آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

در آذربایجان چه می گذرد

** کارگران آذربایجانی خواهان وزیر کارآمد و آشنا به حقوق کارگران هستند.

فعالان جامعه کارگری و بازنشستگان  استان آذربایجان شرقی با امضاء  طوماری از پیشنهاد فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی مبنی بر دادن تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به علی ربیعی حمایت کردند.

در این طومار از جمله آمده است: «قطعا با توجه به ویژگی های حساس و مختلف این وزارتخانه که دربرگیرنده آگاهی از حوزه های اقتصادی و اجتماعی بوده و آن را در زمره یکی از وزارتخانه های تحصصی قرار داده است ایجاب می نماید فردی مسئولیت این وزارتخانه را بر عهده بگیرد که با کارآزمودگی و سابقه اجرایی مرتبط به دور از سیاست بازی و منحصر کردن فعالیت ها در زمینه صنفی و مهمتر از همه داشتن چهره ای مردمی که بتواند شعارهای انتخاباتی رئیس جمهور منتخب را در این زمینه عملی سازد می تواند جامعه کارگری را با اتخاذ تدابیر لازم از بحران های حساس کنونی در حوزه های اشتغال پایدار، اجرایی کردن کامل قانون کار ، اصلاح ساختار سازمان تأمین اجتماعی و ده ها مشکل دیگر نجات دهد.

بدیهی است سوابق ارزشمند جناب آقای دکتر علی ربیعی در مسئولیت های مختلف اجرایی و قانونگذاری ما را دیگر بی نیاز از اشاره کامل به این سوابق می کند لذا ضمن اعلام حمایت مجدد از تشکیل دولت یازدهم خواستار بهره گیری از این نیروی ارزشمند در دولت جدید بوده و به حضرتعالی اطمینان می دهیم کارگران استان آذربایجان شرقی در کمال آرامش برای پیشبرد صنعت ، کشاورزی و تولید و ارایه خدمات در کنار دولت یازدهم قرار دارند».

** بیمارستان شهر هریس که توسط زلزله تخریب شد، همچنان مخروبه باقی مانده است.

 بیمارستان شهر هریس که در زلزله اخیر آذربایجان خراب شده، به حال خود رها شده است.  فرماندار هریس در پایان جلسه شورای اداری آذربایجان شرقی با صدای بلند و در حضور معاون اول احمدی نژاد به این مسئله اعتراض کرد.

 داریوش مرادی در شورای اداری استان آذربایجان شرقی که با حضور معاون اول رئیس جمهور در سالن جمهوری اسلامی استاندار برگزار شد با صدای بلند اعتراض خود را نسبت به بی توجهی به بیمارستان تخریب شده این شهرستان اعلام کرد. و گفت: بنده در میان مردم منطقه شرمنده هستم متاسفانه با وجود تخریب کامل بیمارستان در زلزله اخیر ارسباران کمترین توجهی به این بیمارستان نمی شود. محمد رضا رحیمی به نحوه اعتراض فرماندار انتقاد کرد و گفت: شما بیایید به خودم مطرح کنید تا موضوع را پیگیری نماییم.

این گزارش حاکی است، بیمارستان جدید التاسیس هریس در زلزله سال گذشته ارسباران به کل تخریب شد و تاکنون اقدامی در راستای احداث بیمارستان جدید صورت نگرفته است.

**  نماینده اردبیل با انتقاد  ازطرح انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه، آن را کارشناسی نشده و مخرب دانست.

حبیب برومند  اظهار داشت: اخیراً نمایندگان تبریز با کمک میر‌تاج‌الدینی درصدد انتقال آب رود ارس به دریاچه ارومیه و بهره‌برداری شرب و صنعتی از این انتقال هستند که واقعاً چنین اقداماتی تاسف‌بار به شمار می‌رود. وی به خبر نگاران گفت: در حالی که از ۵۰ سال پیش اراضی دشت مغان به صورت کارشناسی شده با آبیاری ثقلی از طریق رود ارس زیر کشت رفته با این انتقال به مرز نابودی خواهد رسید و به یقین مشکلات و معضلات بیکاری نیز دامن‌گیر خواهد بود.

