آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

ازمیان رویدادهای

صنعت کفش دست دوز تبریز در حال نابودی

واحدهای تولید کننده چرم و کفش تبریز در حالی که می توانستند هر کدام سفیر ایرانیان در جای جای دنیا باشند به نوبت به کما می روند تا دیگر جز نام و نشان و خاطره ای در آلبوم صنعت این خطه، چیز دیگری به یادگار نگذارند.

صنعت کفش تبریز در حدود یک قرن فعالیت پرفراز و نشیب خود، رونق بخش اقتصاد غیر نفتی ایران بوده است اما اکنون با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کند که به نظر می رسد نجات آن از مرگ حتی با میلیاردها تومان ممکن نباشد.

نام های آشنای جای مانده در صنعت کفش همچون اصل نژاد، مرغوب و غفاری هر کدام حکایت مردانی است که کارگاههایشان می توانست پرچمی از سرافرازی و نمادی از توانمندی باشد اما این مراکز به جای اینکه تبدیل به برندهای جهانی شوند روز به روز بی نام و نشان تر می شوند.

واردات در طی 10 سال گذشته همواره مورد انتقاد کارشناسان اقتصادی بوده است. به روایت بازار از صنایع دستی گرفته تا میوه و برنج و گوشت همه و همه از کشورهای دیگر وارد می شوند و کشاورزان و تولید کنندگان ایرانی را کلافه کرده اند. طی این 10 سال بسیاری از کارخانه های تولید کوچک بسته شد و کارخانه های بزرگ رو به ورشکستگی هستند و کشاورزان نیز در فکر فروش زمین ها و کوچ به شهرها هستند.

چین اما مدت زمانی است که جای پای خود را در اقتصاد ایران محکم کرده است. به طور دقیق تر درست از روی کار امدن دولت نهم بود که پای چینی ها به بازار ایران باز شد.

کفش تبریز که همواره به عنوان برند در بازارهای کشور و همچنین جهان مطرح بوده است این روزها به دلیل وضعیت نا به سامان بازار و واردات بی رویه رو به نابودی است.

کمبود مواد اولیه و مشکلات گمرکی و امور مالیاتی مواردی است که تولیدکنندگان از آن ناراضی بوده و از سوی دیگر نیز ورود کفش های چینی و ترکیه ای وضعیت این بازار را با آشفتگی هایی مواجه کرده است.

در گذشته نه چندان دور حدود 60 هزار نفر در آذربایجان به تولید کفش مشغول بوده اند و 60 درصد کفش ایران در تبریز و استان آذربایجان شرقی تولید می شده است، اما این صنعت در سایه ی الطاف بی کران مسوولان دلسوز رو به نابودی گذاشته است

جواد حسین نژاد، رییس اتحادیه کفاشان تبریز در گفت وگو با خبرنگار آناج در خصوص تعداد و وضعیت تولید کنندگان کفشِ استان، گفت: در این اتحادیه 2800 واحد صنفی دارای پروانه کسب و حدود 1500 واحد صنفی با پروانه دردست اقدام و 1000واحد تولیدی خانگی مشغول فعالیت هستند.

کفش دستی تبریز در دهه 40، 50 و60 به دلیل استفاده از مواد اولیه مرغوب که از بازارهای داخلی و خارجی بخصوص از کشورهای اروپایی تامین می شد از رونق خیلی خوبی برخوردار بود، اما با شروع دهه 70 و با وارد شدن ماشین های تزریق به صنعت کفش تبریز و استفاده از مواد اولیه ارزان قیمت به جهت پایین آوردن هزینه ها، کفش دستی تبریز به این حال و روز افتاد و بدلیل کیفیت نامناسب کفش صنعتی، این محصول نه تنها جایگزین مناسبی برای کفش دستی نشد بلکه بازار رقابتی را نیز به کفشهای ترکیه ای و چینی واگذار کرد البته بیشتر مشکلات ما از بی توجهی برخی آقایان نشئت گرفت و این بی توجهی باعث واردات بی رویه یِ ملزومات بی کیفیت و کفش های ترکی و چینی گردید و بازار ما دو دستی تقدیم بیگانگان شد.

