آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

بلاروس

باپیروزی انقلاب اکتبر در روسیه جهان وارد ساختار اجتماعی واقتصادی نوینی گردید.جهان کهنه سرمایه داری در برابر قدرت نوخاسته به پا خاست ,و تمام نیروی خود را برای سرنگون ساختن آن بکاربست .اما درعین حال نیروهای فاقد سرمایه وثروت به امید آینده ای روشن به حمایت از آن برخاستنند.روسیه کشور عقب مانده در مقایسه با آلمان , فرانسه, امریکا ,….. اقتصاد ورشکسته خود را پس از دو جنگ جهانی سامان داد .اردوگاه سوسیالیسم تبدیل به قدرتی عظیم  در مقابل امپریالیسم گشت.اما در پشت جبهه خیانت توسط سکانداران نظام , در روز هشتم دسامبر سال 1991 میلادی،  این دستآورد فرو پاشید. با نشست سران سه کشور.  “بوریس یلتسین “رئیس‌جمهور روسیه، “لئونید کراوچوک” رئیس‌جمهور اکراین و “استانیسلاف شوشکوویچ” رئیس‌شورای عالی بلاروس در اقامتگاه دولتی موسوم به جنگل “بلاویژ” در حوالی شهر “برست” جمهوری بلاروس با امضای موافقتنامه‌ای از ایجاد جامعه کشورهای مشترک‌المنافع خبردادنند.  سران سه کشور بازیرپا گذاشتن موازین دمکراسی  با “کودتا “درواقع خیانت به طبقه زحمتکش کشورشان , بدون در نظر گرفتن آرای دیگر متحدان, با توا فق با یک دیگر سندی را به امضاء رسانند که بنام “استقلال ” اما منجر به انحلال اتحاد شوروی گردید.

 جهان تک قطبی گشت . و زمینه مساعدی برای یکه تازی، و کشور گشایی امپریالیسم بوجود آمد. غرب درراستای سیاست توسعه به شرق به جذب و عضو گیری از جمهوری های شوروی سابق پرداخت.

بلاروس یکی از جمهوریهای  استقلال یافته با جمعیتی ده میلیون نفری هم مرز روسیه , اوکراین , لهستان لیتوانی , ولیتونی , در تلاطم این فروپاشی قرارگرفت  .انتخاب راه رشد در دو راهه تاریخی دربرابر مردم بلاروس قرار داشت.در سال 1994 بعد از فروپاشی شوروی اولین انتخابات صورت گرفت الکساندر لوکاشنکو با بیش از 80 درصد مطابق مقررات برنده شد.جریان” نارودنایای فوروند” (ملی گرایان ) بر خلاف ا وکراین با رای ” نه” مردم بلاروس روبرو گردیدند. الکساندر لوکاشنکو در سال 1995 با رفراندومي که درهمان  نخستين انتخابات مجلس دوره رياست جمهوري وي برگزار شد، با  انحلال مجلس (با 78درصد راي مثبت) سياست ملی را مستقر نمود. سه مسئله ديگر به همه پرسي گذاشته شد. استقرار مجد د زبان روسي در کنار زبان بلاروسي به عنوان زبان رسمي کشورقرار گرفت. جايگزيني پرچم  سه رنگ سفيد- سرخ- سفيد سنبل ناسیونالیستهای بلاروس پرچم نوینی با حذف داس و چکش که یاد آور گذشته جمهوري سوسیالیستی بود تثبیت کرد .

بلاروس بر خلاف روسیه واکراین صنایع کلیدی مانند سالهای حکومت شوروی در دست دولت باقی ماند.

( درروسیه همزمان با فروپاشی 90 درصد اقتصاد  در دست  گروه تازه به میدان رسیده متمرکز شد. اولیگارشی نوین با درهم آمیزی  سرمایه گذاران غرب با اتفاق گروهای مافیایی  بوجود آمد .بنا بر اظهارات دولتهای غربی , بانگ جهانی و صندوق بین المللی پول , روسیه به گسترده ترین وسریعیترین عملیا ت خصوصی سازی دست زد که در جهان بی سابقه بود. صنایع کلیدی از میان رفت . تورم و فقر وفساد و بیکاری سراسر کشور را فرا گرفت.)

اما  اقتصاد بلاروس بر خلاف روسیه و اکراین تا حدود 80 در صد  تحت کنترل دولت قرار گرفت. و از زمان اتحاد شوروی تاکنون چنین بوده است.

