آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

از میان رویدادهای ایران

گلایه یک آموزگار از نمایندگان مجلس شورای اسلامی

مطابق آماري كه خبرگزاري رسمي مجلس شوراي اسلامي ارائه داده است بيشترين فراواني موضوعات سوالات نمايندگان  از وزير آموزش و پرورش به اين موارد اختصاص دارد.

1        -مديريت اجرايي آموزش و پرورش  2-

2         مسائل استخدامي

1-       امكانات و تجهيزات مدارس

 طرح‌هاي آموزشي. اخيرا نيز برخي نمايندگان با طرح مسائلي چون آمار اغراق‌آميز اعتياد در بين دانش‌آموزان و اعتراض به عزل و نصب‌هاي صورت گرفته در آموزش و پرورش از اراده مجلس براي استيضاح فاني مي‌گويند.

فارغ از اينكه طرح سوال و استيضاح از اختيارات و حقوق نمايندگان مجلس است و نمايندگان در دوره‌هاي مختلف از اين حق خود به چه شكل استفاده كرده‌اند؛ بسياري از اعضاي دولت از اينكه نمايندگان مجلس آنها را براي عزل و نصب‌هايي كه مطابق نص صريح قانون از اختيارات هيات دولت و وزيران است در تنگنا قرار مي‌دهند بارها گلايه كرده‌ا‌ند. اعمال فشارهايي كه در آموزش‌ و پرورش به خاطر نقش و اهميت ويژه معلمان تا سطوح معاونان مياني، روسا و معاونان ادارات‌كل، نواحي‌، مناطق و حتي مدارس هم گسترش پيدا كرده است.

بر هيچ‌كس پوشيده نيست كه در پرتلاطم‌ترين ماه‌ها و روزهاي وزارتخانه آموزش ‌و پرورش در سال‌هاي پيش كه صداي اعتراض و نارضايتي بسياري از معلمان و دانش‌آموزان و اولياي آنها را بلند كرده بود، نمايندگان مجلس چه رفتاري از خود بروز داده بودند؛ تا جايي كه وقتي وزير وقت براي توضيح در خصوص حادثه مصيبت‌بار شين‌آباد به بهارستان رفته بود، با ادبياتي كنايه آميز و فرار به جلويي آشكار در پاسخ به نمايندگان ضمن مقصر خواندن معلم و بخاري در بروز حادثه گفته بود كه درست نيست كه وزير آموزش و پرورش تا آخر عمر براي هر اتفاقي كه در اين وزارتخانه مي‌افتد عذرخواهي كند.

در جايي ديگر نيز در پيوند با همين ماجرا در مراسم گراميداشت روز هواي پاك در جمع دانش‌آموزان گفته بود مواظب باشيد خودتان و والدين‌تان دچار سرماخوردگي نشويد چرا كه هر اتفاقي كه براي شما بيفتد گردن ما مي‌اندازند و يقه ما را مي‌گيرند. هر چند برشمردن اين نوع سخن‌ها و رفتارها و ضعف‌هاي هشت‌ سال گذشته آموزش و پرورش خود مثنوي هفتاد من كاغذي مي‌شود كه مجال و مقال جداگانه‌يي طلب مي‌كند، سوال اينجاست چرا در طول سال‌هاي پيش نمايندگان اين‌مقدار احساس مسووليت در مقابل وزارتخانه آموزش و پرورش نمي‌كردند.

آيا نبايد سوال كرد آن‌ روزها كه معلمان دلسوزانه و عاجزانه مي‌گفتند كه اجراي شتابزده طرح تغيير نظام آموزشي به 6-3-3 با فراهم نبودن زير‌ساخت‌هاي آن آسيب‌هاي جبران‌ناپذيري به آموزش و پرورش وارد مي‌كند چرا نه تنها گوش شنوايي وجود نداشت تا صداي آنها را به وزير منتقل كند و او را از اين همه عجله و شتاب كه مايه تعجب و حيرت بود بازدارد بلكه از او بابت اجراي سريع آن قدرداني كردند.

حالا چه اتفاقي افتاده است كه نمايندگان محترم در اعمال حق قانوني مجلس به‌اين شكل سياسي‌كارانه و باج‌خواهانه عمل مي‌كنند. اگر قرار بود كه وزراي دولت در عزل و نصب مديران خود با نمايندگان مجلس مشورت و نظر آنها را اعمال كنند، ديگر چه معنايي داشت كه مردم در 24 خرداد ماه برخلاف راي و نظر بيشتر بهارستان نشينان به رقيب اصلي دو نامزد مطرح مورد حمايت اكثر نمايندگان راي دهند.

