آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

اولیگارشی اوکراین

شعار رهبران میدان کیف پیوستن به” دمکراسی اروپائی”وعده به” بهشت بشر دوستانه غرب “بود که نیروی از جوانان را با دلارهای سخاوتمند آمریکا ئی و با تبلیغات گوبلزی بسیج و مقابل اولیگارشی یانکوویچ قرار دادند. رهبران میدان رئیس جمهور مخلوع را متهم به زیر پا گذاشتن موازین دمکراسی و حقوق بشری ومتهم به سرکوب آزادی خواهان نمودنند .

اما ” رهبران انقلابی” در واقع ضد انقلابی که هیچ نزدیکی به خواسته های بنیادی توده های زحمتکش ندارند, با چه روش و ابزاری به میدان آمدنند ؟ آنها ظاهرا با تظاهرات صلح جویانه ولی برخی از اماکن دولتی را با تخریب به اشغال  در آوردنند .چندین پاسگاه پلیس را با نبردی مسلحانه مصادره کردنند  , بناههای تاریخی ویا بود دوران مبارزه با فاشیسم را نابود کرده دفاتر حزب کمونیست اوکراین را ویران نمودنند , مسلح به انواع اسلحه سرد وگرم در کنار سنگرها قرار گرفتند .با تصاویر باندرا  با آرم صلیب شکسته در میدان ها به رژه رفتتند . با تیر اندازان حرفه ائی به ترور فعالان پرداختنند . از مزدوران حرفه ائی کشورهای خارجی تا دیپلماتهای اروپائی وآمریکائی  برای سرنگونی دولت قانونی بهره جستند. با رئیس جمهور یانکوویچ به توافق رسیدنند اما زیرقرار را زده میدان را نیز ترک ننمودنند……..کودتای خزنده پیروز شد که تا به امروز جز قتل وعام دستاورد دیگری نداشت .مردم اوکراین با این تجربه (بویژه بخش شرقی وجنوب )  به نیروهای قداره بند “باندارا “راستگرایا ن فاشیست   دولت موقت اعتماد ننموده در راستای حق تعین سرنوشت خویش به پیش رفتتند.مردم کریمه با اکثریت بیش از 90 % در همه پرسی شرکت نموده واستقلال خود رااعلان نمودنند . پس از رای مردم به جدا شدن کریمه از اوکراین، روز یکشنبه ۱۱ ماه مه سال ۲۰۱۴ استان دونتسک همزمان با استان لوهانسک شاهد برگزاری یک همه پرسی به منظور کسب استقلال از کیف بود. در این همه پرسی بیش از ۸۹ % رای دهندگان به  خودمختاری استان دونتسک رای دادند .حکومت موقت اوکراین بجا ی نشستن روی میز مذاکره با شهروندان  خویش سیاست تنبیهی را با قتل عام و کشتار جمعی وبا بکار گیری سلا ح تا نگ وتوپ هوا پیمای بم افکن حتی بکار گیری مواد شمیائی  پیش می برد .

فاجعه سوختن انسانها در اودسا :

اودسا اولین شهر پر اهمیت شمال شبه جزیره “کریمه” است .فاجعه سوختن ده ها نفر از مردم،در یک ساختمان باعث تشدید بیشتر بحران اوکراین شد. گروه نئونازی «رایت سکتور» که در قالب سازمانی به نام «گارد ملی» از سوی دولت موقت کیف قانونی اعلام شده است ,محل تجمع مخالفان دولت را مورد حمله قرار داد .فاشیستها ساختمان اتحادیه‌های کارگری اُودسا را محاصره نموده و به آتش کشیدنند,( تصاویری از کماندوهای رایت سکتور که چندین ساعت پیش از حادثه توسط هلی کوپتر به شهر اودسا منتقل شده بودند در رسانها پخش گردید ) .فاشیستهای گروه رایت سکتور در حالیکه انسانها می سوختنند در بیرون ساختمان سرود پیروزی خواندند .  دراعلامیهٔ حزب کمونیست اوکراین،حزبی که خود از قربانیان نیروهای فاشیست اوکراین و هدف تهاجم و اذیت و آزار و کشتارآنها است چنین می گوید : «اراذل واوباش فاشیست درهای ورودی و خروجی محل دفتر سندیکایی اودسا را مسدود کردند، و با بطری‌های آتش‌ زا که در همان محل تهیه کرده بودند، ساختمان را آتش زدند و مانع ورود نیروهای آتش‌ نشانی به داخل ساختمان شدند. بسیاری از افراد داخل ساختمان بدون امکان فرار از ساختمانی که در شعله‌های آتش می‌سوخت، بر اثردودشدید دچار خفگی شدند، و برخی دیگر زنده زنده در آتش سوختند، برخی از طبقات بالای ساختمان خودرا بیرون پرت کردند وآنهائیکه جان سالم به دربردند  مورد حمله گروه خشمگین فاشیستها قرار گرفته و تا سر حد مرگ کتک خوردنند »

