آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

بیانیه شورای امنیت …

شورای امنیت سازمان ملل

درحمايت از راه‌حل سياسي براي پايان دادن به بحران سوريه

روز دوشنبه 15 عضو شوراي امنيت به اتفاق آرا با تصويب بيانيه‌اي اعلام كردند از تلاش‌هاي استفان دي ميستورا، فرستاده ويژه سازمان ملل در امور سوريه براي برقراري صلح در اين كشور حمايت خواهند كرد و خواستار برگزاري گفت‌وگوهاي مقدماتي فشرده در موضوعات كليدي با هدف بازگرداندن صلح به سوريه شدند.

اين اولين بار است كه در شوراي امنيت سازمان ملل بيانيه‌اي درباره سوريه بدون مخالفت هيچ كدام از اعضا تصويب مي‌شود.

ويتالي چوركين، نماينده روسيه در سازمان ملل قبل از تصويب بيانيه گفت: «اين اولين سند كاملاً سياسي در مورد بحران سوريه است كه با اتفاق آرا تصويب مي‌شود. » الكسيس لامك نماينده فرانسه در سازمان ملل هم اين بيانيه را « تصميمي تاريخي» توصيف كرد. فرانك والتر اشتاين‌ماير، وزير امورخارجه آلمان تصريح كرد كه شوراي امنيت با تصويب اين بيانيه، اراده خود را براي پايان دادن به «رنج» در سوريه اعلام كرده است. اما رافائل راميز نماينده ونزئلا در سازمان ملل از اين بيانيه انتقاد كرد و گفت كه سازمان ملل رويه خطرناكي با حمايت از طرحي كه حق تعيين سرنوشت مردم سوريه را نقض مي‌كند، اتخاذ كرده است. اين بيانيه 16 ماده‌اي از زماني كه در اواخر ماه ژوئيه دي‌ميستورا اعلام كرد مي‌كوشد با ارائه طرحي جديد، مذاكرات صلح در سوريه را احيا كرده و از ادامه جنگ داخلي و ويراني بيشتر اين كشور جلوگيري كند مورد بحث و گفت‌وگو بوده است. بر اساس طرح دي ميستورا چهار كارگروه از كارشناسان در حوزه‌هاي سياسي، امنيتي، مسائل حقوقي و تروريسم موظف هستند موضوعات مورد مناقشه را بررسي كرده و با ارائه پيشنهادات عملي به نبردهاي مسلحانه در سوريه خاتمه داده و امكان گذار سياسي در اين كشور را فراهم كنند.

جان کربی در نشست خبری روز سه شنبه در وزارت امور خارجه آمریکا در صحبت های مقدماتی خود گفت:آمریکا از بیانیه ریاست شورای امنیت درباره سوریه که دیروز صادر شده بود استقبال می کند. بیانیه دیروز تاکیدی بر دیدگاه دیرینه ما است که می گوید تنها راه حل پایدار برای بحران سوریه یک راه حل سیاسی است، یک روند سیاسی جامع تحت ریاست سوری ها که آمال و آرزوهای مشروع مردم سوریه را برآورده کند. شورای امنیت مصرانه از همه طرف ها خواسته است که نهایت تلاش خود را به صورت سازنده بکنند تا به این هدف دست یابند

ویتالی چورکین نمایندۀ روسیه در سازمان ملل در جمع خبرنگاران پشتیبانی شورای امنیت از طرح صلح سوریه را نخستین گام منحصرا سیاسی‌ دربارۀ سوریه دانست که به اتفاق آرا برداشته شد. اعضای شورای امنیت روز دوشنبه تاکید کردند که از تلاش‌های استفان دی میستورا فرستادۀ ویژۀ سازمان ملل در امور سوریه برای برقراری صلح در این کشور حمایت خواهند کرد. به پیشنهاد روسیه، اشارۀ مفصل به لزوم مبارزۀ مشترک با دولت اسلامی در این بیانیه‌ گنجانده شد.

اما لاوروف وزیر خارجۀ روسیه روز دوشنبه اظهار داشت: «موضع ما تغییر نکرده؛ ما همواره بر آن بودیم که مردم سوریه باید سرنوشت کشور خود را بدون مداخله و پیش‌شرط و نسخه‌های تحمیلی از سوی بازیکنان خارجی تعیین کنند. تمام تصمیمات دربارۀ گام‌ها انتقالی و اصلاحات در سوریه باید در مذاکره بین دولت و مخالفان اتخاذ شود و مورد قبول هر دو طرف باشد. اگر برخی از همتایان ما معتقدند که باید از قبل توافق شود که بشار اسد رئیس‌جمهور کنونی و مشروع سوریه در پایان دورۀ انتقالی کناره‌گیری کند، این تقاضا برای روسیه غیرقابل قبول است.»

محمدجواد ظریف وزیر خارجۀ ایران روز دوشنبه طی دیدار با سرگئی لاوروف همتای روس‌ خود در مسکو تاکید کرد که دو کشور دربارۀ بحران سوریه بر یک موضع هستند.

دی میستورا فرستادۀ ویژۀ سازمان ملل چندی پیش اعلام کرد که می‌کوشد با ارائۀ طرحی جدید، مذاکرات صلح در سوریه را احیا کند. بنابه گزارش‌ها قرار است این گفت‌وگوها از ماه آینده در چهار کارگروه آغاز شود. خبرگزاری بلومبرگ به نقل از دیپلمات‌های سازمان ملل نوشت که آمریکا، روسیه، ایران و عربستان سعودی گروه تماس بین‌المللی برای حل این بحران را تشکیل می‌دهند.

نیویورک‌تایمز به نقل از دیپلماتی که هویت‌اش به دلیل حساس بودن موضوع فاش نشده، نوشت که مواضع بازیگران بین‌المللی در مورد بحران سوریه در حال نزدیک شدن است اما هنوز یکی نیست.

Facebook
Telegram
Twitter
Email