آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

چالش های احیای دریاچیه ارومیه

ازی عمومی از چاش های آب در حوضه دریاچه ارومیه در شهرستان سلماس برگزار شد.

در این همایش که استاندار آذربایجان غربی، عیسی کلانتری دبیر کارگروه و مجری طرح نجات دریاچه ارومیه، دکتر تجریشی مدیر برنامه ریزی و تلفیق کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه و گروهی از مقامات محلی حضور داشتند. به راهکارهای عملی جهت احیای دریاچیه ارومیه پرداخته شد.

فرماندار سلماس اقدامات این شهرستان درباره احیای دریاچه ارومیه را مورد اشاره قرار داد و افزود: ۸۰۰ چاه غیرمجاز در منطقه لکستان این شهرستان وجود دارد که ۵۹۰ چاه شناسایی شده و به زودی اقدامات لازم در این زمینه انجام خواهد گرفت.

عیسی کلانتری گفت: ۸ ماه از سال می گذرد و سازمان برنامه و بودجه به وظایف خود عمل نکرده و در سال ۹۵ تاکنون اعتباری برای کارهای اجرایی احیای دریاچه ارومیه تخصیص نداده که این موضوع تحقق شعار رییس جمهور مبنی بر احیای دریاچه ارومیه به هر قیمتی را به خطر انداخته است.

وی افزود: احیای دریاچه ارومیه همچون طرح احداث راه آهن نیست که یک روز فعال و یک روز تعطیل شود و نمی توانیم منتظر دکتر نوبخت و وزیر اقتصاد باشیم و ببینیم پول می دهند یا نه ؟

عیسی کلانتری ادامه داد: خوشبختانه نسخه احیای دریاچه ارومیه به خوبی و به همت بیش از ۷۰۰ نفر از دانشگاهیان داخلی و خارجی نوشته شده است و با اجرای آن در ۲ سال گذشته به اهداف طرح که همانا تثبیت وضعیت دریاچه شور ارومیه بود دست یافته ایم و درست در زمانی که گروههای علمی، دستگاههای اجرایی محلی، سازمانهای مردم نهاد، بسیج و نیروهای مردمی پای کار آمده اند، مسولان ستادی دولت می گویند توان درآمدی دولت پرداخت حقوق کارکنان دولت را کفاف نمی دهد و تخصیص اعتبارات احیای دریاچه ارومیه متوقف شده است.

به گفته عیسی کلانتری اگر ۱۰ سال پیش دریاچه ارومیه را احیا می کردیم، ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه داشت و امروز ۲۵ هزار میلیارد تومان هزینه برای احیای آن لازم است.

تحقیقات دانشگاه واگنینگن در مورد دریاچه ارومیه

به گزارش پایگاه خبری هریتیج دیلی، شادکام، محقق دانشگاه واگنینگن و مسئول این پروژه تحقیقاتی در این باره گفت:

«نجات دریاچه ارومیه مستلزم یک اقدام ملی برای ارتقاء مدیریت آب و همچنین همکاری بین المللی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی است.» دریاچه ارومیه، زمانی دومین دریاچه نمکی بزرگ دنیا محسوب می شد، اما آب این دریاچه در دهه های اخیر بیش از ۸۰ درصد کاهش یافته است.

تحقیق قبلی شادکام و همکارانش نشان داده بود که تغییرات آب و هوایی ماهیت وجودی دریاچه را تهدید می کند. در این تحقیق از سناریوهای احتمالی تغییرات آب و هوایی در اینده برای پیش بینی جریان ورود آب به دریاچه استفاده شده بود. هدف مطالعه جدید فهم بهتر دلایل کاهش سطح آب دریاچه و بررسی میزان تاثیر عوامل مختلفی نظیر استفاده انسان از آب و تغییرات آب و هوایی بوده است.

در این مطالعه آمارهای سال ۱۹۶۰ تا ۲۰۱۰ درباره این دریاچه مورد بررسی قرار گرفته است. در طول دوره مورد بررسی، جریان سالانه آب ورودی به دریاچه ارومیه ۴۸ درصد کاهش یافته است.

محققان همچنین متوجه شدند که ۶۰ درصد از این کاهش ناشی از تغییرات آب و هوایی نظیر تغییر الگوی بارندگی و دمای هوا بوده و ۴۰ درصد مابقی مربوط به تحولات منابع آبی نظیر استفاده از آب برای آبیاری کشاورزی بوده است.

اکثر تحقیقات قبلی، استفاده بی رویه از آب را دلیل اصلی کاهش سطح آب دریاچه ارومیه اعلام کرده بودند. اما این تحقیق نشان می دهد که

Facebook
Telegram
Twitter
Email