متاسفانه به نظر مي‌رسد كه هنوز صداي خواست مطالبات مردم از رييس‌جمهور روحاني به گوش بعضي‌ها نرسيده است يا خداي‌ناكرده برخي نمايندگان مي‌خواهند مقابل خواست اكثريت مردم قرار بگيرند. اعمال فشار بر وزير و مديران كل و تهديد به استيضاح وزير در صورت نگماردن يا عوض كردن فردي كه مورد نظر نمايندگان مجلس بوده است نه قانوني است و نه اخلاقي. قرار نيست اهرم استيضاح به چماقي براي اعمال فشارها و خواست‌هاي نابجا و غيرقانوني و فراقانوني نمايندگان از وزرا تبديل شود و با استفاده از آن در مسير تحقق مطالبات معلمان از دولت سنگ اندازي شود.

تغيير فضاي امنيتي حاكم بر آموزش و پرورش و تبديل فرهنگ امنيتي به امنيت فرهنگي يكي از برنامه‌هاي وزير آموزش و پرورش و از خواسته‌هاي اصلي معلمان از وزير آموزش و پرورش بوده است. حالا درست نيست كه با تهديد وزير و اعمال فشار بر روساي ادارات كل در انديشه تداوم و استمرار فضاي پيشين بود. معلمان خواهان تغييرات واقعي هستند.
                                                                                                                          
     آموزگار

۲۰ میلیون بیسواد مطلق و کم سواد در ایران

علی باقر زاده رئیس سازمان نهضت سوادآموزی جمهوری اسلامی  در یک گزارش خبری اعلام کرد: با اشاره به اینکه ۲۰ میلیون نفر بیسواد مطلق و کم سواد که سطح سواد آنها تا دوره ابتدایی است، در کشور داریم، گفت:کودکان کار، کودکان معلول و بد سرپرست و بی سرپرست بیشتر از چرخه تحصیل باز می‌مانند. از میان جمعیت 70 میلیونی کشور حدود 30 میلیون نفر سطح سوادشان حداکثر تا دوره راهنمایی است. از این میان حدود 3.5 میلیون نفر بیسواد مطلق در کشور وجود دارد و تمام این آمارها در شرایطی گزارش شده است که نهضت سوادآموزی در کشور فعالیت می‌کند و تا پایان برنامه پنجم توسعه بیسوادی در گروه سنی 10 تا 49 سال باید ریشه کن شود.

از سوی دیگر درصدی از کم‌سوادان در طول زمان به بی‌سوادی مطلق بازگشت می‌کنند و این موضوع باز هم جمعیت حدود 3.5 میلیون بیسواد مطلق در کشور را افزایش می‌دهد. مشکلی که هم‌اکنون وجود دارد این است که افراد بیسواد پس از کسب آموزش‌‌های لازم و باسواد شدن مجدد به سمت بیسوادی بازگشت می‌کنند در حالی که می‌توان با اتخاذ تدابیر مختلف از جمله انتشار روزنامه‌ای مخصوص افراد کم سواد به آنها برای تثبیت سواد کمک کرد.چرا نهضت سوادآموزی در این زمینه ضعیف عمل می‌کند؟ وی اشاره کرد که هم اکنون 9 میلیون و 719 هزار نفر بیسواد مطلق در کل کشور داریم که از این تعداد 3 میلیون و 456 هزار نفر در گروه سنی 10 تا 49 سال هستند و حدود 6 میلیون نفر بالای 50 سال هستند که هم‌اکنون در برنامه‌های آموزشی این گروه در اولویت قرار ندارند البته این افراد اگر تمایل داشته باشند برنامه‌های سوادآموزی را برای آنها خواهیم داشت اما اینگونه نیست که ما به سراغ آنها برویم. 11  میلیون کم سواد نیز در کشور داریم که تحصیلات آنها معادل دوره ابتدایی است، 7.5 میلیون نفر از این افراد زیر 50 سال هستند که می‌توانند برگشت به بیسوادی داشته باشند و به جمعیت 3 میلیون و 456 هزار بیسواد زیر 50 سال اضافه شوند. 9 میلیون نفر نیز در کشور وجود دارند که تحصیلات آنها در حد دوره راهنمایی است. حدود 7 میلیون نفر از آنها زیر 50 سال هستند.

