آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

خبر

تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز فینالیست جام حذفی شد.

در میان شور و هیجان ورزش دوستان آذربایجانی تیم پرطرفدار تراکتورسازی تبریز با شکست دادن تیم خوش استیل، جوان و تکنیکی فولاد خوزستان به فینال جام حذفی کشور راه پیدا کرد. بدون تردید موفقیت بزرگ تیم تراکتورسازی هم در لیگ برتر و هم در جام حذفی موجب شادی و سرور جامعه ورزشی خطه آذربایجان شده و نشان از تلاش و کوشش ورزشکاران و مسئولین این باشگاه می باشد. ورزش گروهی بویژه ورزش فوتبال که هواداران بی شماری در میان آحاد ملت مخصوصا جوانان دارد، می تواند باعث نشاط، سرزندگی و سلامت روح و جان انسان ها باشد. همه مردم آذربایجان  موفقیت تیم فوتبال تراکتور سازی و دیگر ورزشکاران و قهرمانان آذربایجانی را در سطح کشور و منطقه و جهان آرزومندند.

کدام موانع، مانع راهکار علمی و عملی برای حل بحران دریاچه ارومیه می باشد؟

عیسی کلانتری دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در نشست با مدیران، مسئولین و اعضای تشکل‌های صنفی بخش کشاورزی استان آذربایجان شرقی با تاکید به این مطلب که رییس جمهور بنا به قولی که برای احیای این دریاچه داده بودند مصوبه‌ای را لحاظ نمودند تا با ارائه راهکار علمی و عملی بحران این دریاچه هرچه سریع‌تر حل شود، افزود: به دلیل تکثرآرا و اختلاف نظرهای زیاد در خصوص راهکارهای مرتبط با احیای دریاچه ارومیه، این کمیته در گام اول تلاش می‌نماید با ایجاد وحدت نظر درخصوص دستیابی به راهکاری مناسب در این زمینه، تا پایان اردیبهشت ماه نسخه علمی و عملی نجات دریاچه ارومیه را به دولت ارائه تا اقدامات عملی در این خصوص وارد فاز اجرایی شود و البته این امر مدت زمان طولانی را در پیش خواهد داشت.  

وی با اشاره به اینکه بیش از دو دهه پیش درباره علل شوری آب‌های زیر‌زمینی، نفوذ آب شور، خشک شدن دریاچه ارومیه و مسائلی از این دست، سمینار برگزار شده و هشدار لازم داده شده بود، افزود: تصور نمی‌شد این اتفاق در ‌بیست سال رخ بدهد و پیش بینی این امر حداقل در کمتر از پنجاه سال بعد نبود، ولی پیشرفت تکنولوژی، منابع را زود‌تر فرسوده کرده است.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه ادامه داد: در حالی که در بیست سال قبل ودر استان فارس، برداشت گندم به بیش از چهار تن در هکتار می‌رسید، طی امسال و سال گذشته به سه تن رسیده‌ است، چراکه آب‌ها شور و یا تمام شده است، با در پیش گرفتن روند نادرست، خطه کرمان، خراسان، آذربایجان، همدان وخیلی مناطق دیگر رو به خشکی رفته است، در حالی که توسعه پایدار تأکید دارد ‌نباید حقوق نسل‌های بعد را به دلیل پیشرفت تکنولوژی از بین برد.
کلانتری با اشاره به اینکه منطقه آذربایجان و به خصوص استان آذربایجان شرقی، متضرر‌ترین منطقه بوده و استان از پسروی آب دریاچه ارومیه صدمات زیادی دیده است، اضافه کرد: به رییس جمهور اعلام نمودم که ممکن است هزینه احیای این دریاچه فرا‌تر از تصور باشد، اما ایشان قول مساعد دادند و فرمودند این هزینه‌ها در مقابل جایگاه آذربایجان و مردم غیورش بسیار ناچیز است.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: باد‌های نمکی در حوزه دریاچه ارومیه، زنگ خطری است که مسئولین باید هر چه سریع‌تر به آن توجه و اقدامات لازم باید پیش از شیوع انواع بیماری و ضرر و زیان‌های اقتصادی ناشی ازآن اجرایی شود وسریع‌ترین راه حل ممکن و گام اولیه مدیریت آبهای سطحی وهدایت آن‌ها به سمت دریاچه و زمین‌های اطراف است.
کلانتری با اشاره به اینکه با سیاست‌های کلان و خرد غلط در یک دهه گذشته و با وجود مجریان ضعیف در سال‌های گذشته دریاچه آسیب جدی دیده است، ادامه داد: سیاست‌های خودکفایی محصولات کشاورزی را باید منابع آب تعیین کنند و بخش کشاورزی با توجه به توسعه پایدار و مسایل زیست محیطی سیاست گذاری شود. وی افزود: موضوع دریاچه ارومیه یک موضوع ملی، اجتماعی، اقتصادی و به عنوان تمدن منطقه به شمار می‌رود و نبود آن در شمال غرب کشور در حقیقت بود و نبود منطقه آذربایجان است.

