آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

قطعنامه شورای امنیت

مربوط به توافق هسته ای ایران

دوشنبه 29 تیر1394 شورای امنیت سازمان ملل متحد به اتفاق آرا توافق اتمی هفته گذشته (23 تیر ماه 1394) میان ایران و گروه 1+5 مورد تائید قرار داد. بدین ترتیب تحریم های اعمال شده پیشین قطعنامه‌ های سازمان ملل علیه ایران را ملغی اعلام کرد. و همه کشورهای عضو سازمان ملل را موظف به اجرای آن اعلام کرد.

 قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت تمام کشورهای عضو سازمان ملل را به اجرای “برنامه جامع اقدام مشترک” یا متن توافق هسته ای ایران با گروه ۱+۵ موظف می کند.

بر اساس قطعنامه2231 شورای امنیت سازمان، زمانی که ایران به تعهدات خود عمل کند، تمام قطعنامه های قبلی شورای امنیت در مورد برنامه اتمی ایران لغو می شود، اما محدودیت هایی از جمله در مورد خرید و فروش تسلیحات برای چند سال برای ایران باقی می ماند.

در این قطعنامه همچنین از ایران خواسته شده است که تا هشت سال دیگر “از هر فعالیت مرتبط با موشک های بالستیکی که با قابلیت حمل سلاح اتمی طراحی شده اند، از جمله پرتاب موشک هایی که با استفاده از تکنولوژی موشک های بالستیک ساخته شده اند” خودداری کند.

در قطعنامه کمیته ای در نظر گرفته شده است که چناچه یکی از کشورهای طرف توافق خلافی از فعالیت اتمی ایران گزارش کند و این کمیته آن تخلف را تائید کند، برگشت تحریم ها در شورای امنیت سازمان ملل متحد مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

در واکنش به این قطعنامه وزارت خارجه جمهوری اسلامی در بیانیه ای اعلام کرد: “توانمندی های نظامی ایران از جمله موشک های بالستیک، منحصرا برای دفاع مشروع هستند. این تجهیزات برای قابلیت حمل سلاح های هسته ای طراحی نشده اند و بنابراین، خارج از حیطه یا صلاحیت قطعنامه شورای امنیت و پیوست های آن می باشند”.

غلامعلی خوشرو، سفیرجمهوری اسلامی در سازمان ملل پس از تصویب قطعنامه گفته است: “در پی این تحول عمده در منطقه، ما فراخوان خود را خطاب به همسایگان و دوستان‌مان در منطقه خلیج فارس و کل منطقه تجدید می‌کنیم که ایران آماده تعامل با همه آن‌ها بر مبنای احترام متقابل، اصول حسن هم‌جواری و برادری است… اکنون زمان آن فرا رسیده که همکاری علیه خطیرتری چالش‌های مشترک را که افراط‌گرایی در راس آن‌ها قرار دارد، شروع کنیم.”

اما سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران می گوید: بعضی موارد مندرج در آن، به ویژه موارد مربوط به توانمندی تسلیحاتی ایران “در تناقض با خطوط قرمز مهم جمهوری اسلامی ایران” است … چنین    قطعنامه ای “هیچ‌گاه مورد پذیرش ما نخواهد بود”.

چهارده نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در نامه ای به رئیس جمهور و رئیس مجلس این کشور نوشته اند: “از آنجا که متن جمع‌بندی وین که به «برجام» موسوم شده و مبنای قطعنامه شورای امنیت است، هنوز در داخل کشور به تائید و تصویب نرسیده، در صورت طی مراحل قانونی نیز حق هرگونه تحفظ و شرط در خصوص این قطعنامه برای جمهوری اسلامی ایران محفوظ خواهد بود”.

این نامه را غلامعلی حداد عادل، علیرضا زاکانی، احمد توکلی، علیرضا مرندی، غلامرضا مصباحی مقدم، حسینعلی شهریاری، محمد اسماعیل کوثری، علی اصغر زارعی، حسین نجابت، الیاس نادران، محمد دهقان، محمد آشتیانی، محمد حسین فرهنگی و مسعود میرکاظمی امضا کرده اند.

در آن سو اوباما این توافق را بهترین توافق برای کنترل جمهوری اسلامی از تولید سلاح هسته ای دانسته و با ارسال متن توافق و ضمائم آن به کنگره در انتظار تصمیم مجلس نمایندگان و سناتورهای آمریکایی است. در کنگره آمریکا نیز نمایند گان جمهوریخواه و تعدادی از نمایندگان دموکرات از دولت آمریکا انتقاد کرده اند که چرا پذیرفته این قطعنامه پیش از پایان گرفتن فرصت ۶۰ روزه کنگره برای بررسی توافق اتمی با ایران، به تصویب شورای امنیت برسد.

لینزی گراهام، سناتور جمهوریخواه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که کنگره آمریکا به تصمیم شورای امنیت سازمان ملل متعهد نیست و مستقلا توافق اتمی با ایران را بررسی خواهد کرد.

Facebook
Telegram
Twitter
Email