آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

بارش باران و …

تبریز و بسیاری از شهرهای آذربایجان شرقی را آب گرفت.

کارهای ویترینی به جای برنامه های زیرساختی عمرانی و خدماتی نتیجه ا ی جز خسارات فراوان به مردم، بویژه مردم زحمتکش و حاشیه نشینان شهری و روستایی در پی نخواهد داشت. سیل اخیر نشان داد که شهرها و روستاهای آذربایجان در مقابل حوادث طبیعی چقدر آسیب پذیر هستند. سیلاب هایی از این دست، بخصوص زلزله سال 1391 نشان داد که زیر ساخت های شهری و روستایی کشور از جمله آذربایجان چقدر آسیب پذیر و جان و مال مردم همیشه در خطر جدی است. اما مسئولین کشور کمتر به آن توجه نشان داده اند.

به دنبال بارش کم سابقه ی باران و تگرگ در برخی نقاط آذربایجان شرقی، سیلاب و آبگرفتگی برخی معابر تبریز را فرا گرفته و مهرانه رود این شهر نیز پس از سالها خروشید. بیشترین خسارت را حاشیه نشینان شهری متقبل شده اند. حدود ۳۰ درصد از جمعیت یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفری تبریز در مناطق کوهپایه ای و حاشیه زندگی می کنند. مناطق یوسف آباد ، حیدرآباد ، قوشخانه، سیلاب و ایدلو تبریز از جمله این مناطق حاشیه ای هستند که در بروز حوادث طبیعی مردم این مناطق همواره در معض خطرات جدی هستند.

مدیر کل‌ مدیریت بحران آذربایجان‌شرقی گفته است: به دنبال بارش‌های سیل آسای عصر روز شنبه 29 خرداد، در شهرهای تبریز، مرند، مراغه، هشترود و چهار شهر شهرستان شبستر سیل جاری شد. و متاسفانه سیل به اماکن مسکونی، تجاری، محصولات کشاورزی، تاسیسات شهری و راه‌های روستایی خسارت فراوانی را وارد کرده است.

ساعی تصریح کرد: طبق برآوردهای اولیه از سیل عصر 29 خرداد در آذربایجان‌شرقی، 800 میلیارد ریال خسارت به محصولات کشاورزی، تاسیسات زیربنایی، مسکونی، واحد‌های مسکونی و واحد‌های تجاری و احشام وارد کرده است.

وی خاطرنشان ساخت: گروه‌های ارز‌یاب خسارت در شهرستان‌هایی که سیل جاری شده فعالیت خود را از امروز آغاز می‌کنند و آمار دقیق خسارت سیل را گزارش خواهند کرد.

سیل در مراغه و سرگردانی مردم این شهر

بارش 30 دقیقه‌ای باران و تگرگ در مراغه مردم را سرگردان و به خانه‌ها و مغازه‌ها خسارت زد.

بارش شدید باران و تگرک در مراغه موجب آبگرفتگی 10محله، تخریب دیوارهای 2 واحد مسکونی و خسارت به 20 واحد تجاری شد.

آبگرفتگی معابر تردد خودروها در سطح شهر به ویژه در خیابان‌های قدس، آیت اله کاشانی، کمربندی جنوبی، میدان گاز، کمربندی شمالی، و اتوبان امیرکبیر را مختل کرد.

سیل شدید در محله جانبازان بالا دیوارهای 2واحد مسکونی را تخریب کرد و ورود سیل به پاساژ امیر مراغه به 15 مغازه خسارت زد.

خسارت سیل و تگرگ به 70 درصد محصولات باغی شهرستان مراغه

بخشدار مرکزی مراغه گفت: باران و تگرگ موجب تلف شدن 16 راس گوسفند و خسارت به 70 درصد محصولات باغی و 40 درصد مزارع گندم و جو این شهرستان شد.

محمد گل‌محمدی اظهار داشت: بارش باران شدید و تگرگ موجب جاری شدن سیل در این شهرستان و خسارت مالی سنگین در این شهرستان شد.

وی افزود: باران و تگرک شدید 16 راس گوسفند را در روستای دیورزم تلف کرد.

گل‌محمدی گفت: تگرک شدید در شهرستان مراغه به 70 درصد از محصولات باغی و 40 درصد مزارع گندم و جو خسارت وارد کرد.

بخشدار مرکزی مراغه گفت: به خاطر سیل راه برخی روستاها تخریب و به جاده‌های بین مزارع خسارت شدید وارد شد.

وی افزود: میزان دقیق خسارت وارده به باغ‌ها و زمین‌های زراعی و روستاهای شهرستان در دست بررسی است.

محمدحسین جعفری نائب رئیس شورای شهر تبریز در انتقاد از عملکرد مدیریت شهری تبریز در مواجه با بحران و سیل اخیر گفته است: متاسفانه علی رغم اینکه طی سالیان گذشته اتفاقاتی به مراتب کمتر از این مورد در شهر ایجاد شده بود اما همچنان مردم ما در این مواقع با مشکلات بزرگی مواجه می شوند و این امر نشان دهنده این است که شهرداری بیش از اینکه به فکر ارائه برنامه های زیرساختی عمرانی و خدماتی در شهر باشد به فکر پل ساختن و کارهای ویترینی است.

وی افزود: شهرداری برای حل مشکلات زیرساختی برنامه ای ارائه نمی دهد و مسیرگشایی ها را به نام اینکه هزینه هایشان زیاد می باشد تعطیل کرده است.

نائب رئیس شورای شهر تبریز ادامه داد: در ۲ سال گذشته به لحاظ عملیاتی در این خصوص اقدامی انجام نشده و برخی مانورهای صورت گرفته اصلا قابل قبول نیست.

جعفری تاکید کرد: مسیر ورودی آب های سطحی باید مطالعه شود تا آب ها هدایت گردند و آسیب کمتری به شهر وارد شود.

وی تصریح کرد: تبریز از مدیریت ویترینی رنج می برد و فقط به فکر این هستند که فلان مکان ها را نورپردازی نمایند در حالی که واقعیت

Facebook
Telegram
Twitter
Email