نماینده مردم پارس‌آباد و بیله‌سوار در مجلس شورای اسلامی افزود: در حالی که پایاب سد خداآفرین قادر به آبیاری ۴۰ هزار هکتار از اراضی پارس‌آباد است و دستاورد آن تولید محصولات متنوع کشاورزی است انتقال آب رود ارس به دریاچه ارومیه با اعتبار و هزینه‌ای گزاف و در ارتفاع ۸۰۰ متری هیچ توجیه اقتصادی نداشته بلکه به نابودی کشاورزی در پارس‌آباد و مناطق شمالی استان منجر می‌شود.

برومند ادامه داد:‌ بنده در این زمینه چندین بار تذکر شفاهی و کتبی به وزیر نیرو و دست‌اندرکاران این امر داده‌ام چرا که معتقدم با این انتقال شبکه پایاب سد خداآفرین که قادر است ۲۰۰ هزار هکتار اراضی منطقه را بعد از سال‌ها چشم‌انتظاری آبیاری کند منتفی شده و امکان این امر فراهم نخواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: انتقال آب به دریاچه ارومیه تمام تلاش‌ها و زحمات ۵۰ سال اخیر در منطقه را در انتقال آب و انجام پروژه‌های آبیاری ثقلی و قطره‌ای از بین خواهد برد در حالی که هیچ توجیه فنی برای انتقال آب رود ارس به دریاچه خشک شده ارومیه وجود ندارد و دولت تنها سعی می‌کند با حرکت نمایشی در این زمینه اقدام یکجانبه را انجام دهد.

نماینده مردم پارس‌آباد و بیله‌سوار در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: بنده معتقدم این انتقال غیر‌کارشناسی انجام می‌شود و قطعاً دولت آینده جلوی این کار شتاب‌زده و عجولانه را که دولت دهم در روزهای پایانی و با سردمداری عده‌ای از نمایندگان و همچنین افراد ذی‌نفوذ استان آذربایجان شرقی و غربی انجام می‌دهد جلوگیری کرده و اجازه نخواهد داد این انتقال با ثمره خشک شدن بسیاری از اراضی و نابودی بخش کشاورزی در پارس‌آباد صورت گرفته و انجام شود.

** کارخانه خودروسازی آذربایجان پس از 6 سال بلاتکلیف است.

در همین رابطه محمداسماعیل سعیدی نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس نهم گفت: خودروسازی آذربایجان که یکی از واحد‌های زیرمجموعه ایران خودرو است نزدیک به ۶ سال است که در میان بی‌توجهی مسئولان و به تعویق افتادن‌های پیاپی، غیر قابل بهره‌برداری است.

سعیدی افزود: در حالی‌که بسیاری از مسئولان تامین قطعات را مهم‌ترین مشکل خودروسازی آذربایجان تلقی می‌کنند این استان به دلیل بهره مندی از شرکت‌های قطعه‌سازی خودرو نیاز به انتقال قطعه از تهران ندارد. وی تصریح کرد: این واحد می‌توانست به شکل مستقیم برای دو هزار و ۵۰۰ نفر فرصت شغلی جدید ایجاد کند.

سعیدی افزود: این واحد صنعتی با داشتن ظرفیت عظیم و با استفاده از آخرین الگوهای جهانی در برخی بخش‌ها پیشرفته‌تر از خطوط ایران خودرو و سایپا آماده‌ بهره‌برداری است، اما متاسفانه به علت وجود برخی موانع تاکنون این مجتمع صنعتی افتتاح نشده است.

وی ادامه داد: در آخرین سفر رئیس‌جمهور به استان آذربایجان شرقی هیات دولت مصوبه‌ای مبنی بر افتتاح این مجموعه در روز سوم خرداد سال ۹۲ به تصویب رساند اما سوم خرداد هم درمیان سکوت مسولان و سکون خودروسازی آذربایجان گذشت.

 وی با تاکید بر اینکه این واحد صنعتی باید رونق گرفته و وارد چرخه تولید شود اظهار داشت: پس از اینکه کارخانه خودروسازی آذربایجان به صورت رسمی افتتاح نشد زمزمه‌هایی مبنی‌بر انتقال این کارخانه به شهری دیگر به گوش می‌رسید اما باید توجه داشت که کارخانه در آذربایجان‌شرقی ایجاد و بنا گذاشته شده است.

وی در پایان عنوان کرد: تمامی زیرساخت‌های لازم برای بهره‌برداری از خودروسازی آذربایجان وجود دارد اما متاسفانه به دلیل نبود یک برنامه‌ریزی دقیق این واحد صنعتی ناکارآمد مانده است.

Facebook
Telegram
Twitter
Email