آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

90 سالگی رفیق لاهرودی

صدر فرقه دمکرات آذربایجان

نود سالگی رفیق امیر علی لاهرودی مقارن شد با شصت و نهمین سالروز انتشار بیانیه 12 شهریور. او که از سالها قبل مبارزه را در تشکیلات حزب توده ایران آغاز کرده بود. با تاسیس فرقه دمکرات آذربایجان به رهبری سید جعفر پیشه وری مانند دهها هزار توده ای دیگر به تشکیلات فرقه دمکرات پیوست. از آن تاریخ تا به امروز بی وقفه به مبارزه  در راه اهداف مردم که یعنی آزادی، استقلال و عدالت اجتماعی است ، ادامه داده است. او که ادامه دهنده راه و آرمان های بنیانگذاران فرقه دمکرات آذربایجان از جمله پیشه وری است، طی تمام این سالها کوشیده است تا فرقه دمکرات آذربایجان از مسیر واقعی و انقلابی خود منحرف نشود. او انسانی پاک باخته است که با تمام مشکلات و نا ملایمت هایی که کشیده، یک لحظه از اهداف انسانی و مردمی پا پس نکشیده است. کمیته مرکزی فرقه دمکرات آذربایجان به پاس هفت دهه  مبارزه خستگی ناپذیر او در راه رهایی خلق های ایران بویژه خلق غیور آذربایجان از استبداد و ظلم مضاعف، تصمیم گرفت تا از وی طی مراسمی ویژه قدردانی کند.

مراسم گرامیداشت در روز 22 مرداد هم زمان با نودمین سالروز تولد رفیق لاهرودی در سالن بین امللی مطبوعات آذربایجان با حضور دهها شخصیت سیاسی و علمی، روزنامه نگاران و خبرگزاری ها و رادیو و تلویزیون های محلی راس ساعت دوازده بر گزار و نزدیک به سه ساعت بطول انجامید. قبل از شروع برنامه رسمی رفیق لاهرودی در یک نشست خبری با نشریات محلی از مبارزات مردم ایران از آن جمله مبارزات خلق آذربایجان برای رسیدن با آزادی و دمکراسی سخن گفت. وی اشاره کرد به اینکه تا خلق های ایران به حقوق واقعی خود دست پیدا نکنند، کشور ایران نمی تواند به پیشرفت و ترقی واقعی برسد. از استبداد رضا شاهی و پسر او محمد رضا شاه بعنوان عامل اصلی  عقب ماندگی ایران از قافله پیشرفت جهانی یاد کرد و گفت که رهبران جمهوری اسلامی علیرغم انقلاب بزرگ مردم ایران در نهایت پا در جای پای شاهان مستبد گذاشتند و در مقابل مردم و خواسته های انقلابی آنان ایستادند.

بخشی از سولات به زندگی سیاسی او بر می گشت که مختصرا به سولات پاسخ  داد.

مراسم با سخنان یکی از معاونین صدر فرقه دمکرات آذربایجان با تبریک به رفیق لاهرودی بمناسبت نودمین سالگرد تولدش و با قدر دانی و تشکر از حضور  نمایندگان  احزاب و سازمان های  سیاسی محلی، ارباب جراید، رادیو و تلویزیون و علما و دانشمندان برای گرامیداشت چنین روزی شروع و با اشاره مختصری  به بیش از هفتاد سال مبارزه سیاسی پیگیر و بی وفقه رفیق لاهرودی  ادامه پیدا کرد.

آنگاه نمایندگان احزاب سیاسی محلی، تعدادی از آکادمیسین ها و چند نفر از همسنگران رفیق لاهرودی و همچنین نماینده حزب توده ایران به نوبت  نودمین سالگرد تولد اورا که بیش از هفت دهه آن را در راه  آرمان های مردم نثار کرده است تبریک گفتند و برای او آرزوی سلامتی و عمر بیشتر کردند.

کمیته مرکزی فرقه دمکرات آذربایجان به نمایندگی از طرف همه فرقه ای ها لوح تقدیری به پاس خدمات هفتاد ساله او در راه آرمانهای فرقه تقدیم وی کرد. از طرف تشکیلات آذربایجانی های سراسر جهان بزرگترین نشان (مدال ) خود را به خاطر سالها مبارزه امیرعلی لاهرودی در راه آرمان ها و خواست همه آذربایجانی ها طی مراسمی به اهداء کردند. نماینده صلیب سرخ جمهوری آذربایجان  ضمن تقدیر ئ تشکر به خاطر ساماندهی هزاران مهاجری که این سالها اجبارا وارد خاک این جمهوری شده اند، دیپلم افتخار تقدیم رفیق لاهرودی کرد. چندین هدیه کوچک و بزرک و دسته های گل از طرف اشخاص و احزاب تقدیم وی شد.

در پایان مراسم رفیق لاهرودی باسخنان کوتاهی ضمن تشکر از حضور جمع اشاره کرد که نیاز جامعه برای رسیدن به آزادی و عدالت ما را به این راه کشاند و تا تحقق آن مبارزه ادامه خواهد داشت. آنگاه با سرود یاشا آذربایجان ( زنده باد آذربایجان) مراسم خاتمه یافت.

این مراسم بازتاب وسیعی در روزنامه ها رسانه های گروهی آذربایجان داشت. طی این روزها از ایران و نقاط مختلف دنیا پیام های تبریکی به وسیله ایمیل و تلفن ب رسیده است که ضمن تشکر از همه عزیزان  چند نمونه از آنها به اطلاع می رسانیم.

