آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

در آذربایجان چه می گذرد؟

وقتی کالاهای ترکیه در کارخانه‌ها را تخته می‌کنند

اقتصاد «آذربایجان شرقی» قربانی چاقوی تیز قاچاق

سالیانه ۲۵میلیارد دلار کالا به ایران قاچاق می‌شود که اگر هر دلار را سه هزار تومان حساب کنیم، حدود ۷۵هزار میلیارد تومان می‌شود . به عبارتي قاچاق كالا به ايران موجب زيان ساليانه هر ايراني به ميزان يك ميليون تومان مي‌شود.

این در شرایطی است كه عضو ناظر مجلس در ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز مي‌گويد، به سبب ‌اجرا نشدن قانون توسط دولت، مبارزه با قاچاق كالا در كشور مختل شده است.

افزایش قاچاق کالای پزشکی

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی هماهنگی و نظارت بر مبارزه قاچاق کالا و ارز آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: مبارزه با قاچاق کالا مورد همت مسؤولان تمام شهرستان‌های استان است، اما امکانات کافی نیست و با تزریق منابع مناسب می‌توانیم در این زمینه اقدام‌های بیشتری انجام دهیم.

محمود چمنی افزود: بیشترین درگیری و مبارزه با قاچاق در ملکان و چاراویماق و در شهرستان شبستر است و با وجود اینکه این شهر در مسیر قرار ندارد تلاش خوبی صورت می‌گیرد. وی گفت: امسال 103هزار قوطی مشروبات الکلی کشف شده که به نسبت سال قبل 118درصد افزایش داشته است. در زمینه کشفیات قاچاق دارو افزایش 198درصدی به نسبت سال قبل رخ داده و در زمینه منسوجات نیز 655درصد افزایش را شاهد هستیم. کشفیات قاچاق لوازم و تجهیزات پزشکی نیز بسیار بالاست، به طوری که دو دستگاه کشفیات قاچاق در سال گذشته، به 23هزار مورد رسیده که تفاوت بسیار زیادی با سال قبل دارد. وی ارزش ریالی کشفیات از ابتدای سال تاکنون را 27میلیارد ریال ذکر کرد که 77درصد افزایش را نشان می‌دهد.

تولید پوشاک در معرض تهدید

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی گفت: در زمینه قاچاق پوشاک با توجه به اختلافات ترکیه و روسیه این قاچاق به سمت ایران سوق یافته و بازار داخلی را تهدید می‌کند. حسین نجاتی افزود: تولیدکننده‌های داخلی بخصوص آذربایجانی‌ها دچار مشکلات زیادی از ورود بی‌رویه اجناس قاچاق پوشاک می‌شوند که اگر به صورت جدی و منطقی راهکاری برای ورود قاچاق بی‌رویه پوشاک از ترکیه اندیشیده نشود، شاهد بروز مشکلات جدی و حتی بیکاری و تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی خواهیم بود.

قاچاق 90 درصدی موبایل و قطعات

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی، خواستار تهیه طرح منسجم مبارزه با عرضه قاچاق کالا شد و گفت: بیش از 90درصد گوشی‌های موبایل و قطعات به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود. عیسی عطاپورافزود: طرح منسجم مبارزه با عرضه قاچاق کالا در تبریز و آذربایجان‌شرقی تهیه شد و البته همراهی نیروی انتظامی، تعزیرات، دادستانی، اتاق اصناف و صدا و سیما نیز در این زمینه مورد نیاز است و در همین خصوص طرحی آماده شده و پس از اطلاع رسانی اولیه با همکاری دستگاه‌های مختلف با مرتکبین به قاچاق کالا بشدت برخورد خواهد شد. عطاپور خاطرنشان کرد: محل‌هایی که به عنوان نقاط متمرکز قاچاق هستند شناسایی شده و برخورد منسجم و قاطع صورت می‌گیرد. وی گفت: کالاهای آرایشی، دخانیات، البسه پوشاک، مواد غذایی و آشامیدنی و نوشیدنی، موبایل و تبلت در نقاط آلوده در بازار تبریز عرضه می‌شوند

ملکان دروازه ورود قاچاق به آذربایجان‌شرقی

فرماندار ملکان می گوید: 560 پرونده قاچاق در این شهرستان تشکیل شده و 11هزار بطری الکل خارجی در این شهرستان کشف شده است.