کسانی که این فاجعه را آفریدند مدعی هستند که این افراد کماندوهای روسی بودند که به منطقه اعزام شدند.

مایک ونیتی میگوید : “هیچ یک از قربانی های تراژدی مسلح نبودند. هیچ یک از آن ها ملیت روسی نداشتند. تمام افرادی که کشته شدند بعنوان افراد بومی شناخته شده بودند. هیچ پایه واقعی برای اظهار اوباما که “اعتراض کننده ها … افراد مسلحی هستند که توسط رزمنده های  روسی صورت گرفته ” وجود ندارد. ادعاهای اوباما غیرقابل تایید، مزخرف، ساختگی و کاملا دروغند “

طبق گفته اوباما، دولت کودتا “برای برقراری قانون و نظم حق و مسئولیت دارد”، اما (ظاهرا) نه تامین امنیت برای اعتراض کننده های غیرمسلح که توسط آتش افروزی عمدی نئونازی ها که تشریفات آدمکشی خود را در روز روشن انجام می دادند زنده در آتش سوختند، در حالی که سربازهای امنیتی به صورت تایید آمیز نظاره گر ان بودند. آیا منطقی در دلیل تراشی اوباما مشاهده می کنید ؟

جنایتی های از این نوع  که در روز( ۲ مه2014) در اودِسا رخ داد، نمی‌توان صرفاً مناقشه‌ یی میان نیروهای هوادار روسیه و نیروهای  باصطلاح ” میهن‌پرست ”  دانست. این جنایتی است علیه انسان‌های بی‌گناه وبشریت ؛  که باید محکوم شود و عاملان و آمران آن باید به دست عدالت سپرده شوند. نباید بگذاریم این جنایت‌ها «عادی» شوند و نباید نسبت به آنها بی‌اعتنا باشیم. نباید هشیاری را درپشت این نبرد طبقاتی از دست داد و نباید گذاشت زندگی‌ها  با  خشونت و وحشیگری فاشیستها به آتش و خون کشیده شوند .

 «رایت سکتور »بازوی رزمی حزب سووبودا ( حزب آزادی )

رایت سکتور که در خلال اعتراض‌های ضد دولتی در “جنبش یورومیدان” کیف گروههای مسلح خود را تشکیل داد  حفاظت میدان  را بدست گرفت، اکنون خود را باصطلاح ضامن” انقلاب “اوکراین می‌داند.  افکاری به شدت ضدروسی و ضدیهودی دارند .با پرچمی به رنگ سرخ وسیاه .عقاید آنها به نازی ها نزدیک است . نمایندگان رایت سکتور در رادا (پارلمان اورکرائین) به صراحت از گوبلز، وزیر تبلیغات هیتلر، نقل قول میکنند و نام موسسه تحقیقاتی خود را موسسه گوبلز نام گذاری کرده اند. لباس و نمادهایی که استفاده می کنند شبیه به حزب نازی آلمان است .گروه رایت سکتورکه وابسته به حزب فاشیستی سووبودا است که هم اکنون در دولت اوکرائین قدرتمند است. تا آنجا که حتی دادستان کل اوکرائین از این حزب انتخاب شده است. 