کلانتری” خاطرنشان کرد: اثرات تغییرات اقلیم بر روی دریاچه ارومیه ۱۰ درصد بوده و زیاده خواهی‌ها و در نظر نگرفتن ضوابط توسعه پایدار دلیل اصلی پس روی آب این دریاچه به شمار می‌آید.

در همین ارتباط مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی می گوید: تراز آبی دریاچه ارومیه در بهمن ماه جاری به یک هزار و 270 متر رسیده است که 50 درصد از حداکثر نیاز آبی پایین تر است. حمید قاسمی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه آذربایجان شرقی ، با بیان اینکه وسعت این دریاچه در استانهای آذربایجان شرقی 23 هزار کیلومتر مربع، آذربایجان غربی 24 هزار کیلومتر مربع و کردستان پنج هزار و 200 کیلومتر مربع است، افزود: از سال 74 تا کنون روند کاهش آب این دریاچه شروع شده و تاثیر پذیری پس روی آب در آذربایجان شرقی دو هزار و 54 کیلومتر مربع و در آذربایجان غربی 750 کیلومتر مربع است. وی یادآور شد: سهم آذربایجان شرقی در حوزه دریاچه ارومیه  44 درصد، آذربایجان غربی 46 درصد و کردستان  10 درصد است.

بدهی سه ماهه کارخانه شیر پگاه زنجان به دامداران

بهزاد نیکخواه رئیس امور شعب بانک کشاورزی استان زنجان در نشستی با جمعی از دامداران استان که به بررسی مشکلات دامداران اختصاص داشت،  به بدهی سه ماهه کارخانه شیر پگاه زنجان به دامداران استان اشاره کرد و گفت: در وضعیت جدید، مشکلات دامداران باید تعدیل شود.

وی تشکیل تعاونی دامداران را راهکار رفع مشکل دامداران اعلام و اظهار کرد: بانک کشاورزی می‏‌تواند با ایجاد یک اعتبار اسنادی داخلی نقدینگی را بین دامداران و کارخانه پگاه برقرار کند، به این صورت که دامداران شیر را به شرکت پگاه برسانند و بانک کشاورزی هزینه آن را پرداخت کند و کارخانه پگاه در موعد مقرر پول بانک را پرداخت کند یا به طریق دیگر که دامداران شیر را به شرکت پگاه ارائه کنند و شرکت پگاه با خرید نهاده‎های مصرفی دام، هزینه‎های تولیدی دامداران را پرداخت کند.

نیکخواه با بیان اینکه سال 2014، سال کشاورزی خانواده است، ادامه داد: حوزه کشاورزی خرد باید پیشرفت کند. همچنین در کنار واحدهای دامداری کوچک باید واحدهای فرآوری موادغذایی و کسب و کارهای کوچک مربوط به آن پایه‌گذاری شود.

معاون امور دام و طیور سازمان جهادکشاورزی استان زنجان نیز در این نشست، از وجود 253 واحد دامداری صنعتی دارای مجوز خبر داد و افزود: از این رقم 109 واحد مربوط به گاو شیری و بقیه مربوط به پرواربندی است. همچنین 1418 واحد دامداری کوچک در استان وجود دارد که از این تعداد 640 واحد دامداری مربوط به گاو شیری است.

“رحمان رستم‌خانی” با اشاره به اینکه مشکل‏‌ترین کار در زمینه دام و طیور، پرورش گاوشیری است، از دامداران صنعتی استان خواست تا مسائل و مشکلات خود را به بحث بگذارند.

وی با بیان اینکه رابطه‎ها در این زمینه باید حذف شود، ادامه داد: وجود واسطه‎ها در این زمینه باعث شده است که دامدار و تولیدکننده هیچ سودی نبرند، چرا که واسطه‎ها از دامداران به قیمت ارزانی نهاده‎های تولیدی را خریداری و به کارخانه‏‌ها به قیمت بالاتری می‎فروشند.

در ادامه این نشست، یکی از دامپروران استان زنجان ادامه داد: 103 مرکز جمع‎آوری شیر در استان وجود دارد که با توجه به ظرفیت بالای تولیدی که استان دارد، امیدواریم مشکلات به طریقی حل شود.

