آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

تعطیلی صدها …

نان معدنکاران در سخت ترین شرایط ممکن و از لابه لای سنگ‌ها در می‌آید. کسی توان درک مشکلات این افراد زحمتکش را ندارد

به نوشته پایگاه خبری و تحلیلی معادن و صنایع معدنی روز ششم خرداد 1395 رئیس خانه معدن استان آذربایجان شرقی از تعطیلی صدها واحد بهره بر داری معدنی در استان و به ویژه در شهرستان آذر شهر خبر داد.

نصیر نوری گفت: نان معدنکاران در سخت ترین شرایط ممکن و از لابه لای سنگ‌ها در می‌آید. کسی توان درک مشکلات این افراد زحمتکش را ندارد

وی تعداد شاغلین بخش معادن در 1500 نفر اعلام کرد و افزود: قریب به اتفاق این افراد در مناطق محروم استان مشغول فعالیت هستند و اگر تعداد اعضای هر خانواده را به صورت میانگین چهار نفر حساب کنیم، بیش از شش هزار نفر از طریق معدن ارتزاق می‌کنند.

رییس خانه معدن استان در ادامه سخنان خود با بیان اینکه وضعیت معادن کشور و استان در سال 94، اسفناک‌ بود، ادامه داد: از سازمان صنعت، معدن و تجارت درخواست کردیم که پرداخت حقوق دولتی نسبت به مواد معدنی کشف شده بر اساس استخراج واقعی انجام گیرد. متاسفانه وزارت صنعت، معدن و تجارت، تمامی فعالیت‌های ریز و درشت استانی را در بدنه وزارت متمرکز کرده و هیچ اختیاری به مدیران استانی تفویض نمی‌کند.‌ کسی حرف ما معدنکاران را نمی شنود.

نوری با اشاره به برگزاری جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در استان تصریح کرد: در این جلسه از هر موضوعی نسبت به صنعت و تولید صحبت می‌کنند، ولی وقتی صحبت معدن می‌شود فرصتی برای ارائه مشکلات نمی‌شود‌!

وی ادامه داد: به جرات می‌گوییم که عده‌ای در بخش معدن، فقط و فقط شعار می‌دهند. معدنکار در هر کجا کار کند، مظلوم است. هر کس‌ از راه می‌رسد اقدام به سهم خواهی از معدنکاران می‌کند.

وی نسبت به فاقد ارزش بودن پروانه‌های بهره برداری و پروانه استخراج در نهادهای مربوطه همچون بانک‌ها به شدت انتقاد کرد و گفت: سند کارخانه کارخانه داران در بانک‌ها به عنوان وثیقه پذیرفته می‌شود، ولی متاسفانه پروانه بهره‌برداری معدن، هیچ ارزشی در نزد بانک‌ها ندارد.

رییس خانه معدن استان با بیان اینکه وام‌های چند میلیاردی برای تولیدکنندگان و صنعتگران، پول خرد محسوب می‌شود، ادامه داد: اعطای یک میلیارد وام در بخش معدن، معجزه ایجاد می‌کند. حتی اگر به برخی از معدنکاران، وام‌های 200 میلیون تومانی نیز بدهند، بسیاری از مشکلات رفع می‌شود تا جایی که این افراد می‌توانند حداقل مجموعه خود را سرپا نگه دارند.

نوری گفت: متاسفانه دولت، آن چنان که باید و شاید از معدنکاران حمایت نمی‌کند و این امر موجب دلسردی این افراد شده است. به جرات می‌گوییم که اگر می‌خواهند اقتصاد کشور را بدون تکیه به منابع نفتی اداره کنند، باید به بخش معدن و ظرفیت‌های ارزشمند آن توجه کنند.

وی افزود: یک زمانی سنگ قرمز آذرشهر، پاسخگوی دنیا بود، ولی در حال حاضر اکثر فعالین این حوزه، مجموعه‌های خود را به دلیل مشکلات اقتصادی، تعطیل کرده‌اند.

مدیران استانی نیز باید به تمامی دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی استان دستور دهند که نیازهای خود را در درجه اول از خود استان تامین کنند.

۰ تعطیلی فاز سوم مس سونگون

در خبر دیگری رییس سازمان نظام مهندسی معدن آذربایجان‌ شرقی بر ضرورت توقف خام فروشی مواد مواد معدنی در استان تاکید کرد.

بر اساس این گزارش: فریدون جعفری میزان تخمینی ذخایر معدنی استان آذربایجان شرقی را هشت میلیارد و یکصد میلیون تن اعلام و عنوان کرد: میزان قطعی این ذخایر معدنی نیز در حدود چهار میلیارد و 300 میلیون تن است.

وی با اشاره به آغاز اکتشافات 250 هزار کیلومتر توسط سازمان ایمیدرو و همچنین 50 هزار کیلومتر توسط سازمان انرژی اتمی گفت: اگر این اکتشافات انجام شود، جمهوری اسلامی ایران، جزء 10 کشور برتر معدنی جهان خواهد بود.

توقف خام فروشی در سونگون، کذب است

جعفری با انتقاد شدید از خام فروشی مواد معدنی در استان تصریح کرد: بحث خام فروشی مواد معدنی در استان باید به هر قیمت ممکن خاتمه یابد. برخی ادعا می‌کنند که در مجتمع مس سونگون، خام فروشی نمی‌شود، در حالیکه نفس فروش کنسانتره، نوعی خام فروشی است.

وی با بیان اینکه زنجیره کامل تولید در مس سونگون را قطع کرده‌اند، ادامه داد: انتظار داریم زنجیزه کامل تولید هرچه سریع‌تر در مس سونگون ایجاد شود.

به گفته وی، توجه به حفط محیط زیست در کنار فعالیت‌های مختلف معدنی باید مورد توجه همه قرار گیرد.

چرا فاز سه تغلیظ در سونگون را تعطیل کردید؟

رییس سازمان نظام مهندسی معدن در استان با اشاره به توان تولیدی سالانه 150 هزار تن کنسانتره در فاز اول مس سونگون و همچنین

Facebook
Telegram
Twitter
Email