آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

نقد فیلم

هیچ اصل اخلاقی به جز زیبائی وجود ندارد . زیبائی یعنی تکامل آزاد شخصیت و نمایش آزاد تمام مکنونات روحی . (ماکسیم گورکی )

فیلم مستند یاد مانده های به یاد ماندنی ساخته ی احمد جواهریان از زندگی نصرت الله نوح ، فرصتی است تا بتوان از هنر و ارزش کارهای هنری و تاثیرات آن در جامعه ونیز اثراتش بر مبارزه  ی اجتماعی سخن به میان آورد . تماشای  این فیلم که حدودا یک ساعت و چهل دقیقه زمان می برد ، آن سان هنرمندانه تدوین گشته که در حین تماشا بیننده را طوری با خود به فضایی که خلق کرده ، می کشاند و در آن غرق می سازد که آدمی اصلا نمی تواند گذشت زمان را احساس نماید . در این فیلم شاعر و طنز پرداز شهیر میهنمان ( نوح ) زندگی خود ومسیر پرفراز و نشیبی را که طی کرده به زبان شیرین و پر احساس خویش باز می گوید . نگارنده مایل نیست از ابتکارات فنی و هوشمندانه ی جواهریان که در باز گویی هر مرحله ای از زندگی نوح و مسائل مرتبط با آن مرحله، با نشان دادن تصویری یا خلق صحنه هایی توام با  پخش آهنگی دلنشین ، بیننده را چنان به لذت می آورد تا در حالت پرشور روحی ، به آنچه مد نظر نوح است ، برده و درک وهضم آن را برای بیننده سهل می نماید ، سخن گوید . چرا که تماشای خود فیلم گویاتر از هر نوشته ای در این زمینه است . زندگی نوح از بدو آغاز جوانی که پای در مبارزات سیاسی می نهد و عضو حزب توده ایران می شود . وبا بزرگانی چون محمد علی افراشته همکاری می نماید ، نشان می دهد که حزب توده ایران در عرصه ی فرهنگی منشاء چه خدما ت بزرگ و بی بدیلی به میهنمان شده است. در روایت و باز گویی زندگی نوح از زبان خودش که به علت فقر مالی از دوران کودکی از ادامه ی تحصیل باز می ماند . و برای تامین معاش به کار می پردازد و با عضویت در حزب توده ایران وارد نبرد دشوار اجتماعی می شود ، و در طی زندگی پر فراز و فرود خود و به رغم همه ی سختی هایی که به علت اعتقادات فکری اش بر او تحمیل می شود ، هیچ گاه این رنج و مشقات خللی در اعتقاد او به حقانیت و صحت عقاید ش وارد نمی سازد و کمترین تاثیری بر عزم وی در پیمودن راه حزبش نمی گذارد . او همواره بنا بر آموزه های حزبی اش در پی آموختن است . و دمی در زندگی از یادگیری باز نمی ماند وهرگز هیچ فرصتی را در این راه از دست نمی دهد . و این همه را چنان با تواضع و فروتنی باز می گوید که گویی نوح و شخصیتی چون او جز این هم نمی توانست و نمی تواند ، باشد .

تاریخ معاصر میهن ما مشحون از مبارزه  حاد اجتماعی برای دستیابی به حقوق حقه ی انسانی و استقلال و گسستن بندهای وابستگی کشورمان به دولت های امپریالیستی و مرتجعینی که ادامه حیات انگلی خویش را در حفظ وضع موجود می دانند ، می باشد. در کوران  این مبارزه مرگ و زندگی که در عرصه های مختلف حیات اجتماعی ادامه دارد . حزب توده ایران به عنوان پیشروترین جریان سیاسی میهنمان از بدو تاسیس خود ، همواره نقش شاخص و بی بدیلی ایفاء نموده است . دقیقا راز  کینه ی کور و آشتی ناپذیر دشمنان استقلال و سربلندی میهنمان و مفت خوران وطن فروش به این حزب ، از همین جا سرچشمه می گیرد . مواردی از  خدمات ستودنی و شایان توجه حزب توده ایران به میهنمان در فیلم یاد مانده های به یاد ماندنی  بسیار هنرمندانه در معرض نگاه بیننده قرار می گیرد و حتی در صحنه هایی از فیلم ،  این خدمت، خلاقانه با شکلی حماسی پرداخت شده است .

ژرژ ساند نویسنده فرانسوی می گوید : هنر موهبتی نیست که بتواند بدون اطلاعات وسیع و همه جانبه ، پیشرفتی کسب کند . انسان باید تجربه کسب نماید و تن به تحقیقات دهد . باید ابتدا چیزهای زیادی را هضم کند ، به چیزهای بسیاری عشق ورزد . واز چیزهای بسیاری رنج برد و درعین حال کار مجدانه را قطع ننماید .  با در نظر داشت این  سخن داهیانه نویسنده فرانسوی ، زندگی نوح که دراین فیلم در وجهی عالی به تصویر کشیده شده است . قاطعانه  می توان گفت : وی  هنرمندی واقعی با روحی مردمی است که در دامن حزب توده ایران پرورده و رشد کرده است و چنین هنرمندان برجسته ای کم نبوده اند.نکته ارزشمندی که در فیلم جواهریان برجسته است ، اینکه این فیلم مستند یک اثر تبلیغی برای حزب توده ایران نیست . بلکه ساخت و بافت هنرمندانه ی فیلم چنان خلاقانه صورت گرفته است که تماشاگر ، خود به این نتیجه میرسد که حزب توده ایران چه بوده و چه جایگاه بی بدیلی داشته ودارد . و دقیقا ارزش کار هنری جواهریان که در تمامی فیلم بی طرفی خود را حفظ می نماید ، از اینجا ناشی می شود .

در پایان ، نگارنده مایل است این آرزوی خود را با خوانندگان در میان نهد. امید است جواهریان بتواند در این عرصه به کار بیشتری بپردازد و دیگر عزیزانی نیز که در عرصه ی فیلم سازی ، فعالیت می نمایند توجهی در خور به ساخت اینسان فیلم ها نشان دهند. چنین کاری در حیطه ی فعالیت های هنری ، می تواند مهر و نشان شایسته خود را در فعالیت های ترقی خواهانه اجتماعی بزند.

رحمان قره داغی 

یادمانده های به یاد ماندنی را می توانید در این آدرس ببینید

Facebook
Telegram
Twitter
Email

بخش مربوط به مسئله ملی از کتاب: انقلاب ایران سال‌های  1978-1979/ آکادمی علوم اتحاد جماهیر شوروی دارای نشان پرچم سرخ کار، انستیتوی خاورشناسی/ ترجمه. رحیم کاکایی

بخش شکل‌گیری ارگانهای قانون اساسی حکومت بازتاب مسئله ملی در قانون اساسی یکی از مسائل حاد سیاسی- اجتماعی که رهبری

ادامه مطلب