آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

پایان اتخابات …


آغاز در گیری های جناحی

روز دهم اردیبهشت دوردوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در 55 حوزه برای انتخاب 68 کرسی مجلس بر گزارشد. طبق آمارهای منتشر شده از ۶۸ کرسی مرحله دوم انتخابات، تاکنون ۳۸ کرسی آن به لیست امید تعلق دارد. ۱۹ کرسی نصیب اصول‌گرایان و ۱۰ کرسی نیز به دست افراد مستقل افتاده است. هادی طباطبایی نیز به عنوان مشترک دو لیست از ایذه و باغملک به مجلس راه یافته است.

طبق همین خبر در مجموع ۱۲۲ نفر از لیست امید وارد مجلس دهم شده‌اند. سهم اصول‌گرایان در مجلس آینده نیز ۸۴ کرسی است و ۸۲ نفر هم به صورت مستقل انتخاب شده اند که شش نفر از آنها متعلق به اقلیت های دینی هستند. در این بین دو نفر در مجموع به صورت نامزد مشترک اصلاح‌طلبان و اصولگرایان دیده می شوند.بر این اساس صاحبان ۲۹۰ کرسی‌ بهارستان مشخص شد و نامزدهای مورد حمایت اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان توانستند اکثریت مجلس دهم را از آن خود کنند.

تحلیل گرایان متمایل به دولت این را پیروزی دولت روحانی می‌دانند و می‌نویسند که نتایج انتخابات نشان می‌دهد که “مردم، پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ و روی کار آمدن دولت دهم، رویکرد دولت در مسائل داخلی و بین‌المللی را قبول داشته و با کنار گذاشتن چهره‌های تندرو از خانه ملت، خواهان فراگیری آرامش و ثبات در جامعه هستند.”

اما اصول گرایان این شکست را نمی پذیرند. خبرگزاری تسنیم که نزدیک به سپاه پاسداران است از پیروزی نمایندگان اصول‌گرا در مجلس خبر می دهد و می‌نویسد: «براساس برآوردهای موجود از ۲۹۰ نماینده مجلس، حداقل ۱۵۵ نفر اصولگرا و یا مستقلین متمایل به اصولگرایی می‌باشند و حداکثر ۱۳۴ نفر نیز اصلاح‌طلب، اعتدالگرا و مستقلین حامی اصلاحات هستند.»

تسنیم احتمال می‌دهد که با توجه به اکثریت اصولگرای مجلس علی لاریجانی رئیس کنونی مجلس دوباره به این مقام انتخاب شود. این خبرگزاری تاکید می‌کند: «برخی از کسانی نیز که با حمایت اصلاح طلبان در مرحله دوم وارد مجلس دهم شده‌اند، اصلاح‌طلب نبودند و این جریان سیاسی به اجبار تن به حمایت از این افراد داده است. به این ترتیب احتمال ریاست محمدرضا عارف در مجلس دهم منتفی و احتمال ریاست علی لاریجانی در مجلس آینده قوت گرفته است.»

اینکه کدام جناح اکثریت کرسی های مجلس را به دست آورده است و رئیس مجلس را چه کسی عهده دار شود، امری است که باید منتظر شد تا باز گشایی مجلس.

اما آنچه مسلم است انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی نشان داد، علیرغم محدودیت های شدیدی که شورای نگهبان ایجاد کرده بود تا اصول گرایان مجلس دهم را با اکثریت بیشتری از مجلس قبل در اختیار بگیرند.  با شکست سنگینی روبرو شدند.

موارد زیر را می توان بعنوان برجسته ترین شاخص های این شکست، یاد آوری کرد:

سه چهارم از نمایندگان مجلس نهم از راهیابی به مجلس دهم باز ماندند. در میان آنها سرشناس ترین و تندروترین نیروهای این جناح دیده می شوند.

در حالیکه هیچ یک از نمایندگان زن اصول گرای مجلس نهم نتوانستند به مجلس راه یابند. راهیابی 18 نفر از زنان کشورمان به مجلس دهم حائز اهمیت است..

حضور بیش از 80 نفر نماینده مستقل در مجلس دهم خود حاوی پیامی جدی است. اینکه این نمایندگان دارای چه گرایش سیاسی اند و به کدام

Facebook
Telegram
Twitter
Email