“علی‌اکبر افشار” تصریح کرد: در زمینه توسعه دامداری کوچک استان باید تلاش‎های بیشتری انجام شود و بهره‌برداری رو به کاهش استان را سازماندهی کند.

وی در این زمینه، افزود: زمان بهره‌برداری یک دامداری کوچک در گذشته 100 ماه بود که این رقم در سال‌جاری به 45 ماه کاهش یافته و امیدواریم در سال جدید به زیر 5 ماه برسد.

افشار با بیان اینکه همه تلاش مسئولان باید این باشد که بخش تولید شیرخام را گسترش دهند، افزود: نظام تولید شیرخام باید در شهر قیدار راه‎اندازی شود.

یکی دیگر از اعضای این نشست با بیان اینکه در حال حاضر قیمت شیر به ضرر دامپروران استان است، افزود: در حال حاضر قیمت نهاده‌های معرفی برای تولید دام بسیار بیشتر از قیمت تمام شده شیر استان است و یک دامپرور باید دام‏‌های خود را بفروشد تا اقساط بانک را بپردازد.

“مسعود بیات‌منش” تصریح کرد: مسائل یارانه پرداختی دولت باید پیگیری شود که به خود دامدارها تعلق گیرد، نه شرکت‏‌ها و ارگان‏‌های مربوط به دام.

وی در مورد روند بالا رفتن قیمت نهاده‎های دامی، اظهار کرد: در سال 88 کل سرمایه جاری گاوداری‌ها از بین رفت، چراکه قیمت‎ها بالا رفت، اما در مقابل قیمت شیر و گوشت نسبت به هزینه‎های مصرفی تغییر چندانی نکرد. یک دامپرور از سال 88 به بعد باید از جیب خرج کند تا بتواند دامپروری خود را تأمین کند و یا گاوداری‎ را تغییر کاربری دهد، یعنی آن را از گاوداری شیری به پرواربندی تبدیل کند.

یک دامپرور دیگر در این نشست با اشاره به مشکلات دامداران، گفت: از مشکلات دامداران، پایین بودن بهره‎برداری در تولید است که خود شامل عدم استفاده از گاوداری و متناسب نبودن تجهیزات گاوداری در استان است.

“حیدر خلفی”، مشکل دیگر دامداران را مشکل نقدینگی شرایط خاص خرید عنوان کرد و ادامه داد: یک دامدار 50 درصد نهاده مصرفی را به صورت کنسانتره و 50 درصد مابقی را به صورت علوفه باید تأمین کند. همچنین قیمت 50 درصد علوفه نهاده مصرفی برای پرورش دام درست برابر با 5 ماه فروش شیر یک دامپرور است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون شرکت پگاه سه ماه است هزینه دریافتی شیر دامداران را پرداخت نکرده، گفت: دامداران با کمبود سرمایه و پول روبه‌رو هستند و بزرگ‌ترین مشکل دامداران کمبود نقدینگی است.

مشکلات گاز رسانی در استان آذربایجان با سرد شدن هوا بیشتر می شود

مدیرعامل شرکت گاز استان آذربایجان غربی گفت: افت فشار گاز و سردی هوا باعث قطعی گاز در شهرستان سردشت شد.

سید امیر رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه آذربایجان غربی، اظهار کرد: گاز شهرستان از بعدازظهر روز گذشته قطع شده بود. قطعی گاز باعث ایجاد مشکلاتی برای مردم این شهرستان شده بود.

وی خاطرنشان کرد: جریان گاز این شهرستان با تلاش‌های زیاد، شب گذشته وصل شد. در برخی از مناطق هم که جریان گاز وصل نشده از صبح امروز اقدامات لازم برای گازرسانی صورت گرفته است. اگر مصرف زیاد گاز ادامه یابد احتمال دارد شاهد قطعی گاز در برخی از نقاط استان باشیم.

تجمع کارگران شرکت تبریز کف در مقابل ساختمان استانداری

جمعی از کارگران شرکت تبریز کف در اعتراض به عدم پرداخت حقوق 28 ماهه خود در مقابل ساختمان استانداری آذربایجان شرقی تجمع کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه آذربایجان شرقی، این کارگران با حمل پلاکاردهایی خواستار رسیدگی مسئولان ارشد استانی به مشکلات خود شدند.

بر اساس مستندات موجود به منظور بررسی مشکلات تولیدی شرکت “تبریز کف” جلسه ای در مورخه 20 آذرماه سال جاری با حضور کارفرما، نماینده ی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان مرند و  نماینده ی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تشکیل شده بود.

