آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

تراکتور سازی

و نایب قهرمانی تیم تراکتور سازی تبریز

تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز در حالیکه بیشترین شانس را برای قهرمانی چهاردهمین دوره لیگ برتر کشور داشت در یک حادثه جنجالی و غیر قابل تصور از قهرمانی باز ماند.

در حالیکه بازی همزمان تراکتورسازی تبریز و نفت تهران در تبریز و سپاهان اصفهان و سایپا تهران در اصفهان، سرنوشت قهرمانی جام چهاردهم را تعیین می کرد. همه چیز به برد 24تراکتورسازی و یا نفت برای قهرمانی هر یک از این دو تیم و یا باخت یا مساوی سپاهان در مقابل سایپا داشت. در این صورت تراکتور سازی با یک مساوی جام چهاردهم را بالای سر می برد.

تراکتور سازی در نیمه نخست سه بر یک از نفت تهران بیش می افتد. در این وضعیت دو حادثه همزمان روی داد. ابتدا آندارانیک تیموریان بازی کن با تجربه و تاثیر گذار تیم تراکتور سازی توسط داور بازی از زمین اخراج می شود. کاری که خیلی ها معتقدند در صحنه های مشابه داور مماشات به خرج داد. همین مسئله باعث می شود تا تیم تراکتورسازی ده نفره شود و از سوی دیگراز اصفهان خبر می رسد که تیم سپاهان و سایپا به تساوی دو بر دو رسیده اند (در حالی که سپاهان دو بر صفر بیش بوده است). همزمان شبکه تلفن همراه، اینترنت و اسکوردبرد ورزشگاه از کار می افتد. بعدها مقامات فدراسیون و استان قطع تلفن همراه و اینترنت را تکذیب کردند. در حالیکه علی کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال به خبرگزاری ایلنا می گوید: “حدود 45 دقیقه قبل از آغاز دیدار تراکتور و نفت تهران ، اینترنت و شبکه تلفن همراه در ورزشگاه قطع بود و اسکوردبرد ورزشگاه یادگار امام تبریز نیز کار نمی کرد. ما هم که در جایگاه مخصوص نشسته بودیم. در پایان آن دیدار فکر می کردیم که سایپا 2 گل به سپاهان اصفهان زده و دیداربا نتیجه 2 – 2 به اتمام رسیده است . البته باتوجه به حضور تماشاگران تراکتورسازی ما خوشحال می شدیم که این تیم قهرمان شود.”

وقتی فغانی سوت پایان بازی را به صدا در آورد، اعلام شد تراکتور قهرمان شده و مردم و بازیکنان جشن قهرمانی می گیرند اما به فاصله چند دقیقه بعد اعلام شد که سپاهان سایپا را شکست داده و این تیم اصفهانی قهرمان لیگ چهاردهم شده است.

بعد از این خبر هواداران پر تعداد تیم تراکتور سازی که آماده جشن قهرمانی بودند، به خشم آمدند. اعتراضات آنان با دخالت نیروهای انتظامی و امنیتی حاضر در ورزشگاه به خشم انجامید. در این بین تعدادی مجروح گردیدند. گروهی از معترضین اقدام به شعار دادن و تخریب ورزشگاه کردند. اعتراضات به خارج از ورزشگاه کشیده شد.

بعد از بازی الیویرا سرمربی تیم تراکتورسازی اعلام کرد «به ما کلک زدند!» و علیرضا منصوریان که تیمش در برابر تراکتورسازی بازی می کرد گفت «کار کثیفی» انجام شد و این هشت دقیقه هشت دقیقه سیاه فوتبال ایران است. اشاره ی منصوریان به هشت دقیقه ای است که ارتباط استادیوم تبریز با بیرون قطع و سپس اعلام شد مسابقه ی سپاهان و سایپا مساوی شده است. مدیرعامل باشگاه نفت تهران که در ورزشگاه تبریز حضور داشت، در این باره گفت: ازطریق تلویزیون از داخل رختکن بازی های دیگر را پیگیری می کردیم که از دقیقه ٨۷ شبکه های تلویزیونی، رادیویی و حتی موبایل قطع شد و هیچ راه ارتباطی نداشتیم. در همان لحظات بود که اعلام کردند دیدار سپاهان و سایپا در اصفهان دو بر دو مساوی شده است. سوالات زیادی مطرح می شود که چه کسی این قدرت را داشته است که با قطع ارتباطات و پخش خبر جعلی سرنوشت قهرمانی جام را تحت تاثیر قرار دهد؟ چه قدرتی با چه هدفی قصد ضربه زدن ورزش کشور بخصوص به فوتبال کشور را دارد؟

نتیجه این بازی هرچه می شد مهم نیست. برد و باخت از شایستگی تیم پر طرفدار تراکتور سازی کم نمیکند. اما اینکه برای تغییر سرنوشت قهرمانی لیگ، دست های پشت پرده در کارباشند. باعث نگرانی نه تنها آذربایجانی ها بلکه همه مردم کشور است. سالهاست که فساد و تبانی در فوتبال کشور در سطح رسانه های گروهی، مطرح می گردد. مقامات مربوطه بارها به مردم قول مبارزه با آن را داده اند. قولی که هرگز تحقق پیدا نکرده است. به همین خاطر ماجرای نا خوشایند تبریز این ذهنیت را قوت می بخشد که نکند دست های پشت پرده مافیای فوتبال برای دور نگهداشتن تیم تراکتورسازی از قهرمانی عمل کرده باشد. مخصوصا که مدت های زیادی است فساد و تبانی در فوتبال رسانه شده و مقامات دولتی قول مبارزه با آن را به مردم داده اند. وعده ای که هرگز عملی نشده است.

در همین رابطه حمید رضا رسایی نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اصل نود، از پیگیری پرونده فساد و تبانی فوتبال در کمیسیون اصل نود خبر میدهد. رسایی می گوید: پرونده فساد و تبانی در فوتبال کشوردر بررسی های ده ماهه کمیسیون اصل نود، نزدیک به پنجاه نفر متهم دارد و رد پای مقامات عالی رتبه در آن دیده می شود. وی اضافه می کند، ‌برای نمایندگان مجلس اثبات شده که فساد در فوتبال ایران ریشه دوانده است و مافیای بزرگی در این حوزه فعالیت می‌کند و فعلا دست‌کم پنجاه نام ریز و درشت از دست‌اندرکاران فوتبال در لیست سیاه گزارش کمیسیون دیده می‌شود. چنان که از مصاحبه‌های جدید و قدیم اعضای کمیسیون هم بر‌می‌آید در میان این نام‌ها افراد با نفوذ و عالی‌رتبه‌ای هم هستند و حضور همین نام‌ها خیلی‌ها را نگران کرده که شاید گزارش کمیسیون آنچنان که باید و شاید ارائه نشود و شاید برخی نام‌ها بنا به مصلحت‌های همیشگی حذف شود.

وی تاکید می کند: ‌گزارش جامعی از فساد در فوتبال ایران جمع شده است که تنها مانده ارائه درست و بموقع آن؛ ارائه‌ای که خیلی‌ها دیر شدن همیشگی آن را به قیمت صراحت و شفافیتش به ‌جان می‌خرند؛ البته اگر نام‌هایی که گفتیم بگذارند.

Facebook
Telegram
Twitter
Email