آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

دانشگاه تبریز

به گفته رئیس دانشگاه، کادر اداری و  آموزشی آن انتخابی می شوند

 معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز گفته است بر اساس نظر رییس دانشگاه تبریز و به موجب «آیین نامه جامع مدیریت دانشگاه‌ها، دانشکده‌ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری» مصوب جلسه ۶۸۴ مورخ ۱۰ /۱۲ /۱۳۸۹ شورای انقلاب فرهنگی، دانشگاه تبریز در نظر دارد جهت مشارکت دادن نخبگان و اعضای هیات علمی در همه شئون اداره دانشگاه، روسای دانشکده‌ها و گروه‌ها را با آرای اعضای هیات علمی این دانشگاه انتخاب نماید.

 رییس دانشکده از میان افراد واجد شرایط و با توجه به برنامه‌های پیشنهادی، از میان کسانی که از نظر اعضای هیأت علمی دانشکده مورد نظر، مقبولیت بالایی داشته و در عین حال واجد توانایی‌ها و سوابق مدیریتی در محیط‌های دانشگاهی بوده و توانایی برقراری ارتباط موثر با همکاران و دانشجویان را داشته باشند، انتخاب خواهند شد.

 برای برگزاری انتخابات، کمیته‌ای زیر نظر معاون آموزشی تشکیل و فرایند نظرخواهی برای تشخیص مقبولیت عضو هیات علمی و بررسی رزومره و سوابق در این کمیته انجام خواهد شد که پس از انتخابات، از بین دو نفر که حائز بیشترین رای شده‌اند، یکنفر توسط رئیس دانشگاه انتصاب می‌شود.

به گفته آقای اعلمی داشتن حداقل رتبه علمی دانشیاری و حداقل ۵ سال سابقه خدمت در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و سن حداکثر ۶۵ سال را از جمله شرایط اختصاصی برای تصدی ریاست دانشکده‌ها می باشد. مدت ریاست دانشکده ۲ سال می‌باشد و این زمان حداکثر تا یک دوره دیگر قابل تمدید است.

وی اظهار امیدواری کرد که با بکارگیری این دستورالعمل که حاصل بررسی دقیق روش‌های مورد استفاده برای این منظور در دانشگاه‌های پیشرو دنیا و تطبیق آن با الزامات قانونی، فرهنگی و اجتماعی کشور است گامی در جهت اعتلای ساختار مدیریت دانشگاه تبریز برداشته شده و الگویی برای تصمیم گیری‌های آکادمیک در ایران باشد.

 دانشگاه تبریز یکی از افتخارات حکومت یک ساله دولت خودمختار آذربایجان می باشد.ایدهٔ اولیهٔ تأسیس دانشگاه تبریز یک سال پس از خاتمهٔ جنگ جهانی دوم در زمان حکومت ملی آذربایجان و به دستور سید جعفر پیشه وری  صدر فرقه دمکرات آذربایجان  در سال 1324 داده شد. در تاریخ خرداد 1326در مدخل شرقی آن زمان تبریز، ساختمانی که قبلا از او بعنوان زندان استفاده می کردند، دانشگاهی به‌نام «آذربایجان اونیورسیته‌سی» (دانشگاه آذربایجان) آغاز بکار کرد.  پس از سرکوب حکومت خود مختار آذربایجان، توسط رژیم پهلوی با کمک  آمریکا و انگلیس، دانشگاه تبریز نیز تعطیل شد. پس از چند ماه تعطیلی و پاک سازی نبروهای مترقی،  دونفر بنام های “مصطفی حبیبی” و خان بابا بیاتی” از تهران عازم تیریز شدند.تا دانشگاه را راه اندازی کنند. 

دانشگاه تبریز در حال حاظر با بیش از 18 هزار دانشجو و حدود 500 نفر هیات علمی، 200 آزمایشگاه تخصصی و عمومی که برخی از آنها در سطح جهان و خاورمینه منحصر بفرد می باشند، یکی از پر افتخارترین دانشگاههای کشور می باشد. موزهٔ تاریخ و فرهنگ، حوزهٔ جانور شناسی، حوزهٔ زمین شناسی  مرکز پردازش تصاویر ماهواره و مراکز و مؤسسه‌های تحقیقاتی و پژوهشی، محیط آموزشی و دانشگاهی بزرگی را در سطح کشور فراهم آورده‌است.

Facebook
Telegram
Twitter
Email

بخش مربوط به مسئله ملی از کتاب: انقلاب ایران سال‌های  1978-1979/ آکادمی علوم اتحاد جماهیر شوروی دارای نشان پرچم سرخ کار، انستیتوی خاورشناسی/ ترجمه. رحیم کاکایی

بخش شکل‌گیری ارگانهای قانون اساسی حکومت بازتاب مسئله ملی در قانون اساسی یکی از مسائل حاد سیاسی- اجتماعی که رهبری

ادامه مطلب