رهبر گروه، دمیترو یاروش، در کرسی معاون رییس شورای امنیت ملی و دفاع نیروهای مسلح در دولت اوکراین که توسط کودتا به قدرت رسید، منصوب گردیده است.

دمیتری یاروش ادعا کرد که برای دفاع از (چچن)، بر ضد روسیه جنگیده است. یاروش در صفحه اینترنتی خویش،  از”دوکا عمروف”، امیر شمال قفقاز و عضو القاعده نام برد که, تقاضا نموده است تا در هماهنگی با انقلاب اوکراین، عملیات تروریستی را در روسیه به راه اندازد

دمیترو یاروش در هنگام شورش ها در میدان،(پراوی سکتور)،جناح راست یک سازمان با 3000 جنگجوی مسلح که توسط ناتوسازمان داده شده بود از طریق لهستان رهبری میکرد. او یک نمایش (آدم ربایی) جعلی از جانب پلیس را صحنه سازی کردو اعلام نمود که پس از شکنجه وحشتناک توسط پلیس، توانسته از چنگ آنها فرار نماید. (با انکار شواهد بدنی خویش از شکنجه به خبرنگاران)، بلافاصله به دعوت انجلا مرکل، صدراعظم آلمان، جهت مداوا به آلمان سفر کرد

رهبر رایت سکتور، با وجودی که اهل شرق اوکراین است، در مصاحبه به روسی تکلم نمی‌کند به زبان اوکراینی حرف می‌زند.این گروه از زمان اعتراضات در اوکراین هتل «دنیپرو»، یکی از بزرگترین هتلهای کیف، را اشغال کرده و به ستاد خود تبدیل کردند.در مارس ۲۰۱۴  روابط آنها با دولت موقت کیف به تنش کشیده شد بدلیل کشته شدن یکی از رهبران رایت سکتور بدست پلیس این گروه با تظاهرات مسلحانه خواستار برکناری آواکف، وزیر کشور، شدند. ولی سرانجام، آرسن آواکف قانون تشکیل «گارد ملی» را به تصویب رادا مجلس اوکراین رسانید. به این ترتیب، مصالحه میان رایت سکتورها و دولت کیف انجام گرفت و تأسیس و رهبری گارد ملی به رایت سکتورها سپرده شد و آنها نیز پس از قانونی شدن هتل دنیپرو را تخلیه کردند

دمیترو یاروش تلاش می کند تا به فعالیت های خود شکل حزبی بدهد تا بتواند پست ریاست جمهوری اوکراین  را اشغال نماید.وی میگوید : اغلب از پوتین بعنوان احیاء کننده ناسیونالیسم روسی یاد میکنند ولی ولادیمیر پوتین بیشتر در گیر “نوستالژی ا تحاد جماهیر شوروی “فروپاشیده است. «ناسیونالیست‌های واقعی روسی فعالیت زیرزمینی و مخفی دارند و ما امیدواریم که جنبش ما موجب تحرک مجدد آنها شود.»

 به دستور دولت کیف دمیترو یاروش به نقطه نامعلومی در اوکرائین رفته و عملیات علیه مردم شرق اوکرائین راهدایت میکند

فاجعه قتل عام در منطقه دونتسک و لوهانسک  :

اعتراضات گسترده در استان های شرق و جنوب شرقی اوکراین از اواخر ماه فوریه 2014تا بحال ادامه دارد. این اعتراضات پاسخ ساکنان منطقه به کودتا وبر اندازی رییس جمهور قانونی وقت اوکراین توسط راستگریان افراطی , و به دنبال آن تلاش پارلمان برای لغو قانون موقعیت حقوقی منطقه ای زبان روسی در این کشور است. مقامات کیف از اوایل آوریل با اتهام ترورستی به خلق مبارز مناطق شرق و جنوب شرقی , عملیات ویژه و گسترده تنبیهی را, با بسیج ارتش  وبا استفاده از مزدوران آمریکا یی علیه معترضان آغاز کرده است . (سه هفته پیش یکی از مطبوعات آلمان به نام «شپینگل» خبر داد که در اوکراین عملیاتی برای سرکوبی شورشیان در جنوب شرقی کشور جریان دارد و در این عملیات نزدیک به ۴۰۰ مزدور از شرکت امریکایی «آکادمی» حضور دارند. این شرکت پیشتر «بِلک واتر» نام داشت. اخبار منتشره راجع به حضور این گروه در اوکراین توسط اداره جاسوسی آلمان تایید شده است. آلمان نیز به نوبه خود اخبار مذکور را از منابع امریکایی دریافت کرده است).