اصل چند بخش بودن اقتصاد ملی در بلاروس  ثمر بخش بودن خودرا به اثبات رساند. سه بخش جداگانه , دولتی , تعاونی و خصوصی ارگانیزم واحد اقتصاد بلاروس را تشکیل می دهد. این کشور از لحاظ اقتصادی نسبتاً با ثبات است، اما تا حدودی در تامین مواد خام به متحد نزدیک خود روسیه وابسته است. صنعت و کشاورزی عمدتاً در دست دولت قرار دارد. بنابراین بلاروس  بازمانده‌ اقتصاد ملی با سرمایه گذاری دولتی می‌باشد. کشاورزی تحت کنترل کشت اشتراکی با زیربخش‌های عمده کشت سیب زمینی و پرورش دام است.

 اخیرا تلاشی برای بدست آوردن منابع نفتی در بلاروس صورت گرفت.  بلاروس دارای معدن کود ارگانیک، معدن نمک میباشد. صنایع سنگین و صنایع الکترونیک در این جمهوری، هسته اصلی اقتصاد بلاروس را تشکیل می دهد. از لحاظ تاریخی مهم‌ترین شعب صنعت شامل منسوجات و فرآوری چوب (جنگلی) می‌باشد. الکساندر لوکاشنکو در31 ژانویه 2014 نشست جلسه دولت . نوسازی صنایع چوب را تا آخرسال جاری در دستور کار  قرار داده است.  سرانه چوب در بلاروس 173 متر مکعب که 2.5 برابر بیشتر درسطح جهان است . قیمت  این صنایع برای کاغذ و مبلمان ارزانتر وکیفیت آن بالا تر می باشد. پس از سال1965 ، ایجاد صنعت سنگین و مهندسی مکانیک (تراکتور، یخچال) عمدتاً سبب ارتقاء توسعه صنعتی در بلاروس گردید. کارخانجات تراکتورسازی از لحاظ کیفیت و قیمت در سطح جهانی از افتخارات بلاروس به حساب می آید. بلاروس در زمینه کامپیوترسازی در سطح آزمایشگاهی یکی از رقبای کشورهای پیشرفته دراین صنعت بحساب میآید.  یک بخش خط لوله گاز و نفت به اروپا از خاک بلاروس میگذرد، که بلاروس از بابت آن حق ترانزیت از روسیه دریافت میکند. محصولات صادراتی این کشور شامل ماشین‌آلات و تجهیزات، محصولات معدنی، مواد شیمیایی، فلزات، منسوجات و مواد غذایی است.

امروزه بلاروس 30 درصد مصرف انرژی را خود تامین میکند ، چیزی که قبلا وجود نداشت

“شوشکوویچ “اولین رئیس جمهور( رئیس‌شورای عالی بلاروس) که تحت نام رفرم اقتصادی، صنایع بلاروس را در آستانه  نابودی قرارداد. تنها کسی که از این عمل خرابکارانه جلوگیری کرد، لوکاشینکو رئیس جمهوری منتجب مردم بلاروس بود. احیا و رشد صنعت در بلاروس، مدیون شخص لوکاشنکو است.در نشست اخیراعضای دولت که درتاریخ  15.02.2014 از تلویزیون سرتاسر بلاروس پخش گردید. رئیس جمهوراز مدرنزاسیون کارخانه ها وبا لا رفتن سطح تولید سخن گفت.

لوکاشنکو شرکت های تعاونی کشاورزی را نیز حفظ کرد. این شرکت ها از حمایت دولت بر خوردار هستند و مواد غذائی تولیدی در روستاهای بلاروس، حد خود کفائی را پشت سر گذاشته اند و جزئی از صادر کنندگان مواد غذائی به شمار می آیند. کشاورزان و دامداران نه تنها روستای خود را ترک نمی کنند بلکه متخصصین کشاورزی به روستاها می روند و با دریافت وام مساعد، طولانی مدت با بهره کمتر، برای خود خانه می سازند و زندگی خود را سر و سامان می دهند. بدین جهت است که شاخص خط زیر فقر در بلاروس کمتر از 2 درصد است . نرخ بیکاری، بر اساس آمار دولت بلاروس، در سال2005، 2 درصد بوده است. ، آموزش و پرورش و بهداشت در این کشور کاملا رایگان میباشد.

