آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

در آذربایجان چه می گذرد

 میلیون ها بیکار و رشد اقتصادی منفی میراث آحمدی نژاد

کریم صادق زاده دبیر اجرایی خانه کارگر تبریز با اشاره به پوشش نیمی از جمعیت کشور توسط وزارت کار به «حسن روحانی» توصیه کرد فردی با وجهه مردمی، کارآزموده، به دور از سیاست بازی و با سابقه فعالیت صنفی را در رأس این وزارتخانه قرار دهد تا این وزیر با ارتباط موثر با مردم و سایر نهاد‌های نظام، وعده‌های رئیس جمهور منتخب به كارگران را عملی کند..

این فعال کارگری در ادامه با اشاره به ۳/۵ میلیون تحصیلکرده بیکار بیان کرد: بی‌توجهی به دو وزارتخانه مهم «صنعت، معدن و تجارت و تعاون»، «کار، تعاون و رفاه اجتماعی» که تولید، اشتغال و حوزه روابط کار را پوشش می‌دهند به بحران بیکاری در کشور دامن زده است.

به گفتهٔ آقای صادق‌زاده، کارگران وزیری می‌خواهند که با اتخاذ تدابیر لازم برای اجرای کامل قانون کار، اصلاح ساختار سازمان تامین اجتماعی، ایجاد اشتغال پایدار، رفع بحران بیکاری و… اقدام کند.

وی با اشاره به اهمیت سابقه افراد برای قرار گیری در راس یک وزارتخانه تخصصی، بهترین گزینه برای تصدی بر وزارت کار را فردی از بطن جامعه کارگری دانست.

این فعال کاری بیان کرد: ادغام وزارتخانه‌ها که توجهات را از مشکلات جامعه کارگری برداشت، حملات متعدد به قانون کار برای تغییر به سود کارفرمایان، وارد کردن هزاران نفر به سیستم تامین اجتماعی بدون تامین منابع مالی، عدم اجرای قانون همسان سازی بازنشستگان و… همگی در در دولت آقای احمدی‌نژاد صورت گرفت که ناشی از حاکمیت نگرش کارفرمایی بر وزارت کار دولت دهم بود.

کریم‌زاده با انتقاد از طرح بنگاه‌های زودبازده و اختصاص وام به آن‌ها که به اعتقاد وی، خسارت‌های بسیاری برای تولید کشور به بار آورد گفت: میراث آقای احمدی‌نژاد در دولت‌های نهم و دهم برای ایرانیان، میلیون‌ها بیکار و رشد اقتصادی منفی است در حالی که متوسط نرخ رشد اقتصادی در دولت سازندگی ۵ و نیم درصد و در دولت اصلاحات ۶/۴ درصد بود.

دبیر اجرایی خانه کارگر تبریز در پایان بر لزوم زمینه سازی وزیر کار دولت روحانی برای برچیدن بساط پیمانکاران که با واسطه‌گری میان کارگران و کارفرمایان بدون انجام هیچ كاری، بخشی از دسترنج کارگران را می‌بلعند، تاکید کرد

با گذشت 5 سال بیمارستان تامین اجتماعی تبریز به دنبال زمین

بیمارستان ۳۰۰ تختخوابی تامین اجتماعی تبریز به عنوان یکی از مصوبات سفر استانی دوم هیئت دولت به آذربایجان‌شرقی در سال ۸۷ است که تا به امروز اجرایی نشده است.

پروژه احداث بیمارستان تامین اجتماعی در قسمت جنوب‌شرق شهر تبریز از سال ۸۷ توسط هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی تصویب و متعاقب آن، حدود یک سال قبل در دور دوم سفرهای ریاست جمهوری بر آن تاکید شد.

در بند سه این مصوبه به تاریخ ۲۱/۱۰/۸۷ هیئت وزیران احداث بیمارستان ۳۰۰ تختخوابی توسط سازمان تامین اجتماعی را مصوب کرده است.

نیاز بیمارستان ۳۰۰ تختخوابی تأمین اجتماعی تبریز تأمین زمینی به مساحت ۱۰ هکتار در تبریز است، در حالی که کلانشهری مانند شیراز که پس از تبریز، مجوز ساخت بیمارستان را اخذ کرده، با همکاری استانداری و شهرداری اش، زمینی به مساحت ۳۱ هکتار در اختیار مدیریت درمان آن استان قرار گرفته است.

در تبریز نیز، رایگان و مسطح بودن زمین، مساحت بالا و موقعیت جغرافیایی آن از جمله شرایطی بود که این سازمان به استانداری اعلام کرده بود.

این قصه تا سال ۹۰ ادامه یافت تا اینکه برای احداث این بیمارستان که از مصوبات دور دوم سفر هیئت دولت به استان است دو قطعه از اراضی واقع در شهرک خاوران تبریز همراه با نقشه‌ها و اطلاعات مستند از سوی استانداری به سازمان تامین اجتماعی استان معرفی شد که این بار نیز به دلیل عبور لوله خط گاز تبریز ـ ترکیه در این منطقه با احداث آن مخالفت کرد.

سید حسن سیدی مدیر درمان تامین اجتماعی آذربایجان‌شرقی در حالی از اختصاص زمین برای آغاز عملیات اجرایی بیمارستان ۳۰۰ تختخوابی تامین اجتماعی تبریز خبر داد که پنج سال از تصویب این پروژه درمانی می‌گذرد.