 ارتش اوکراین پست های کنترل مخالفان کیف، محلات مسکونی و نیز مرکز شهر را زیر آتش خمپاره اندازهای  چند شاخه خود قرار داده است. در اثر اصابت بمب به یکی از شاه لوله ها جریان آب قطع شده است.ارتش اوکراین تایید کرد که شهرهای اسلویانسک و کراماتورسک به محاصره تانک ها در آمده اند در پی بمباران بی وقفه نیروهای کیف، از جمله با هواپیماهای بمب افکن – در حال حاضر در حدود نیمی از 130 هزار ساکنان  شهر اسلویانسک  فرار کرده اند. حکومت کیف اعلام کرد که از روز سه شنبه تاکنون بیش از 300 نفر از ” جدائی طلبان ” توسط “میهن پرستان” کشته شده اند. وزارت بهداشت اوکراین بر اساس آمار اخیر اعلام کرد که از زمان آغاز عملیات ویژه در استان های دونتسک و لوگانسک واقع در شرق این کشور 270 نفر کشته و 713 نفر آسیب دیده اند. طبق گزارش دنیس پوشیلین , رئیس شورای عالی جمهوری خلق دونتسک نیروهای نظامی اوکراین در یک بیمارستان شهر کراسنی لیمان (استان دونتسک ) بیش از 25 نفر را تیرباران کردند . از زمان آغاز عملیات جنگی. تا کنون حدود 70 هزار نفر از شهروندان اوکراین از مناطق مرزی وارد اراضی روسیه شده اند که 35 هزار نفر آنها در اراضی روسیه باقی مانده اند.روسیه مواظبت از پناهجویان اوکراینی را بعهده خود

 گرفته است. تعداد  آوارگان  درمرزها روز بروز بیشتر می شود. هر روز به نواحی استان راستوف روسیه نزدیک به اوکراین 7 – 8 هزار نفر وارد می شود. عمدتا آن‌ها خانواده‌هایی هستند که از خطر ضربات توپخانه و حملات جنگنده ها و گلوله های تک تیراندازان اوکراینی می گریزند. خبر گزاری صدای روسیه می نویسد :” مقامات کیف از ایجاد راه رو ها برای کسانی که مایل اند زمین عملیات جنگی را ترک کنند ایجاد نکرده و ساکنان مجبور اند خودشان با تحمل همه خطرات مربوطه از شهر ها فرار کنند ولی ماندن در خانه از این هم خطرناک تر است – گارد ملی اوکراین بخش‌های مسکونی و بیمارستان ها را بمباران می‌کند و مردم از نظر دارو، خوار و بار و آب در مضیقه هستند. کسانی که می‌توانند، به خویشاوندان خود در نواحی دیگر کشور نقل مکان می‌کنند ولی اکثر مردم پول و وسیله برای این کار ندارند. آن‌ها اموال خود را که در طول سال‌های درازی اندوخته ‌شد ه ,از دست داده اند.”

