریز خبر داد.

ماموران اداره اطلاعات تبریز وی را پس از بازداشت به این زندان تحویل نموده‌اند، این فعال مدنی در جریان بازداشت‌ها محله قوم تپه به همراه ۲۸ تن دیگر بازداشت شده و از سوی دادگاه انقلاب تبریز محاکمه و به دو سال حبس که یک سال آن به حالت تعلیق در آمده است؛ محکوم شد.

Facebook
Telegram
Twitter
Email