ایران در رتبه 94 عملکرد اجتماعی و محیطی

ایران در سال 2014 از لحاظ شاخص پیشرفت اجتماعی در رتبه 94 جهان قرار گرفته است

«موسسه غیر انتفاعی پیشرفت اجتماعی» که هر سال به رتبه  بندی کشورها از لحاظ شاخص پیشرفت اجتماعی و محیطی می پردازد ایران را در رتبه 94 از میان 132 کشور مورد بررسی و بعد از کشورهایی همچون ارمنستان، آذربایجان و قرقیزستان  قرار داده است. نکته مورد تاکید نویسندگان این گزارش این است که این رتبه بندی صرفا بر اساس وضعیت و دستاوردهای عینی و ملموس بوده و طرح و برنامه های آینده کشورها برای پیشرفت معیار رتبه بندی نبوده است.

شاخص اجتماعی در سال 2014 نشان میدهد تفاوت قابل ملاحظه ای در در بین کشورهای جهان از لحاظ عملکرد اجتماعی وجود دارد. بر اساس این شاخص سه کشور برتر جهان از لحاظ پیشرفت اجتماعی و عملکرد اجتماعی  نیوزلند، سوئیس و ایسلند هستند که هر سه از جمله کشورهای کم جمعیت محسوب می شوند. ده کشور بعدی در این رتبه بندی تعدای از کشورهای اروپای شمالی  شامل هلند، نروژ، سوئد، فنلاند، دانمارک و کشورهای کانادا و استرالیا هستند. اتریش، آلمان، انگلیس، ژاپن، ایرلند، آمریکا، بلژیک، اسلوونی، استونی، فرانسه، اسپانیا و پرتقال در رده های بعدی این رنکینگ قرار دارند. در این رتبه بندی یعد از جایگاه 94 ایران کشورهایی همچون تاجیکستان، غنا، سنگال، لائوس، بنگلادش، نپال، هند، کنیا، زامبیا، عراق، مالی و … قرار دارند. یمن، نیجر، آنگولا، سودان، گینه، بوروندی و چاد پائین ترین سطح پیشرفت اجتماعی را داشته اند و در انتهایی ترین ردیف های این رنکینگ قرار دارند . در گزارش این موسسه غیر دولتی برای شاخص پیشرفت اجتماعی سه بعد اصلی «رفع نیازهای اساسی»، «اصول و مبانی خوشبختی» و «دسترسی به فرصت ها»  در نظر گرفته شده است.

این شاخص همچنین بر اساس 54 مولفه اجتماعی عملکرد محیط زیستی در کشورها تعریف شده است و بر مبنی پژوهش های گسترده در زمینه های متعدد برای شناسایی و اندازه گیری عملکرد اجتماعی و زیست محیطی ارزیابی شده است. در این گزارش برای سنجش بعد «میزان رفع نیازهای اولیه» مانند مراقبت های بهداشتی، وضعیت تغذیه، دسترسی به آب سالم، دسترسی به پناهگاه و مسکن و میزان امنیت شخصی، دسترسی به اصول و بنیادهای خوشبختی و رفاه، دانش عمومی، دسترسی به اطلاعات و ارتباطات، سلامتی و پایداری و ثبات اکوسیستم و نهایتا دسترسی به فرصتها مانند حقوق شخصی، انتخابات ، آزادی های فردی، تحمل و ظرفیت مدارا و دسترسی به آموزش پیشرفته در نظر گرفته شده است.

هفت میلیون کودک کار در کشور وجود دارد

آمارهای غیر رسمی حکایت از وجود هفت میلیون کودک کار در ایران دارند. نیمی از این کودکان، اتباع کشورهای همسایه هستند. بیشترین تعداد کودکان کار در فاصله سنی ۱۰ تا ۱۵ سال هستند.

هرچند آمارهای رسمی تعداد کودکان کار در ایران را حدود دو میلیون نفر اعلام کرده اما یک فعال حقوق کودک اظهار داشته که آمار واقعی این کودکان حدود هفت میلیون نفر است که نیمی از آنها اتباع کشورهای همسایه هستند.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، “محیا واحدی”، فعال حقوق کودک و دبیر سمینار تخصصی کودکان کار، میانگین سنی کودکان کار را بین ۱۰ تا ۱۵ سال اعلام کرد اما تاکید کرد: «کودک کمتر از ۵ سال و حتی نوزادی که در آغوش مادر و به اجبار وارد چرخه کار می‌شود نیز وجود دارد».

