آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

شهر شکی

بایجان پایتخت فرهنگی کشورهای ترک زبان در سال 2016 میلادی معرفی شده است. این مطلب در 33 مین اجلاس وزیران فرهنگ کشورهای ترک زبان در شهر ماری ترکمنستان اعلام شده است.

شهر شکی در ۳۰۰ کیلومتری شمال باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان، میزبان جشنواره هنرها و صنایع دستی است. هنرمندان و صنعتگران از شهرهای مختلف به شکی آمده اند. «سازمان بین المللی فرهنگ ترکی» (International Organization of Turkic Culture) امسال شکی را به عنوان پایتخت فرهنگی کشورهای ترک تبار انتخاب کرده است. و در طول یکسال جشنواره های موسیقی ، نمایشگاههای مختلف با هدف احیای روابط معنوی بین مردم کشورهای ترک زبان برگزار خواهد شد

شکی یکی از کهن ترین شهرستانهای آذربایجان است. و دارای آثار تاریخی و باستانی زیادی می باشد. از آثار تاریخی و باستانی شهر شکی می توا ن گورستان قدیمی، کاروانسرای، مسجد قدیمی، دره سلمان، دهنه برج روستا و تپه های باستانی و کاخ شکی خان سرای را نام برد.

این شهر یکی از شهرهای سرسبز و زیبای آذربایجان است که مهم ترین شهر سرسبز و طبیعت گردی آذربایجان محسوب می شود. میدان اصلی شهر را یک پارک بسیار بزرگ، پر از خانه‌های درختی تشکیل می‌دهد. این قسمت از شهر تقریباً جدید است و در دوره‌ی معاصر شکل گرفته. در شکی قلعه‌ی حاجی چلبی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

کاروان‌سرای خان‌سرایی با درخت‌های خرمای معروفش و قندیل‌های تالارش یکی دیگر از دیدنی‌های مهم در شکی هستند. اتاق‌های این کاروان‌سرا داری در و پنجره‌های مشبک‌کاری بسیار زیبایی هستند، اصولاً مشبک یکی از سوغات شکی است.. شکی ، مشخصاً به خاطر ابریشمش معروف است و هنوز که هنوز است در بازارهای این شهر روسری‌های ابریشمیِ درجه یک را پیدا می‌کنید.

شکی نه فقط سرسبز که از حیث فرهنگی هم غنی است. موزه‌ رشید بی افندی یک موزه‌ی مختص به قوم‌شناسی است که اشیای باستانی و صنایع دستی قابل توجهی، عموماً مربوط به شکی را در خود گردآوری کرده است. از دیگر دیدنی‌های شکی یک کلیسای روسی با معماری خاص و به شکل استوانه است و البته کاربری آن امروزه از کلیسا به موزه عوض شده و مجموعه‌ای از اشیای هنری تولید شده در شکی مثل فلزکاری، قلاب‌دوزی و سفال‌گری را شامل می‌شود. ارزش این اشیا تا حدی است که غیر قابل قیمت‌گذاری تشخیص داده شده‌اند. اما جالب‌ترین موزه در شکی موزه‌ی مشبک است. چنان که گفته شد شکی شهر مشبک‌ها است. مشبک‌سازی در واقع هنری است قدیمی که در ایران هم رواج دارد. در هنر مشبک، چسب، میخ، پیچ و شی خارجی نقشی ندارد، در واقع قطعات چوب مثل پازل در هم چفت می‌شوند و یک کلِ بزرگ‌تر مثل در پنجره یا پاراوان را شکل می‌دهند.

خبرنگار یورو نیوز که به همین مناسبت به شهر شکی سفر کرده است. در گزارش خود می نویسد:

ایاز سازنده و هم نوازنده چند ساز سنتی آذربایجان است. او می گیود: «تار یکی از سازهای قدیمی آذری است. بدنه آن از چوب درخت توت و گردن آن از چوب گردو ساخته می شود. و این قسمت وسطی آن از روده گاو است.»

معاریف علییوف، حرفه مسگری را از اجداد خود به ارث برده است. هفت نسل از مردان خانواده او در این حرفه فعالیت داشتند. او می گوید:«زمان تولید به اندازه کالا بستگی دارد. ساختن این جام یک روز و تزیین آن ۲-۳ روزوقت می برد.این بشقاب دست کم ۴- ۵ ماه وقت لازم دارد.»

آشپزی یکی از کارهای مورد علاقه زنان در آذربایجان است. در اینجایک غذای سنتی آذری به نام کتابی پخته می شود که غذای لقمه ای است و مخلوط آن از سبزیجات کدو یا گوشت است و بدون روغن سرخ می شود. علاوه بر آشپزی، جوراب بافی هم از هنرهای زنان این منطقه است. یکی از زنان جوراب باف می گوید :«پشم ها را می شوییم، خشک و مرتب می کنیم. بعد شانه می کنیم تا چیزهای که نمی خواهم را جدا کنم. بعد پشم را می ریسیم و جوراب می بافیم.

صنایع شیشه ای که بدون چسب و یا میخ ساخته می شوند از صنایع دستی معروف شکی است. عمارت خان یکی از آثار معماری شهر با همین هنر ساخته شده است.این بنای قرن هیجدهمی و شهر شکی برای ثبت در فهرست میراث فرهنگی یونسکو نامزد شده اند.

وزیر فرهنگ و جهانگردی جمهوری آذربایجان با اشاره به درخواست کشورش از یونسکو می گوید: «قرار گرفتن این گنجینه تاریخی در فهرست میراث بشر طبیعی است. تا ضمن استفاده بتوانیم از آن حفاظت کنیم

این شهر دارای 243 هزار کیلومتر اراضی می باشد.

Facebook
Telegram
Twitter
Email