بر اساس این گزارش در این جلسه با توجه به توافق  کارفرما و اداره کل تامین اجتماعی، نسبت به پرداخت 7 درصد حقوق بیمه کارگران توسط کارفرما اقدام و با توجه به مصوبه کمیسیون کارگری استان نسبت به تمدید دفترچه بیمه کارگران توسط تامین اجتماعی اقدام شود.

همچنین در این جلسه کارفرما ملزم شده بود نسبت به پرداخت مستمر حقوق و مزایای معوقه ماهانه کارگران در سر هر ماه به طور کامل اقدام کند و کارگران نیز ملزم شدند در صورت پرداخت حقوق و مزایای ماهانه از هر گونه اقدام اعم از شکایت، توقیف اموال و محصول و رفتار ای قهرآمیز خودداری کنند.

همچنین قرار بود پس از شروع به کار این واحد نسبت به پرداخت بدهی هر چهار ماه(یک حقوق معوقه ) به کارگران پرداخت شود.

کارگران تجمع کننده این شرکت در گفتگو با ایسنا اظهار کردند : طبق توافق قرار بر این بود که از ماه گذشته معادل یک ماه حقوق از معوقات 28 ماه گذشته و یک ماه حقوق ماه جاری جهت امور معاش به کارگران توسط کارفرما پرداخت شود که متاسفانه هیچ اقدامی در این رابطه صورت نگرفت.

این کارگرتان افزودند: این در حالی بود که تمامی کارگران از زمان تنظیم توافق اقدام به همکاری لازم برای راه اندازی تولید کردند و نهایت تلاش خود را انجام دادند ولی به علت عدم تهیه مواد اولیه لازم و قطعات شروع تولید با تاخیر 20 روزه انجام شد.

این افراد با بیان اینکه به علت عدم عمل به توافق نامه از سوی کارفرما کارگران مجبور به اعتراض و پیگیری از طریق مقامات قضایی شدند ابراز امیدواری کردند؛ با توجه ویژه استاندار آذربایجان شرقی به بلاتکلیفی 250 روزه  آنها پایان داده شود.

اعتراض اهالی روستاهای شهرستان تکاب به تخریب محیط زیست به جایی نمی رسد

تخریب محیط زیست وطبیعت بکر شهرستان تکاب بر اثرفعالیت های معدنی واکتشافات وحفاری های متعدد در مناطق مختلف روستایی این شهرستان همچنان ادامه داشته واعتراض اهالی وساکنین روستاها برای جلوگیری از تخریب بیش از حد اراضی تاکنون بی نتیجه بوده است.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران، (ایسنا)، منطقه آذربایجان غربی، فعالیت های مخرب معدنی در مناطق مختلف روستایی تکاب به حدی است که موجب واردن آمدن خسارات متعدد ودربسیاری موارد جبران ناپذیر به طبیعت این شهرستان شده وهرروز برحجم این فعالیت ها افزوده می شود.

 این اکتشافات وحفاری های مخرب در کنار یکه تازی های معدنکاران در پرتو بهره مندی از برخی قوانین نافی مواردحفظ محیط زیست ونیز بی توجهی به اعتراض ها ونارضایتی های روستاییان ،علاوه بر تخریب گسترده وبی بازگشت طبیعت کم نظیر شهرستان تکاب ،موجب بروز مشکلاتی از جمله درگیری وزدوخورد اهالی بامعدنکاران و ایجادفضای دشمنی ونفاق در روستاها ونیز افزایش پرونده های قضایی در این زمینه شده است.

 ایجادآلودگی های زیست محیطی به خصوص وجود دائمی گرد وغبار غلیظ معلق در هوا واستنشاق آن توسط ساکنین روستاها ونیز احشام، از بین رفتن مناطق مستعد دامپروری ونابودی گیاهان خودرو خوراکی ودارویی تنها بخشی از تخریب ناشی از اکتشافات معدنی در تکاب است.

 مسموم شدن آب‌های سطحی و زیرزمینی، از بین رفتن اکوسیستم طبیعی منطقه، تخریب مراتع و مزارع و نهایتاً تهدید جدی چشمه و آب‌های زیرزمینی، از بین رفتن شرایط زیست محیطی برای ساکنین منطقه، به خطر افتادن زندگی جانوری و گیاهی مخصوصا گیاهان دارویی و صد‌ها موردی که بر کشاورزی و دامپروری منطقه اثرات سوء گذاشته از پیامد‌های فعالیت بی رویه این معادن بوده است. شهرستان تکاب بادوهزار وپانصد هکتار وسعت وجمعیتی بالغ بر80 هزار نفر درجنوب آذربایجانغربی واقع شده است

Facebook
Telegram
Twitter
Email