آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

نظربایف

در مورد اتحادیه گمرک های سه کشور بلاروس –روسیه وقزاقستان داد.

در ملاقاتی که نظر بایف رئیس جمهور قزاقستان با وزیر امور خارجه این کشورآقای  یرلانا  ایدریسوا  داشت,در طی مذاکراه در مورد اولویت های سیاست بین المللی  وموضعگیری های حال وآینده ضروری دانست نشستی با روسیه وبلاروس داشته باشند.

رئیس جمهور قزاقستان آقای نور سلطان نظر بایف این خبر را در اختیار خبرگزاری ریا نوستی گذاشت.

4 مارس از شهر آستا نا _ریا نووستی, “اولگا کووالنکو” چنین خبر میدهد :نورسلطان نظربایف,رئیس جمهورقزاقستان پیشنهاد برگزاری نشست نمایندگان اتحادیه گمرکی را بدلیل وضعیت خاص در اوکراین  خواهان گردید.این خبر در روز سه شنبه از طرف سرویس مطبوعاتی دولتی اطلاع رسانی شد.

بنا بر این گزارش نظربایف همراه با وزیر امور خارجه در مورد حل صحیح شرایط فعلی وتبادل نظر در موردجلوگیری از شرایط حادی که در منطقه روی داده است,تقاضای یک نشست فوری را نمود.

خبرنگار با جمله زنده باد رئیس جمهور قزاقستان وی را تائید مینماید.

نظربایف چنین میگوید:نشانه های کودتائی ای که در 22فورال در اوکراین اتفاق افتاد ,ومجلس “رادا “خبر از خلع قدرت رئیس جمهورویکتور یانوکوویچ وتغیر رئیس مجلس الکساندرتورچونو را مبنی بر اینکه  انتخابات جدیدی در 25ماه می صورت خواهد گرفت,داده است واین در حالیست که ویکتور یانوکویچ از منطقه راستو نا دانو اطلاع میدهد که وی رئیس  جمهورقانونی اوکراین میباشدوبخاطر خطرهائی که برای وی وخانوادهاش بوجود آمده بود,مجبور به ترک آنجا گردیده, ولی خود را رئیس جمهور قانونی آن کشور میداند. همانطور که  میدانیم وزیر کریمه از رئیس جمهور روسیه ولادمیر پوتین تقاضا نمودکه تا برقراری صلح به کریمه کمک نماید ,وپوتین در آن تاریخ برای برقراری آرامش در خاک اوکراین به مجلس فدراتیوروسیه در این باره مراجعه نمود,وبا موافقت کامل مجلس  روبرو گردید.

سه شنبه شب, وتیالی  چورکین نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل, فتوکپی درخواست یانوکوویچ را که  از نیروهای مسلح روسیه برای حفاظت از مردم اوکراین تقاضا نموده بود, را  به آنان تقدیم نمود.چورکین همچنین اضافه نمود که رئیس جمهور روسیه هنوز  در استفاده از نیروهای روسی در اوکراین تصمیم نگرفته است.

بلاروس قزاقستان وروسیه طبق قراداد6 اکتبر2007با ایجاد اتحادیه گمرکی(س -یو)وشکل گیری اتحادیه گمرکی وایجاد یک منطقه آزاد که در آن کار حقوق گمرکی ومحدودیت های اقتصادی اعمال نمیگردد زدند.البته(غیر از محافظت های ویژه,وترمیم موارد پیشنهاد شده).در سال 2011شرکت و شروع کار قرقیزستان  به این اتحادیه هم به تصویب رسیده بود.ودر سال2013 کشور ارمنستان هم قصد خود رابرای پیوستن به (س-یو) اعلام کرد.وتاقبل از تغیر وتحولات در اوکراین این کشور هم با ما مذاکراتی نموده بود  وتصمیم به پیوستن به این اتحادیه را داشت.غیر از آنکه اوکراین مسئولیت ونظارت اتحادیه را بعهده خویش گرفته بود .وبه همین دلیل است که لازم میدانیم که نمایندگان اتحادیه  با یکدیگرنشستی داشته باشند.

بر گرفته از ریا نوستی بزبان روسی http://ria.ru/world/20140304/998051172.html.

 برگردان :   ناهید مذکوری 06.04.2014

Facebook
Telegram
Twitter
Email