 «دنیس پوشیلین» نماینده رئیس شورای عالی جمهوری خلق دونتسک. از افراد روس خواهش کرد که از آوارگان رسیده از جنوب شرق اوکراین مواظبت کنند.دنیس پوشیلین میگوید :

“خوشبختانه خیلی‌ها از مردم مناطق متفاوت روسیه در کریمه و استاوروپل و دیگر مناطق فراخونی ما را پذیرفتند. البته ما در نوبت اول کودکان را روانه می‌کنیم ولی دوره هایی هم اتفاق می‌افتد که ما نمی‌توانیم کسی را بیرون ببریم. مثلاً یگان های اوکراینی اجازه نمی‌دهند که ما بچه‌ها و زنان باردار و نزدیک به زایمان را از اسلاویانسک خارج کنیم. من نمی‌دانم که چه کسی می‌تواند چنین فرمانی بدهدوآنرا اجرا کند “

روسیه آمده است همه را بپذیرد. در نواحی هم‌مرز اوکراین وضعیت اضطراری اعلام شده است در آنجا اردوگاه های آوارگان دایر شده و برایشان مسکن موقت، غذا و لوازم زندگی تأمین شده است. بنیاد کمک رسانی به آوارگان تأسیس شده است. پزشکان و روانشناسان در تماس با کودکان هستند. به گفته «پاول آستاخف» نماینده مسکو در امور حقوق کودکان سیل آوارگان اوکراینی به روسیه هنوز هم در حال گسترش است با وجود این تا به حال هم در منطقه عملیات جنگی تعداد چشمگیر مردم در خطر بسر می برند. وی گفت :

“به مهد کودک ها  تیراندازی می شود. در این موقعیت ما  نگران سرنوشت بچه‌های بی سرپرست هستیم. فاچعه انسانی که دراوکراین بروز کرده خارج از توجه و بدون کمک سازمان های بین‌المللی مدافع حقوق بشر باقی می مانده است . این سازمان ها واکنش نشان نداده و هیات های کمک رسانی انسانی را تشکیل نمی‌دهند و از دولت اوکراین طلب نمی‌کنند که راه رو های نجات انسانی را تشکیل دهد. دولت اوکراین هر چند که موقت است می‌تواند این راهرو ها را ایجاد کند. ما امید واریم که سازمان های بین‌المللی اروپا بالاخره از این خواب غفلت بیدار شوند و برای حفاظت از کودکان تمام شرایط لازم را فراهم آورند . ولی عجالتاً غرب فقط در فکر رساندن کمک‌ به مقامات کیف است. باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در دیدار 25 ماه مه با پطرو پوروشنکو رئیس جمهور منتخب اوکراین قصد خود را مبنی بر تخصیص 5 میلیون دلار بشکل جلیقه ضد گلوله و دستگاه‌های دید در شب و وسایل مخابرات اعلام کرد شاید برای این که نیروی سرکوبگر بتواند مردم را شب و روز بکشد، آن‌هایی را که نان و دارو را بحد کافی ندارند. 7 ژوئن اشراف سالار پطرو پوروشنکو مقام ریاست جمهوری را عهده دار شده و از  امکان منحصر بفردی برخودار می شود. وی می‌تواند به خاک اوکراین صلح و صفا باز گرداند “.

عملیات جنگی در زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری روز 25 مه به حالت تعلیق در آمد . اما روز 26 ماه مه از سر گرفته شد. مسکو این عملیات ویژه ای که باعث قتل و زخمی شدن ده ها نفر شد، عملیات تنبیهی نامید و از کیف خواستار فطع فوری آن شد. روسیه روز 3 ژوئن در شورای امنیت سازمان ملل یک پیش نویس قطعنامه را با درخواست پایان دادن به خشونت در شرق اوکراین و اجازه دادن به غیرنظامیان برای ترک منطقه عملیات نظامی ارائه داد. به گزارش رسانه ها، صبح روز سه شنبه در استان دونتسک عملیات نظامی دوباره آغاز شد

حزب کمونیست اوکراین حمام خون در منطقه دونباس را محکوم کرد. پطرو سمینکورهبر حزب می گوید : ما خواهان پایان‌دادن فوری به جنگ، خروج سربازان و همچنین واحدهای پلیس و نیروهای امنیتی هستیم. پس از آن، ما خواهان برگزاری میزگرد مذاکرات پیرامون اوضاع در آن منطقه هستیم.