سمینار تخصصی کودکان کار به همت “جمعیت امداد دانشجویی – مردمی امام علی” در روزهای سوم و چهارم اسفند (۲۲ و ۲۳ فوریه) در دانشگاه تهران برگزار شد.

آقای واحدی در تعریفکودک کارگفت: «طبق تعریف‌های رسمی، کار کودک هرگونه فعالیت اقتصادی است که به واسطه آن کودک مورد آسیب جسمی، روحی و روانی قرار گیرد و از آموزش باز بماند».

به گفته این فعال حقوق کودک، والدین بیشتر کودکان کار بیکار یا کم درآمد هستند و این کودکان تامین معاش اعضای خانواده و گاهی هزینه مواد مخدر والدین را برعهده دارند.

محیا واحدی همچنین تصریح کرد که بر خلاف تصویری که از کودکان کار در صدا و سیما ارائه می‌شود، بیشتر این کودکان دارای خانواده و پدر و مادر هستند و در کنار آنها زندگی می‌کنند و فعالیت آنها به صورت باندی و گروهی نیست.

دبیر سمینار تخصصی کودکان کار درباره خاستگاه این کودکان گفت: «در منطقه شوش ودروازه غار تهران اعتیاد، فحشا و سایر معضلات به وضوح دیده می‌شود. کولی‌ها موسوم به غربتی‌ها در این منطقه بسیار زیاد هستند که کودکان آن‌ها فاقد شناسنامه بوده و خانواده‌هایشان آن‌ها را مجبور به کار می‌کنند. در منطقه فرحزاد در غرب تهران کودکان کار اکثرا افغانی هستند. در این منطقه کودکان علاوه بر کار اجباری، به مواد مخدر اعتیاد داشته و در فروش مواد مخدر فعال هستند».

۱۷هزار کودک خیابانی

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی در حاشیه همایش ملیکودکان خیابانیبه روزنامه ایران گفته در حال حاضر ۱۷ هزار کودک خیابانی در کل کشور وجود دارد که ۳۰ درصد از آنها اتباع کشورهای دیگر هستند.

محمد نفریه اظهار داشت قانونی برای برخورد با والدینی که کودکانشان را در خیابان‌‌رها می‌کنند، وجود ندارد. با این وجود وی تأکید کرد که ۱۱ دستگاه مسئول رسیدگی به مشکلات این کودکان هستند، اما تنها دو تا سه سازمان در این زمینه فعال‌اند.

در همایش ملی کودکان خیابانی که روز یک‌شنبه چهارم اسفند (۲۳ فوریه) در تهران برگزار شد همچنین اعلام شد که از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از دو هزار و ۶۰۰ کودک خیابانی از طرف بهزیستی ساماندهی شده‌اند.

رئیس سازمان بهزیستی در این همایش اظهار داشت که در حال حاضر ۳۴ هزار کودک بی‌سرپرست و بدسرپرست در مراکز تحت پوشش بهزیستی نگهداری می‌شوند

بیکاری بزرگترین چالش دولت

دبیر اجرایی خانه کارگر تبریز بزرگ‌ترین چالش دولت را بحث اشتغال دانست.

به گزارش خبرنگار ایلنا کریم صادق‌زاده که در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت افزود: امروزه خیل بیکاران موجب نگران جدی شده که ضرورت رفع این معضل بر کسی پوشیده نیست.

وی با بیان این‌که در استان ۶۰۳ هزار کارگر بیمه در تمامی سطوح کارگری و ۷۳ هزار کارگر بازنشسته و مستمری بگیر وجود دارد، خاطرنشان کرد: این ارقام با احتساب خانواده‌های آنان به بیش از دو میلیون نفر می‌رسد که جمعیت آماری قابل توجهی را تشکیل می‌دهد.

صادق‌زاده با اشاره به این‌که بیکاری منشاء بسیاری از ناهنجاری‌هاست، گفت: باید با ترویج و اعتلای فرهنگ کار، توسعه نیروی انسانی در امر آموزش، ارج نهی به نیروی کار، سامان دهی منطقی نظام دستمزد، حرمت نهادن به تولید ملی، ‌ استفاده از تمامی ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل، ترویج روحیه نشاط و امید در عرصه تولید و سازندگی در جهت رفع معضل بیکاری تلاش کرد.