هدف عمده توسعه اقتصاد کشور، بهتر کردن کیفیت زندگی شهروندان بلاروس میباشد. بالاترین اندیشه دولت رشد رفاه مردم است. الکساندر لوکا شنکو می گوید :” درآمد شهروندان باید افزایش یابد. ما از مردم فقیر حمایت کرده وبه حمایت خود ادامه خواهیم داد. تعداد فقرا چه در روستاها و چه درشهر کاهش مییابد. درآمد سرانه 580 در بخش دولتی میباشد. که هنوز 120 دلارباید اضافه گردد.حد اقل حقوق با زنشستگی 300 دلار میباشد . ولی با 100دلار قدرت خرید مردم ما نسبت به روسیه بیشتر است. باضافه تسهیلاتی مانند پزشکی رایگان را می توان اضافه کرد”. در درک مقوله «کیفیت زندگی مردم» بیشترین توجه در راستای حمایت و تحکیم تندرستی میباشد. در سالهای اخیر در زمینه خد مات پزشکی کامیابیهای موثری بدست آمد. عملا همه مراکز درمانی به تجهیزات مدرن مجهز شده اند. عمل های جرایی پیچیده ای  در کشوربلاروس انجام میگیرد. در زمینه آموزش و پرورش نیز میتوان همین موضوع  را تکرار کرد .لوکاشنکو در پیام نوروزی امسال 2014 گفت : هر خانواده باید دارای آپارتمان وخانه باشد . صدها هزار خانوار به همت دولت صاحب خانه شدند. بطور متوسط حدود 5 میلیون متر مربع خانه در سال ساخته میشود. نیمی از این مقدار برای شهروندانی که نیازمند بهبود شرایط مسکن بودند اختصاص یافت .دراین مورد مشخص ما جلوتر از همه کشورهای مشترک المنافع میباشیم. حمایت مستقیم دولت در تامین مسکن ادامه داشته و ادامه خواهد یافت…صادرات مواد غذایی به 5 میلیون دلار رسید.رشد جمعیت 4 هزار کودک متولد شده بیش از سال 2012 است. 10 هزارازدواج صورت گرفت “..لوکا شنکو در موردهزینه خدمات شهری کنترل آب وبرق و درباره افزایش بی رویه بهای اجناس مصرف عمومی به دولت هشدار داد.!

   احزاب سیاسی  واهداف اقتصا دی :

در بلاروس احزاب سياسی موافق يا مخالف سیاست اقتصادی دولت وجود دارد. احزاب مخالف در مسائل اقتصادی لبیرال ودر مسائل اجتماعی محا فظه کار هستند. سرمایه دارن غربی و الیگارشی روسیه تلاش میکنند به کمک احزاب سیاسی ,دولت بلاروس  را به عقب نشینی وادار کنند.  مسیر اقتصاد ملی را منحرف , صنایع کلیدی وکشاورزی عمده را خریداری به بخش خصوصی منتقل کنند.تلاش برای به زانو درآوردن رئیس جمهور بشکل های مختلف صورت میگیرد. یورونیوزطی مصاحبه ایی با یکی از مسئولان اروپای نظرش را در مورد دیپلماسی محرمانه سئوال کرد؟ که چگونه می شود اتحادیه اروپا  بطور محرمانه به لوکاشنکو در مقابل انجام اصلاحات، امتیازاتی بدهد .؟ جواب چنین بود .” با دیکتاتورها باید از راه پاداش و مجازات وارد شد. ما از اقدامات تنبیهی حمایت می کنیم، اما با امتیازهایی با پیش شرط هم موافقیم. مقامات بلاروس باید بدانند که اگر بسوی دموکراسی گام بردارند اروپا چه چیزهای می تواند به آنها بدهد.”

الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس هنگام دریافت وام 3 میلیارد دلاری از مسکو اعلام کرد” برای کمک های اقتصادی به خصوصی سازی تن درنخواهد داد.” وی افزود ” هیچ گا نگستری وجود نخواهد داشت که تمام کشور ما را یکجا بفروشد. کارخانه های ما به کار خود ادامه می دهند و هیچکس، هیچ کدامشان را نخواهد خرید، مگر آنکه من بگویم.قیمتی مناسب بازار ودر صورت لزوم نه مانند جای که ثروت ملی را بتارج برده اند .”

