آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

قلع و قمع گسترده …

کاندیداها‬ی مجلس شورای اسلامی

توسط شورای نگهبان قانون اساسی

به گزارش کلمه، برخلاف وعده رهبری مبنی بر رعایت حق‌الناس و دعوت وی برای شرکت همه مردم و حتی مخالفان نظام در انتخابات، هیات‌های نظارت بر انتخابات که به شورای نگهبان وابسته هستند، اکثر کاندیداهای انتخابات مجلس را ردصلاحیت کردند..

کلمه می نویسد: به نظر می‌رسد ستاد مهندسی انتخابات، همانگونه که پیش‌بینی می‌شد، بی‌رحمانه‌ترین سطح حذف را برگزیده است تا در سخت‌ترین شرایط هم از کسب اکثریت مجلس و خبرگان مطمئن باشد. به طوری که گزارش‌ها نشان می‌دهد در حوزه‌های مختلف انتخابیه، این ستاد آشکارا به چینش کاندیدا به نحوی پرداخته که از پیروزی نامزد مورد نظر خود مطمئن باشند. این ردصلاحیت ها در حالی است که پس از دعوت رهبری برای شرکت مخالفان در انتخابات، برخی تصور می‌کردند شورای نگهبان برای حفظ ظاهر هم که شده، دایره ردصلاحیت ها را بیش از گذشته بسط ندهد و در حذف رقیبان -ولو تا حد اندکی- تقوا پیشه کند.

در همین زمینه اسنادار تهران گفته است که انتظار این میزان رد صلاحیت ها را نداشتم.

فرماندار دزفول میگوید، در روند بررسی صلاحیت ها عمدتا اصلاح طلبان از چرخه خارج شدند که جای تاسف دارد.

به گفته معاون سیاسی امنیتی استاندار لرستان ۷۰ درصد کاندیداهای اصولگرا تایید صلاحیت شدند ولی فقط ۱۷ درصد کاندیداهای اصلاح طلب تایید شده اند.

همچنین طبق گفته مسئولین امر: در استان فارس صلاحیت حدود ۷۳ درصد از کل داوطلبان از سوی هیئت نظارت شورای نگهبان رد شده است.

در استان مرکزی ۵۶ درصد از نامزدهای انتخاباتی رد صلاحیت شده اند.

در استان سمنان ۵۷ درصد داوطلبان رد صلاحیت شده اند.

در استان اصفهان نیز از ۵۰ نفر کاندیداهای نجف آباد و تیران و کرون فقط ۸ نفر تایید شدند. همچنین کلیه اصلاح طلبان سمیرم رد صلاحیت شده‌اند.

استاندار هرمزگان می گوید، انتظار چنین برخوردی را نداشتیم، چراکه مفهوم انتخابات حضور سلایق مختلف در یک فضای رقابتی است و نمی‌توان با چنین نگاه تنگ نظرانه‌ای به توسعه و پویایی کشور کمک کرد.

رییس مجلس شورای اسلامی هم با مشاهده نام برخی نمایندگان در لیست رد شده ها اظهار تعجب کرده است.

سیدحسین مرعشی عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در مورد رد صلاحیت‌ اصلاح‌طلبان اظهار داشت: جمعا در کشور ۳۰۰۰ اصلاح‌طلب ثبت‌نام کرده‌اند که تنها ۳۰ نفر تایید شده‌اند، بر این اساس تنها ۱ درصد اصلاح‌طلبان تایید شده‌اند. بر اساس اخباری که به ما رسیده هیات های نظارت شورای نگهبان در استان ها در بررسی صلاحیت کاندیداها بعضا خارج از ضوابط قانونی برخورد کرده و شاهد رد صلاحیت و عدم احراز صلاحیت طیف گسترده ای از نامزدها بوده‌ایم. به طوری که در خیلی از حوزه‌های انتخابیه حتی یک نفر از کاندیداهای اصلاح طلب را تایید نکرده اند.

حسن روحانی در پاسخ به خبرنگار روزنامه اعتماد که پرسید: با توجه به وعده شما برای احقاق حقوق داوطلبان و همچنین احقاق حق‌الناس آیا تلاشی برای

Facebook
Telegram
Twitter
Email