از میان پیام ها:

ــ دوستان جا دارد که تبریک مرا به نمایندگی که از طرف جمعی است بپذیرید. من ضمن تبریک به آقای لاهرودی به خاطر نودسال عمر پر بارش به او غبطه می خورم. زیرا که خیلی از انسان ها هستند که نود سال طول عمر دارند. تعداد کمی از آنها نود سال زندگی می کنند. بقیه نود بار یک سال را تکرار می کنند. می گویند طول عمر مهم  نیست عرض آن مهم است به شما تبریک میگویم که عمر طولانی باوسعت و عرض بزرگی داشته اید. برای شما و فرقه دموکرات آذربایجان آرزوی روزهای خوبی دارم.

ــ رفقای گرامی فرقه دموکرات آذربایجان

با پرشورترین احساسات رفیقانه مایلم به عنوان یک عضو حزب توده ایران که ساکن داخل کشور می باشد . نودمین سال روز تولد رفیق لاهرودی را حضور ایشان تبریک بگویم . نام رفیق لاهرودی همواره برای ما یاد آور نام بزرگانی چون رفیق شهید انوشیروان ابراهیمی وبزرگانی چون وی که جان بر سر آرمان و عقاید خویش نهادند می باشد . با اجازه از حضور رفیق لاهرودی می خواهم حضورشان عرض نمایم به عنوان یک توده ای بر خود می بالم که هموطن ، همسنگر و رفیق عزیزی چون رفیق لاهرودی دارم که طی دهه های طولانی عمرپر ثمر خویش همواره سودای خدمت صادقانه  به میهن خویش را داشته است . صمیمانه آرزومندم رفیق لاهرودی همیشه در کمال صحت و سلامتی باشد.

با بهترین آرزوها

ــ حرمتلی یولداش امیرعلی لاهرودی ! سیزین 90 یاشیندالیقیزی اؤز آدیمدان و هابئله جنوبی آذربایجان سول دموکراتلاری اینترنت ارگانی «آذربایجان» سایتی امکداشلاری آدیندان تبریک ائدیرم. سیز کئچن 25 ایل ایچینده،- بیر چوخلاری نین عدالت و دموکراتیزمدن یایینیب مین بیر دونا گیردیگی، مرامینی، شخصیتینی و تاریخینی ساتدیقی بیر شرایطده- مقدس انسانی مرامیمیز اوزه رینده محکم دایاندیز. سیز بؤیوک  پیشه وری نین یاراتدیقی فرقه نین ، 21 آذر حرکاتی تشکیلاتچیسی اولان فرقه نین مسخ ائدیلمه سینه، اساس هویتی نین دگیشدیریلیب افراطی ملیت پرستلیک و یا کاپیتالیسم مداحلیقینا دوشمه سینه امکان وئرمه دیز. سیزین و هابئله سیزله بیرلیکده فرقه ده فعالیت ائده ن دیگر یولداشلارین بو بؤیوک زحمت لری خلقیمیزین خاطره سیندن سیلینمه یه جکدیر. سیزی بیر داها تبریک ائدیریک و  ساغلیقلا دولو اوزون ایللر عمر آرزولاییریق

یولداشیز

سیروس مددی

12 اگوست 2014

رفیق گرامی امیرعلی لاهرودی

90 سالگی تان بر دوستداران آزادی ودمکراسی فرخنده باد

پس از فرازونشیب های سال های رنج وکار که از دوران کودکی درمحیط کوچک وبسته بافرزندان زحمتکشان روستا چشم به جهان گشوده اید تاسالهای که باتلاش شبانه روزی بعنوان صدرفرقه دمکرات آذربایجان ویکی ازاعضای رهبری حزب توده ایران ارتقاء مقام یافتیداندیشه انسانی تان برای به ثمررساندن خواست زحمتکشان ایران وخلق آذربایجان بذری بود که هزاران مبارز دراین راه قهرمانی ها آفریده اند.

مافراموش نکرده ایم هنگام یورش ددمنشان رژیم جمهوری اسلامی درسالهای 60به حزب توده ایران ومهاجرت اجباری تعدادی از اعضاءوکادرهای حزب توده ایران ازطریق مرزهای آذربایجان ,کمک های بی شائبه شما تا چه اندازه ارزشمند بود ,اعضاء وهودارانی که زیر فشارروحی,جو اضطراب ,نگرانی ,دربدری ودوری از خانواده وعزیزان دربند درکنارشما سازماندهندگان اصلی در جابجای پناهندگان ,چه نقش بزرگی برای آرامش خاطرداشتید.

اولین روزها ازلنکران وسومگایت وزاگولباوهمراهی شماباآنها تاشهرمینسک پایتخت جمهوری بلاروس,درجابجای مکان تا محل سکونت درخانه شماره4(دم چیتری)چه ساعتها وروزها ئی راباناملایمات وحتی قدرناشناسی برخی ازپناهندگان گذرانده اید صبروتحمل  وبردباری شما وتجربه مبارزاتی در دفاع ازآرمانهای سوسیالیستی زبان زد والهام دهنده دیگران قرارگرفت 90 سال زندگی پربارتان باموهای سپید که درگرد مبارزات رنگ گرفته است تاثیرراهی است که همچنان ادامه خواهد داشت.

آرزومندیم عمر طولانی تر داشته باشید تاتاثیر گذار آرمانهای انسانی گردید.

با احترام محمد چابکی از مینسک 12/08/2014

Facebook
Telegram
Twitter
Email