 .حدود ده حزب مخالف به منظورمقابله با رئیس جمهور لوکاشنکو کنگره اي که 5 اکتبر2005 برگزار کردند، موفق به حصول توافق بر سرانتخاب يک کانديدا شدند. برخلاف انتظار، يک فرد ظاهرا مستقل نزديک به جبهه ملي ,و لبیرال طرفدار اروپا و امریکا ” الکساندر ميلينکويتچ ”  بود که برگزيده شد. هيچ حزب دیگری با انتخاب وی مخالفت نکرد. در بلوک اتحاد سه حزب  ,( حزب لبیرال, وحزب ملی گرا ,حزب اتحاد نیروهای مد نی ), حزب کمونیست سرگی کلاگین که با تغیر نام به حزب چپ متحده بلاروس ” نمایشگاه جهانی ”  به بلوگ مبارزه با لوکا شنکو پیوست و مدیر دفترمیلینکویتج گردید. حزب ديگري از اين ائتلاف  در مسائل اقتصادي ليبرال و در مسائل اجتماعي محافظه کار. شخص  « آناتول لبدزکا »  رهبر اين حزب است که مي گويد : «  لازم است که اروپا بيش از پيش درگير شود ». کشورهاي هم مرز بلاروس که عضو اتحاديه اروپا هستند (لهستان و ليتواني) به اين امرواقف اند که رژیم با خشونت با نیروهای آزادی خواه بلاروس برخورد می کند. کمک خارجي به نيروهاي دموکراتيک بلاروس که رژيم به تندي با آنها برخورد میکند، تنها نقش ياري دهنده خواهد داشت.”  لبدزکا درادامه مي گويد : « ما به عمل و نه به حرف احتياج داريم.”.

اکثراحزاب مخالف انتخابات را تحریم کرده اند. احزابی که کرسی ها ی مجلس را اشغا ل کردنند. حزب لبیرال , حزب کشاورزان, حزب کمونیست بلاروس . حزب اجتماعی ورزش  ودو حزب دمکرات میباشند. طبق آمار 15 حزب سیاسی در بلاروس ثبت نام کرده است. که قدرتمند ترین آن حزب کمونیست بلاروس میباشد. احزاب مخالف جبهه” نارودنا یا فروند”( ملی گرا وناسیونالیست ولبیرال) طرفدار اروپا وآمریکا از حمایت کم مردمی برخوردار هستنند. از طرفی  دولت و جامعه  در برابر سیاست اقتصادی و وابستگی این احزاب ایستادگی کرده و در انتخابات، اپوزیسیون بلاروس پیوسته از کمترین آراء (5 الی12 درصد) برخورداراست .12 حزب وسازمان ریزو درشت درخارج از کشور فعالیت میکنند .که باکمک ما لی غرب فضای تبلیغاتی برعلیه دولت بوجود می آورند.

دربازدید هیلاری کلنینتون وزیرامورخارجه پیشین آمریکا ازیک مرکز بین المللی فناوری در لیتوانی همسایه بلاروس که تحت بودجه  آمریکا فعالیت می کرد، گفت : ” واشنگتن بیش از 50 میلیون دلار در حمایت از آزادی‌های اینترنتی در سراسر جهان سرمایه گذاری کرده و بیش از 500 فعال اینترنتی را آموزش داده است”.به گفته گلوبا ل ریسرچ ,” این بودجه آمریکا بخشی از صدها میلیون دلاری است که کاخ سفید برای بی ثبات کردن کشورهای مورد نظرش هزینه می کند.” واشنگتن مدتهاست اقدامات مخفیانه برای ایجاد بی ثباتی و شورش در یکسری از کشورها انجام می دهد. آشوبهای اخیراوکراین همسایه بلاروس هزینه یک میلیون دلاری درروز جهت جنگ خیابانی در میدان کیف . اختصاص بودجه 5 میلیارد دلاری جهت اغتشاش دراوکراین نمونه بارز وآشکار اروپا درراستای سرنگونی دولت قانونی است .

تحریم ها علیه بلاروس:

دولت مداران  اروپا وآمریکا درراستای سیاست توسعه به شرق وتسلیم نشدن بلاروس به اتحادیه اروپا. به ایجاد آشفتگی سیاسی در بلاروس دست زدند. بطور آشکار از مخالفان دولت, ” طرفداران سیاست اقتصادی غرب ” حمایت کرد ند. اروپاوامریکا توسط عوامل داخلی تحت عنوان اجرای دموکراسی وحقوق بشری  مقا بله با” یگانه دولت دیکتاتور اروپا ”  برای براندازی تدارک دیدند. نخستین دور تحریم ها علیه بلاروس توسط اتحادیه اروپا در18 می 2006، تصویب شد . تحریم ها علیه بلاروس بستن حساب های بانگی ممنوعیت سفر30 – 35 نفر افراد مقامات بلند پایه به بهانه نقض دمکراسی صورت گرفت . پس از برگزاری انتخابات بعدی ریاست جمهوری بلاروس در ماه دسامبر سال 2010 که با ناآرامی و آشوب های گسترده از سوی رقبای غربگرای لوکاشنکو در مینسک همراه بود، این تحریم ها تشدید شد . ودر این راستا اتحادیه اروپا به همراه آمریکا تحریم های یکجانبه ای را علیه مقامات بلاروس اعما ل کردند. اتحادیه اروپا از اوایل سال 2012 دامنه تحریم ها علیه بلاروس را گسترش  داد. به طور کلی اتحادیه اروپا در چند نوبت این کشور را تحریم کرده است . و آخرین بار در ماه فوریه 2012 میلادی 232 مقام بلاروس و 25 شرکت بلاروسی را در فهرست سیاه قرار داد بر اساس آن سفر به کشورهای عضو این اتحادیه منع و دارایی های بانکی شان نیز توقیف می شود. وبا تصمیم مجد د اقدامات محدود کننده اتحادیه اروپا بر ضد بلاروس  تا 31 اکتبر 2014 میلادی تمدید میگردد. در همین راستا تاکنون چندین مرکز صنعتی و اقتصادی بلاروس مشمول تحریم های یکجانبه اتحادیه اروپا شده ودارایی‌های برخی از کمپانی‌های بلاروس نیزمسدود شده است. پارلمان اروپا خواهان تحریم بازیهای جهانی هاکی روی یخ شد که قرار است در سال 2014 در بلاروس برگزار شود. (بایداضافه کرد شخص لوکاشنکو ورزشکارو علاقه فراوانی نیز به ورزش دارد . در چندین روز بازیهای المپیک زمستانی 2014 سوچی ورزشکاران بلاروسی نمایش خیره کنند ای از خود  بجا گذاشتند. و موفق به کسب دریافت 4مدال طلا 2 مدال برنز تا این تاریخ شد نند). علاوه بر این اتحادیه اروپا تحریم‌های مالی علیه شرکت‌های تجاری بلاروس اعمال کرده است. در این راستا چندی پیش اعلام شد که تحریم‌های جدید علیه بلاروس به بیش از20مورد افزایش می‌یابد . کاترین اشتون مسئول عا لی سیاست خارجی اتحادیه اروپا اظهار داشت:” ما بر این باوریم که اوضاع در بلاروس وخیم تر شده و مسئولان این کشور فشار بیشتری بر جامعه مد نی وارد می کنند. به همین دلیل ما تدابیر تنبیهی را علیه این کشور تشدید می کنیم.” اروپائیان پا را فراتر گذاشته هواپیما سوئدی وارد مرز بلاروس گردید . با پخش800  خرس عروسکی به گفته آنها گویا “دیکتاتورمی ترسد واین باعث خواهد شد که مردم اورا تمسخر کنند واینجا کار حکومت به پایان می رسد.” بگذار بجای مخالفان خرسها ی عروسکی را دستگیر کنند.”

واکنش در برابر تحریم  :

در پی افزایش فشارهای غرب بر بلاروس “دمیتری راگوزین” معاون نخست وزیر روسیه اعلام کرد: روسیه از بلاروس در برابر تحریم های اقتصادی و سیاسی اتحادیه اروپا حمایت خواهد کرد. 
وی افزود: این رویکرد فقط به همکاری های فنی –  نظامی دو کشور مربوط نمی شود و تمام عرصه های همکاری دولت های روسیه و بلاروس را در بر می گیرد.معاون نخست وزیر روسیه گفت: اجازه نمی دهیم شرکت های بلاروس در این شرایط تنها بمانند و در کنار آنها خواهیم بود.

کشورهای عضو اتحادیه گمرکی متشکل از روسیه، قزاقستان و بلاروس در بیانیه مشترکی، تحریم های یکجانبه اتحادیه اروپا علیه مینسک را ، به شدت محکوم کرده ا ند.

سازمان پیمان امنیت جمعی نیز با انتشار بیانیه ای با سیاست های اتحادیه اروپا علیه بلاروس ، به شدت مخالفت کرد.در این بیانیه آمده است: کشورهای عضو پیمان امنیت جمعی مخالف جنجال آفرینی اروپایی ها علیه بلاروس هستند.

حزب کمونیست بلاروس، به‌عنوان یکی از احزاب بانفوذ و سا

Facebook
Telegram
Twitter
Email

بخش مربوط به مسئله ملی از کتاب: انقلاب ایران سال‌های  1978-1979/ آکادمی علوم اتحاد جماهیر شوروی دارای نشان پرچم سرخ کار، انستیتوی خاورشناسی/ ترجمه. رحیم کاکایی

بخش شکل‌گیری ارگانهای قانون اساسی حکومت بازتاب مسئله ملی در قانون اساسی یکی از مسائل حاد سیاسی- اجتماعی که رهبری

ادامه مطلب