خبر گزاریهای غربی  اعلان کردنند در نبرد تنبیهی اسلویاتسک بتدریج به نبرد قفسه خالی فروشگاه ها قعطی دارو وموادغذایی تازه گوشت و لبنیات ……. خواهند شد .در عملیات تبیهی جلوی کمکهای روسیه گرفته خواهد شد و هم اکنون تنشهای دراین ارتباط وجود دارد لاروف گفت ما به هیچ وجه از مواضع خود عقب نشینی نخواهیم کرد.( مسکو در اواخر ماه مه از مقامات اوکراین رسما درخواست کرد که برای رساندن چنین کمکی اجازه دهند. اما کیف به روسیه رسما جواب رد داد. وزیر امور خارجه روسیه گفت که روسیه به همین دلیل از طریق راه های موجود یعنی از طریق شبه نظامیان کمک می کند ) نقل از صدای روسیهعملیات تنبیهی به شکل دیگری با بستن مرز با روسیه برای جلوگیری ازفرار صدها هزار نفر کودک وزن ومرد ودیگر شهر وندان اجراع می شود  و شهروندان اوکراینی گوشت جلوی توپ این “میهن پرستان” قرار گرفته اند .

زوگانف رهبر حزب کمونیست فدراسیون روسیه چنین می گوید: “در روز 26 ماه مه در شهر دونتسک کامیونی که با پرچم آمبولانس در حال حمل زخمی ها از ساختمان فرودگاه بود توسط شبه نظامی های اکرایینی متوقف می شود. طبق گزارش رسانه ها کامیون حامل افراد زخمی هدف نارنجک انداز قرارمی گیرد . افراد زخمی باقی مانده توسط راهزن های “جناح راست” با شلیک گلوله کشته می شوند. هیچ یک از کسانی که داخل کامیون بودند زنده نماندند. این جنایت شریرانه ،  انجام گرفته از سوی  گانگسترهای حاکم باندرا، نقض آشکار کنوانسیون ژنو است که استفاده از اسلحه علیه زخمی ها ، و آتش گشودن به بیمارستان ها ، قطارها وکامیون های بیمارستانی حامل زخمی ها را ممنوع می سازد .این مورد دیگری ازریا کاری حیرت انگیز امریکا واقمار اروپایی آن است . آن ها هیچ واکنشی نسبت به این جنایت وحشیانه انجام گرفته از سوی نوچه های خود نشان ندادند. علاوه بر این شاهد های بسیاری وجود دارد که ثابت می کند مزدورهای شرکت های ارتش خصوصی مستقیما در رخ داد های تنبیهی در اکرایین شرکت دارند. بیاد داشته باشیم که این شرکت ها زاده امپریالیسم امریکا هستند ، و پیش از این ردپای خود را در یوگسلاوی ، افغانستان ، وسوریه عراق ، لیبی به جا گذاشته اند. ” 

پوروشنکو رئیس جمهور جدید , الیگارشی دو چهره :

پروشنکو از ۲۰۰۹ الی ۲۰۱۰ به عنوان وزیر امور خارجه در دولت اوکراین منصوب بوده، و به عنوان وزیر تجارت و توسعه اقتصادی در سال ۲۰۱۲ عضو کابینه بوده است. او همچنین از سال‌های ۲۰۰۷ الی ۲۰۱۲ سمت ریاست شورای بانک ملی اوکراین را بر عهده داشته است .علاوه بر مقامهای دولتی، پوروشنکو به فعالیت در صنعت شیرینی‌سازی می‌پردازد و از او در این صنعت به لقب «سلطان شکلات» یاد می‌کنند، هرچند که او به فعالیت‌های اقتصادی مختلف دیگری در صنایعی مانند اتومبیل‌سازی و کشتی‌سازی نیز مشغول است. در سال ۲۰۱۲ مجله فوربس نام او را با یک میلیارد دلار ثروت به عنوان هفتمین مرد ثروتمند اوکراین و در در رتبه ۱۱۵۳ در فهرست ثروتمندان جهان قرار داد. او مالک یک شبکه تلویزیونی به نام «کانال ۵» نیز می‌باشد .پوروشنکو که با حمایت مالی و تبلیغاتی اروپا و آمریکا در براندازی حکومت قانونی شرکت فعال داشت در انتخابات ریاست جمهوری اوکراین در تاریخ 25مه پیروزگردید .هنوز شمارش آراء به انتها نرسید پیام تبریک از طرف اوبا ما شنیده شد .  به گفته کارشناسان پطرو پوروشنکو  یک فرصت طلب سیاسی است. این الیگارش برای دست درازی به خزانه دولتی با وقاحت خاصی به داخل سیاست اوکراین وارد شده است که کوتاه کردن دست او از آنجا دیگر ممکن نیست اکنون پطرو پوروشنکو با وجود کنترل گروههای منطقه ای حاکم در استانهای وینیتسیا، ولین، چرنوویتسک و زاپاروژی، آرزوی تصاحب همه اوکراین را در سر می پروراند. توطئه های سیاسی پوروشنکو، که نامش با دهها جنجال پیوند خورده، هیچ حد و مرزی نمی شناسد. او یکی از پرسوناژ منفور و عنصر فاسد شماره یک اوکراین بوده و خواهد بود