وی گفت: برای اجرایی کردن بند سه مصوبه سفر هیئت دولت به استان آذربایجان شرقی در سال ۱۳۸۷ در خصوص احداث بیمارستان ۳۰۰ تختخوابی زمینی در منطقه خاوران تبریز از طرف استانداری پیشنهاد شد که بعد از پیگیری‌های مستمر چند ماهه و استعلام از ادارات مختلف با مخالفت اداره گاز به دلیل انتقال خط لوله گاز اصلی از آن مسیر به کشور ترکیه و بررسی در کار گروه تخصصی در استانداری عملا این مسئله منتفی شد.

سیدی ادامه داد: با پیگیری مرکز از این مدیریت و تشکیل کارگروه تخصصی امور زیربنایی و شهرسازی استان با نمانیدگان منتخب ارگان‌های دولتی از طرف استانداری و اداره کل راه و شهرسازی زمین ۱۰ هکتاری مسطح و مناسب برای ساخت بیمارستان در منطقه فاز سه شهر جدید سهند مورد تصویب قرار گرفت که مدیر کل راه و شهرسازی دستور واگذاری زمین را به مدیرعامل شرکت عمران صادر کردند که در مرحله نهایی تخصیص است.

هشدار رئیس جهاد جهاد کشاورزی تبریز:

چنانچه پس روی دریاچه ارومیه ادامه یابد، به 600 هزار هکتار زمین های زراعی ئباغی این استان آسیب وارد خواهد شد.

مسعود محمدیان٬  با اعلام اینکه آب چاه‌های هفت شهر حاشیه دریاچه ارومیه شور شده نسبت به نابودی ۶۰۰ هزار هکتار از زمین‌های زراعی و باغی این استان هشدار داد.

وی ادامه داد: دریاچه ارومیه آن‌طور که مقام‌های مسئول اعلام کرده‌اند بیش از ۷۰ درصد خشک شده و در آستانه نابودی کامل قرار گرفته است

رئیس نظام صنفی کشاورزی آذربایجان‌ شرقی نیز در این خصوص گفته که ۷۰ دشت ایران در وضعیت بحرانی قرار دارند.

آقای هاشمی گفته است: آثار منفی افت سطح آب‌های زیرزمینی، چنان رو به گسترش است که بیشتر دشت‌های کشور به مناطق ممنوعه تبدیل شده است.

وی افزوده که «در اثر شوری آب‌های زیرزمینی، سالانه حدود ۲۰ تن نمک به هر هکتار خاک در کشور اضافه می‌شود.

بزرگترین و مجهزترین کارخانه واگن سازی ایران درآستانه تعطیلی

شرکت توسعه صنایع ریلی ایرانیان ( ایریکو )به علت عمل نکردن راه آهن و مشتری ها  به تعهدات خود، در آستانه تعطیلی قرار دارد . این شرکت که مجهزترین شرکت واگن سازی ایران و خاورمیانه محسوب می شود در سال 1387 رسما به بهره برداری رسید و در بیش از 50 هکتار زمین تجهیزات ساخت قطارهای اتوبوسی موسوم به ریل باس را بنا نهاد.

همچنین این شرکت ساخت واگن های باری لبه کوتاه و لبه بلند، بوژی و واگن های مسافری را نیز در دستور کاردارد و برنامه ریزی برای صادرات واگن به 10 کشور را نیز به انجام رسانده است.

ایریکو با 400 نفر کارگر یکی از شرکت های مهم در منطقه زنجان و ابهر محسوب می شود اما این شرکت با توجه به عدم اجرای تعهدات مالی مهمترین طرف تجاری خود در آستانه تعطیلی کامل قرار دارد. گفته می شود در روزهای آینده ایریکو مجبور خواهد بود تا بیش از 150 نفر از پرسنل خود را تعدیل نماید. شرکتی که قرار بود سطح اشتغال در صنعت ریلی در منطقه شمالغرب و استان زنجان را به بیش از 10000 نفر برساند ، به زودی نیمی از کارکنان فعلی خود را نیز بیکار خواهد کرد به عبارت دیگر 150 خانوار ایرانی به آمار بیکاران ایران افزوده خواهند شد .

 ایریکو همواره به داشتن نیروهای متخصص در صنعت ریلی افتخار کرده و یکی از شاخصه های این شرکت در این صنعت همین ویژگی بوده است . همچنین قابل ذکر است که تولید ریل باس های سفارش شده توسط راه آهن در حال حاضر متوقف شده و قطعات فنی این قطار اتوبوسی مدت هاست در گمرک بندر عباس در حال خاک خوردن و اصطحلاک کامل هستند و علیرغم قول های داده شده هیچ نتیجه ای در ترخیص آن ها به دست نیامده است .

قرار بود این کارخانه در صورت دریافت مطالبات معوقه و نیز سفارش های جدید با اشتغال مستقیم 1500 نفر در سه شیفت کاری به تولید ادامه دهد.

فرماندار ابهر در این خصوص با بیان اینکه در حال حاصر تلاش های گسترده ای برای حل مشکل دریافت مطالبات شرکت ایریکو از راه آهن جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است گفت: متاسفانه علی رغم کارهای گسترده صورت گرفته در این خصوص هنوز پاسخ قانع کننده ای دریافت نشده است. 

Facebook
Telegram
Twitter
Email