دبیر اجرایی خانه کارگر تبریز با انتقاد از قراردادهای موقت کار گفت: در نظامی که سیره نبوی و رفتار علوی سرلوحه کار نظام قرار دارد، شایسته نیست که از طریق قراردادهای موقت کار و گسترش آن در همه مشاغل، نیروی کار مورد استثمار و بهره‌کشی قرار گیرد.

وی ادامه داد: از یک‌سو شاغلین به بهانه‌های واهی اخراج می‌شوند و از سوی دیگر جویندگان کار در محرومیت‌های مختلفی اعم از عدم امنیت شغلی که منجر به ناهنجاری‌های فرهنگی اجتماعی خواهد شد، قرار دارند. در این میان دلالان نیروی انسانی در قالب شرکت‌های خدماتی و پیمانی تلخ‌ترین جفا‌ها را بر نیروی انسانی کار کشور تحمیل می‌کنند.
صادق‌زاده یادآور شد: در دولت قبلی با صدور بخشنامه‌ای از سوی دولت، می‌رفت که بساط این پیمانکاران بسته شود، اما متاسفانه با شروع کار دولت جدید و با بخشنامه جدید معاونت راهبردی نیروی انسانی نهاد ریاست جمهوری مجددا شاهد حذف کارگران شرکتی از وضعیت تبدیل استخدامی به شرکتی هستیم.

وی کارگران را ثروت ملی و رکن اصلی چرخه اقتصاد، تولید و صنعت هر کشور دانست و افزود: حفظ و صیانت از نیروی کار و ایجاد نشاط و شادابی در میان این قشر تلاشگر موجب بهره‌وری بیشتر، برقراری عدالت اجتماعی و آبادانی کشور خواهد بود.

82 در صد زنان سرپرست خوانوار بیکارند

تهران امروز از قول زهرا غضنفری فغال زنان نوشته است: زنان سرپرست خانوار،همان‌هايي هستند كه يك تنه كار مي‌كنند،فرزندان‌شان را بزرگ مي‌كنند و از پاي نمي‌نشينند.زناني كه شايد همسر را در سخت و آسان زندگي از دست داده باشند و حالا بايد روي پاهاي خودشان بايستند و گليم خودشان را دوباره از نو ببافند،با توجه به اينكه شايد هيچ‌كس حمايت شان نكند.گاهي زن بودن و مادر بودن سخت مي‌شود وقتي تنهايي و در گزند حوادث بايد خودت دست خودت را بگيري.اين سختي وقتي بيشتر مي‌شود كه زن سرپرست خانوار باشد و اما كاري نداشته باشد تا روزگار بگذراند.حالا آمار بيكاري زنان سرپرست خانوار چنان بالا رفته كه رئيس کل مركز آمار ايران عادل آذر هم مجبور شده است آن را اعلام كند و در همايش كارآفريني و ايجاد اشتغال زنان سرپرست خانوار در دانشگاه صنعتي شريف،بگويد: «82 درصد زنان سرپرست خانوار بيكارند»! هم چنین عادل آذر گفته است: «در سرشماري سال 90، 21 ميليون و 110 هزار و 481 خانوار شناسايي شد كه 88 درصد سرپرست‌هاي آنها مرد و 12 درصد آنها زن هستند.اين در حالي است كه در سرشماري‌هاي ابتدايي تعداد زنان سرپرست خانوار 6.5 درصد بود اما در سال 90 با رشد دوبرابري مواجه شديم.بر اين اساس پيش‌بيني مي‌كنيم تا سه سال آينده آمار زنان سرپرست خانوار به 15 درصد برسد.»

در همين همايش اكبر تركان،مشاور ارشد رئيس‌جمهور گفته است: «بايد براي توانمندسازي زنان خانوار شعاري با عنوان ايجاد يك هزار شغل زنانه داده و از تمامي دستگاه‌ها براي تحقق اين شعار كمك گرفته شود.از دو هزار و 500 زن سرپرست خانوار، 76 درصد زير خط فقر هستند كه اين عدد، عدد بزرگي است.به گفته تركان، در جامعه سه دسته فقير وجود دارد كه يكي از آنها فقراي شاغل هستند كه بخشي از آن را زنان سرپرست خانوار تشكيل مي‌دهند. تركان، با اشاره به اقدامات مناسب شهرداري تهران در حوزه زنان سرپرست خانوار توضيح داد: بايد از مدل شهرداري تهران استفاده شود تا به يافته مناسبي براي الگوبرداري از اين مدل در سراسر كشور برسيم».

Facebook
Telegram
Twitter
Email