جهانگیر اسکندرزاده خواستار تقویت مبارزه با قاچاق در ورودی‌های استان شد. وی گفت: در سال جاری چهار جلسه مبارزه با قاچاق کالا برگزار شد و بیش از 20 مصوبه داشته‌ایم که تنها چهار مصوبه اجرایی نشده است. ا

سکندرزاده بیان کرد: این شهرستان دروازه ورود قاچاق کالا به استان از آذربایجان‌غربی است و با توجه به کوره راه‌های متعدد و نیز کمبود نیروی مبارزه با قاچاق کالا این امر را شاهد هستیم.

وی تصریح کرد: همجواری با کشورهای دیگر و بیکاری جوانان در کنار سودآوری قاچاق و تمایل مردم به خریدن کالاهای ارزان خارجی از عوامل قاچاق هستند.

اسکندرزاده گفت: در زمینه مبارزه با قاچاق کالاها برخی اشکالات قانونی وجود دارد و در کنار این مسأله هماهنگ نبودن بخش‌ها را نیز در برخی موارد شاهد هستیم. وی خواستار جلوگیری از تبلیغات کالاهای قاچاق شد و عنوان کرد: ایجاد اشتغال برای جوانان و حمایت از تولید داخلی می‌تواند، انجام شود تا قاچاق کاهش یابد.

فرماندار ملکان تأکید کرد: کشفیات قاچاق در استان بیشتر شده و به جای برخورد با عرضه کالای قاچاق در بازار مرکزی تبریز، می‌توانیم در شهرستان‌هایی مانند ملکان سرمایه‌گذاری کنیم و جلوی مبادی ورودی را بگیریم. بنابراین با جلوگیری از قاچاق کالا به کشور هر سال می‌توان برای 5/2 میلیون نفر فرصت شغلی ایجاد کرد، یا به عبارتی هر ماه دو و نیم برابر یارانه را برای کالای قاچاق می‌پردازیم. پس کلید طلایی حل مشکلات اقتصادی مبارزه با قاچاق کالا و تکیه بر تولید ملی است.

تعطیلی واحد های تولیدی زنجان

معدن و تجارت این استان زنجان کمبود 25 درصد واحدهای صنعتی در زنجان تعطیل و سه هزار و ۱۸۹ کارگر بیکار شده‌اند. کمبود نقدینگی را بزرگ‌ترین مشکل واحدهای صنعتی و تولیدی می‌داند.

به گزارش خبرگزاری مهر، ناصر فغفوری سه‌شنبه ۲۲ دی، تعداد واحدهای صنعتی موجود در زنجان را ۱۲۵۰ واحد اعلام کرد و گفت: «۳۸ هزار نفر در این واحد‌ها مشغول به کارند». به گفته او، در ۹ ماه نخست امسال ۲ هزار و ۵۴۱ مجوز سرمایه‌گذاری در این استان صادر شده است. اما به دلیل مشکل اعتبار بخشی، این پروژه‌ها با مشکل نقدینگی روبرو هستند.

به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت زنجان، از نیمه دوم سال ۹۲ تا به حال ۱۶ هزار میلیارد تومان مجوز سرمایه‌گذاری در این استان صادر شده است.

او بلاتکلیفی در پرونده هسته‌ای را عامل اصلی عدم تامین اعتبار پروژه‌ها و واحدهای صنعتی دانست و وعده کرد که پس از اجرای برجام، اعتبار بخشی به پروژه‌های عمرانی صورت بگیرد.

پیش از این مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی زنجان از تعطیلی ۲۰۳ واحد تولیدی در این استان خبر داده و گفته بود که از ۷۵۶ واحد صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری در شهرک صنعتی زنجان، ۲۰۳ واحد تعطیل شده‌اند.

به گفته ناصر صیدی، تعطیلی این واحد‌ها به بیکاری سه هزار و ۱۸۹ نفر را به دنبال داشته است. او کمبود نقدینگی و عدم همکاری بانک‌ها را مشکل اصلی واحدهای صنعتی در زنجان عنوان کرده بود.

براساس گزارش مرکز آمار جمهوری اسلامی ایران، نرخ بیکاری استان زنجان ۶. ۸ درصد است. استاندار زنجان گفته بود که نرخ بیکاری روستایی در زنجان به کمتر از پنج درصد رسیده است. اما فعالان کارگری این آمار را غیرواقعی می‌دانند.

براساس تعریف مرکز آمار، هر فردی که در هفته آمارگیری حداقل یک ساعت کار کرده باشد، شاغل محسوب می‌شود.

تابستان امسال رسانه‌های زنجان از تعطیلی سه واحد صنعتی بزرگ تولید کننده سیم و کابل در این استان خبر دادند.