وی افزود: در سال 1308 نخستین واحد تولیدی چرم ایران در شهر تبریز راه اندازی شد و توانست در کیفیت بخشی کفش دست دوز تبریز نقش بسیار مهمی داشته باشد حال آنکه در آن زمان در کشور ترکیه خبری از چرم سازی و تولید کفش نبود و اکثرا از تبریز کفش به کشورشان وارد می کردند، ولی متاسفانه در اوایل جنگ این مجموعه تعطیل شد.نکته مهم این است که دیگر زمان آن گذشته که ما فقط چرم رویه مشکی و قهوه ای تولید کنیم و تنوعی در رنگ های مختلف نداشته باشیم، جوانان کشورمان دنبال رنگ های خوش و عامه پسند هستند و چرم سازان باید به این نکات توجه کنند.

حفظ و اشاعه علم و هنر این صنعت.

این استاد کهنه کار کفش دوزی در خصوص تبلیغ این هنر گفت: ایجاد امکانات مناسب و حما یت های مالی در راستای شرکت تولیدکنندگان کفش دستی در نمایشگاهای داخلی و بین المللی جهت نشان دادن این صنعت زیبا و قدیمی که خیلی حرفها برای گفتن دارد بسیار مهم است. میراث فرهنگی نیز می تواند با در اختیار گذاشتن بخش مناسبی از بازار تبریز به تولید کنندگان قدیمی و استادان بلامنازع این هنر، جهت به نمایش گذاشتن روش تولید بصورت عملی باعث ترغیب جوانان برای یادگیری این هنر شود و یا از طریق ایجاد غرفه های فروش در فرودگاهها و ترمینال های مسافرتی برای عرضه و به نمایش گذاشتن کفشهای تولیدی دستی برای مسافران داخلی وگردشگران خارجی می تواند در زنده نگه داشتن این صنعت به ما کمک کند. حسین نژاد، عدم تلاش از سوی متولیان امر برای حمایت از احداث کارخانه و واحدهای تولیدی مواد اولیه و افزایش روزافزون مواد اولیه خارجی و لوازم جانبی کفش را عامل تضعیف بیشتر صنعت کفش در دراز مدت اعلام کرد.

آقای غفاری صاحب برند معروف غفاری در خصوص مشکلات هنر کفش دستدوزگفت: 56 سال است که مشغول این کار هستم و سرد وگرم این بازار را چشیده ام. مشکل اصلیِ صنعت کفش امروز نبود کارگر و بی کیفیتی چرم است، وقتی چرم کیفیت ندارد، کفش زود خراب می شود، امروز اگر چرم پاکستان دوباره وارد شود یک مثقال چرم تبریز به فروش نمی رسد چون در تبریز برای منفعت طلبی چرم بی کیفیت تولید می کنند و با ضخیم شدن چرم، کفش هم سنگین می شود و هم بی کیفیت.

دیدگاه دکتر جمشید افتخار نژاد مورد دریاچه ارومیه: تشکيل درياچه اروميه با فعاليت گسل تبريز مرتبط بوده است

سرویس : علمي و فناوري ¬ علم و فناوري ايران اولين همایش ملی «کاربرد زمين شناسی اقتصادی و مهندسی» در تالار اجتماعات دانشکده فنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر برگزار شد. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه آذربایجان شرقی٬ این همایش با حضور دکتر جمشيد افتخارنژاد ¬ نماینده آسيا در کميته جهانی معدن وابسته به سازمان ملل ¬ و جمعی از اساتيد و صاحبنظران علم زمين شناسی از 30 دانشگاه معتبر کشور در این واحد برگزار شد. دکتر جمشيد افتخارنژاد٬ در این همایش نظریه جدید خود را تحت عنوان “مروری بر پی سنگ در آذربایجان” ارائه کرد. وی گفت:

تشکيل دریاچه اروميه یک پدیده جوان بر روی یک پی سنگ آبرفتی بوده است٬ من تشکيل دریاچه را با فعاليت گسل تبریز مرتبط تصور میکنم به طوری که قبل از تشکيل این دریاچه٬ رودخانه های زرینه رود٬ سيمينه رود٬ مهاباد و آجی چای و قدرچای در دشت قبلی جریان یافته و از طرف سلماس از طریق رودخانه قوطور به ارس جاری شده و در نهایت آبخيز خزر را تشکيل می داده است. وی ادامه داد: آثار بالا آمدگی در گسل تبریز را می توان به وضوح مشاهده کرد. مقدار 80 متر بالا آمدگی در اطراف صوفيان در رسوبات کواترنر گزارش شده است. با توجه به اطلاعات حاصله چنين استنباط می شود که در آغاز ترکيب رسوبات آب شيرین بوده و به تدریج از طریق آجی چای املاح ترکيبی آن عوض شده است.

