آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

نلسون ماندلا 95 ساله شد

نلسون ماندلا، رهبر سابق آفریقای جنوبی و رهبر معنوی مبارزات ضد آپارتاید و نژاد پرستی، سمبل جرم سیاسی، نماد استواری و مقاومت 95 ساله شد.

 ماندلا نخستین رئیس جمهور افریقای جنوبی پس از سقوط رژیم آپارتاید پس در 18 ژانویه 1927 (26 تیر 1297) در روستای تومبو در حومه کیپ تاون آفریقای جنوبی متولد شد. پدر وی عضو شورای سلطنتی تومبو بود. در 7 سالگی وارد مدرسه شد. در 19 سالگی به دانشکده وسلی واقع در فورت بیو فرت راه یافت ولی در پایان سال اول با شرکت در شورای نمایندگی دانشجویان و در اعتراض به وضعیت تحصیل و تبعیض اخراج شد .او مدتی را در یک معدن تحت مدیریت شرکتی انگلیسی مشغول به کار شد تا آنکه توانست از طریق مکاتبه ای مدرک لیسانس خود را در رشته حقوق از دانشگاه ژوهانسبورگ دریافت کند . پس از پیروزی حزب ملی گرای طرفدار آپارتاید( به معنی جدایی نژادی) در انتخابات 1948 ماندلای جوان مبارزات خود را علیه این سیستم علنی کرد .

 ماندلا که در آغازطرفدار مبارزه عمومی و غیر خشونت آمیز بود برای اولین بار در سال1950 به همراه 150 تن دیگر دستگیر و متهم به خیانت شدند که البته پس از چندی همگی تبرئه شدند . از 1952 با روی کار آمدن طبقه جدیدی از فعالان سیاه پوست (افریکانیست ها ) که خواستار اخذ تدابیری علیه حزب ملی گرای حاکم شدند، سران حزب حامی آپارتاید به رهبری آلبرت لوتولی و اولیور تامبو رهبری خود را در خطر دیدند و بر آن شدند تا با اعطای آزادی هایی برای افریکانیست ها حمایت آنها را جلب کنند . اما این آزادی ها تنها در حد داشتن یک حق رای برای جمعیتی 100 هزار نفری باقی ماند . این بی عدالتی ها پایه های قدرت را در حزب حاکم تضعیف کرد و باعث شد ماندلا در 1961 رهبری شاخه نظامی را تحت عنوان \”ام کا\” یا نیزه ملت را بدست گیرد و مبارزات چریکی علیه نظام فاسد را سازماندهی کرد .

 ماندلا در 1962 دوباره دستگیر و به زندان روانه شد وی 27 سال در زندان به سر برد که 18 سال آن در یک سلول در جزیره روبن گذشت . ماندلا در فوریه 1990 از زندان آزاد شد و در 27 آوریل 1994 و در اولین انتخابات دموکراتیک افریقای جنوبی به عنوان رئیس جمهور آفریقای جنوبی برگزیده شد . وی این عنوان را تا سال 1999 بر عهده داشت . مردم افریقا او را عموما با نام مادیبا می شناسند که لقبی افتخاری است که پس از مبارزات سیاسی وی بر علیه سیستم آپارتاید حاکم به وی اعطا شد رژیمی که بر پایه جدایی نژادی بنا شده بود و اساسا حقوق سیاه پوستان را در هیچیک از زمینه های اجتماعی به رسمیت نمی شناختند . مردم افریقای جنوبی نیز  به پاس خدمات ماندلا او را “مخولو” به معنی پدر بزرگ صدا می زنند. از جمله آثار وی می توان به کتاب خاطرات وی تحت عنوان راه دشوار آزادی و پندارها و گفتارها اشاره کرد . 

سازمان ملل متحد از سال ۲۰۱۰، روز هجدهم ژوییه را به عنوان روز جهانی ماندلا به ثبت رسانده است. جهانیان این روز را گرامی میدارند. مردم آفریقای جنوبی  روز تولد وی را با برنامه‌های مختلف جشن می‌گیرند. از آن جمله  در روزی که به نام ماندلا نامگذاری شده است شصت و هفت دقیقه از وقت  خود را صرف کمک به دیگران  بطور ویژه صرف پرداختن به امر آموزش، تغذیه و امنیت کودکان می‌کنند. شصت و هفت دقیقه نماد شصت و هفت سال از عمر نلسون ماندلا است که در خدمت مردم آفریقای جنوبی قرار گرفته است.

امسال تولد نلسون ماندلا به دلیل بیماری او با سالهای قبل تفاوت دارد. انسانی که هفت دهه از عمر خود را صرف خدمت به مردم کشورش کرده است، هم اکنون در بستر بیماری است. همین مسئله باعث شده است تا شخصیت ماندلا بیشتر واکاوی شود و جهانیان را بیشتر از قبل متوجه شخصیت تاثیر گذار وی کند

Facebook
Telegram
Twitter
Email