سونامی پیری بر سر جمعیت استان آذربایجان شرقی

محسن ارشدزاده در سومین جلسه شورای سالمندی آذربایجان‌شرقی با ارائه پیشنهادهایی در زمینه ارائه خدمات مطلوب به سالمندان از عدم توجه به مصوبات دومین شورای سالمندی استان انتقاد کرد.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه از برگزاری دو شورای سالمندی در آذربایجان‌شرقی نزدیک به یک سال می‌گذرد، گفت: دومین جلسه شورا در اسفند ماه سال گذشته برگزار شده اما با وجود گذشت نزدیک به یک سال مصوبات آن شورا عملیاتی نشده و رشد کمی در طرح‌ها داشته‌ایم.

وی استان آذربایجان‌شرقی چهارمین استان کشور از نظر تعداد سالمندان است، افزود: ۹,۸ درصد جمعیت آذربایجان‌شرقی را سالمندان تشکیل می‌دهند و ۳۶۴ هزار نفر در آذربایجان‌شرقی بالای ۶۰ سال سن دارند.

ارشدزاده بیان کرد: امیدواریم در مدت سه سال آینده خدماتی که به سالمندان ازائه می‌دهند منطبق بر استانداردهای جهانی باشد تا بتوان شهر تبریز را شهر دوست‌دار سالمندان نامگذاری کرد.

وی گفت: کمیته‌ای متشکل از نمایندگان استانداری، شورای شهر تبریز، بهزیستی، صندوق بازنشستگی و بنیاد فرزانگان تشکیل شود تا میزان تکریم سالمندان در ادارات مختلف ارزیابی شود.

ارشدزاده پیشنهاد داد: در ۴۲ محله شهر تبریز کانون‌های محلی برای سالمندان همانند تهران ایجاد شود و این کار به همت شهرداری تبریز می‌تواند انجام شود. وی تصریح کرد: درخواست داریم تا ۱۰ هزار متر مربع برای ساخت مجتمع رفاهی فرهنگی توسط بنیاد فرزانگان استان اختصاص یابد.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی افزود: راه‌اندازی رشته‌های سالمند شناسی، طب سالمند و پرستاری سالمندان، ایجاد درمانگاه تخصصی سالمندان را نیز خواستار هستیم.. وی از عدم توجه به مصوبات دومین شورای سالمندی استان انتقاد کرد و گفت: مصوبات شورای دوم تا حدود زیادی اجرایی نشده و در این میان سهم شهرداری تبریز بیشتر بوده و انتظارات بیشتری از شهرداری تبریز داریم.

 جایگاه استاد شهریار در دانشگاه تبریز  

                               در رده آخر دانشگاههای کشور قرار دارد                                                                                 

علیرضا نائبی می گوید| در جایی که سایت دانشگاه تبریز حتی در صفحات فرعی و جانبی خود هیچ اقدامی در باره استاد شهریار انجام نمی‌دهد چه انتظاری از دیگر دانشگاه‌های کشور می‌توان داشت.

به گزارش زیتون، رئیس مرکز شهریار پژوهی کشور گفت: حیدر بابای شهریار به عنوان بزرگ‌ترین اثر فولکولوریت جهان در دانشگاه‌ میشیگان بررسی و تدریس می‌شود و کسانی که می‌خواهند اطلاعاتی در این رابطه به دست آورند می‌توانند با مراجعه به سایت دانشگاه میشیگان آمریکا اطلاعات لازم را در این خصوص کسب کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه تحقیقات بنده در مدت 10 سال زیر نظر انجمن علمی استادان زبان و ادبیات فارسی ایران و با نظارت پژوهشگاه کشور انجام گرفته، به این نتیجه رسیده ایم که جایگاه استاد شهریار در دانشگاه تبریز و آمار پایان نامه های نوشته شده در این دانشگاه، در رده آخر دانشگاه‌های کشور قرار دارد.

نائبی اظهار کرد: در جایی که سایت دانشگاه تبریز حتی در صفحات فرعی و جانبی خود هیچ اقدامی در باره استاد شهریار انجام نمی‌دهد چه انتظاری از دیگر دانشگاه‌های کشور می‌توان داشت.

نویسنده کتاب شهریار پژوهی ادامه می دهد: مرکز مطالعات شهریار شناسی، کار شناسایی، جذب، پرورش و تعلیم و تربیت استعداهای مختلف را سرلوحه کارهای خود قرار داده و در سه حوزه ادبی، هنری و پژوهشی اقدام به شناسایی و جذب استعدادهای درخشان کرده است و قرار بر این شده که هر سه ماه یک بار مسابقه سراسری در حوزه های مختلف از اعضاء به عمل آورد.

وی اشاره کرد: من تحقیقات خود را

Facebook
Telegram
Twitter
Email