پطرو پوروشنکو، رئیس جمهور منتخب اوکراین روزجمعه (9خرداد/30مه) در کیف در جمع خبرنگاران اظهار داشت: «ما باید تمامی توان خود را برای جلوگیری از کشتار شهروندان اوکراین به‌‌دست تروریست‌ها و تبهکاران به‌کار ببریم». او در ادامه جدایی‌طلبان طرفدار روسیه را “دشمنان ملت اوکراین” خواند و خواستار مجازات آنان شد

پوروشنکو  پس از ادای سوگند ریاست جمهوری در سخنرانی گفت: « کریمه متعلق به اوکراین بود، هست و خواهد بود»وی گفت اوکراین به کشوری فدرالی که مسکو از آن حمایت می کند تبدیل نخواهد شد

پوروشنکو همچنین خاطر نشان کرد به زودی بخش اقتصادی توافقنامه همکاری با اتحادیه اروپا را به عنوان نخستین گام برای پیوستن کامل اوکراین به اتحادیه اروپا امضا خواهد کرد 

وی همچنین از” جدایی‌طلبان “در شرق این کشور خواست سلاح خود را زمین بگذارند

یکی از رهبران گروه مقاومت مردمی در جنوب شرقی این کشورگفت : با اغاز به کار رییس جمهور جدید، ارتش اوکراین بر اقدامات نظامی خود افزوده است .  

 هرچند ولادیمیر پوتین در اظهاراتش که , تا  پوروشنکو ” دستش بخون آغشته نشده می تواند عملیات قهری را متوقف  کرده و با شهروندان خود در جنوب شرق کشور وارد گفت وگوی مستقیم شود “بایدهمین جا یاد آورشویم  نقش پوروشنکو از آغاز اعتراضات” یورو میدان ”  تا مقام ریاست  جمهوری , با  پشت کردن به موازین دمکراسی و حقوق بشری وامنتاع  از گفتگو و مذاکره ویا زیر پا گذاشتن سازوکاری رسمی با همکار مماشات گر سابقش ( یانکوویج ) ,مدتهاست دستش به خون آغشته  است .هم اکنون نیزاین آغشگی درمناطق شرق وجنوب شرقی اوکراین مشاهده می شود. فقط  گذشت زمان  نشان خواهد داد که ,” پوروشنکو”, چگونه با کشتار مخالفان می تواند مقام ریاست جمهوری را ادامه دهد؟ .واز گفت و گوی مستقیم با شهر وندان خویش شانه خالی نماید؟

م . چابکی    14/ 06/ 2014

Facebook
Telegram
Twitter
Email

بخش مربوط به مسئله ملی از کتاب: انقلاب ایران سال‌های  1978-1979/ آکادمی علوم اتحاد جماهیر شوروی دارای نشان پرچم سرخ کار، انستیتوی خاورشناسی/ ترجمه. رحیم کاکایی

بخش شکل‌گیری ارگانهای قانون اساسی حکومت بازتاب مسئله ملی در قانون اساسی یکی از مسائل حاد سیاسی- اجتماعی که رهبری

ادامه مطلب