افتخارنژاد خاطرنشان کرد: گسل تبریز تنها نقش ویرانگر نداشته بلکه دریاچه اروميه را برای ما ارزانی داشته است. این هدیه گرانبها را نسل ما در چند دهه اخير به نابودی کشانده است و اگر دوباره آبهای رودخانه ها به صورت طبيعی به سمت دریاچه سرازیر شوند این دریاچه بار دیگر خود را احياء خواهد کرد

تابعیت دوگانه مسوولان

روزنامه سرخاب چاپ تبریز روز چهارشنبه در شماره 2131 و در ستون طنز خود درخواست 12 نفر نماینده مجلس شورای اسلامی برای تحقیق و تفحص از وضعیت مدیران دو تابعیتی و دارای گرین کارت در حوزه مسوولان و مدیران ارشد و مدیران شرکت های دولتی را انعکاس داده است.

سوال اصلی تحقیق و تفحص، چرا افراد دو تابعیتی و دارای گرین کارت در حوزه مسوولان و مدیران ارشد کشور شاغل می باشند؟

جواب ما: اولاً ما مسوولان خودمان را دوست داریم و بنظر ما اینجور تحقیقات در جهت همین دوست داشتن است، در ثانی (اگر حرف این 12 نماینده درست باشد) مسوولان خوب ما اولش که یک تابعیت داشتند، مسوول نبودند و بعضی هاشان هم قبل از مسوولیت رفتند یک تابعیت دیگر برای خودشان تهیه کردند (چون آن موقع اصلاً از این حرف ها نبود و مدیر عامل و وزیر وکیل فراری نداشتیم) و حالا که این آدم های بد و بی تربیت پیدا شده اند لازم است این امر بد بشود و بررسی هم بشود که چرا ؟…. اما حالا هر چیزی راهی دارد. حالا آنها که از قبل این کار را انجام داده اند باید بروند آن تابعیت دوم را بیاورند و جلوی ما پاره کنند یا آتش بزنند وگرنه ما باور نمی کنیم آن تابعیت دوم کنسل شده باشد.

اما از اینها که بگذریم (یعنی علاوه بر بد بودن تابعیت دوم) اصولاً مگر چه می شود ؟ آدم است و روز مبادا. سالی دو سه بار بخواهی بروی به کشورهای متخاصم (در متن طرح از کشورهای متخاصم نامبرده شده) خب نمی شود که هی بروی دم در سفارت آنها ویزا بخواهی آیا آن کشور متخاصم (که خدا انشا… جز جگر بزند) از آن مسوول نمی پرسد: عزیزم شما روانت سالمه؟ هر هفته در میون ویزا میخوای؟ خب بیا به شما یک تابعیت فرد اعلای اصل خارجی و دایمی بدهیم شما حالش را ببری.

البته مسوولان ما قطعاً به آن کشورهای متخاصم گفته اند که: خجالت بکش بی پدر! مگه تا حالا مسوول ندیدی؟ مگر خودتان مسوول ندارین ؟ با سفرها و ماموریت های کاری و رسالت عمیق ما مسوولین شوخی می کنید ؟ خب حالا بهر وجه… القصه. .. کاری است که شده… مسوولین که کف دستشان را بو نکرده بودند شاید بعضاً حتی همسرانشان به آنها با کنایه گفته بیا. . ببین. . این همسر سوپر مارکت سر کوچه هم تابعیت دوگانه دارد و شما نداری… من این دردو به کی بگم و به این ترتیب بوده که طرف مجبور بوده برود تابعیت دوگانه بگیرد.

بنابراین دلایل منطقی بسیار زیاد وجود دارد که ممکن است باعث شده برخی از مسئولین اقدام به اخذ تابعیت دو گانه کرده باشند و همینجوری الکی نبوده است. حالا البته می توانیم قانون جدید بگذاریم و بگوییم عزیزان! یا تابعیت دوگانه ؟ یا دو سه شغله بودن کدومش قطعاً آن مسئول محترم بلافاصله خواهد گفت خب معاون وزارت مال شما من همون سه چار جایی که عضو هیات مدیره هستم کافیه و بی خیال تابعیتم

Facebook
Telegram
Twitter
Email